Perustelut
Solarwind Finland Oy on 7.2.2024 jättänyt Rautalammin kunnalle kaavoitusaloitteen osayleiskaavan laatimiseksi tuulivoimapuiston toteuttamista varten Pitkäjärvenkankaan alueelle MRL 44 § ja 77a § mukaisesti.
Hankealue sijaitsee Rautalammin keskustaajamasta noin 15 km etelälounaaseen. Hanke-alueen pinta-ala on noin 300 ha. Hankealueella ei ole voimassa olevaa asema- tai yleiskaavaa. Maakuntakaavassa alue on merkitty metsätalousvaltaiseksi alueeksi (M).
Suunniteltavaan tuulivoimapuistoon sijoitetaan enintään 5 kappaletta nimellisteholtaan korkeintaan 7,2 MW:n tuulivoimaloita. Täten tuulivoimapuiston maksimi kokonaisteho on 36 MW. Tuulivoimaloiden lukumäärä, tarkempi nimellisteho ja sijaintipaikat tarkentuvat yksityiskohtaisen kartoituksen ja suunnittelun yhteydessä. Voimaloiden paikat ovat alustavasti valittu siten, että etäisyys lähimpiin asuintaloihin ja vapaa-ajan asuntoihin on yli 1200 m.
Osayleiskaavan sisältöä koskevat kysymykset ratkaistaan lopullisesti maankäyttö- ja rakennuslain mukaisessa osayleiskaavamenettelyssä, jossa myös hankealue ja voimaloiden paikat tarkentuvat. Hankkeella on vaikutuksia ympäristöön ja ne selvitetään kaavoituksen yhteydessä. Tuulivoimaloiden sijoittelussa otetaan huomioon muun muassa riittävä etäisyys asutukseen, maisema- ja luonnonsuojelualueisiin sekä mahdolliset vaikutukset ympäristöön ja paikalliseen linnustoon ja eläimiin. Osayleiskaavan laatimisen yhteydessä järjestetään viranomaisneuvottelut luonnos- ja ehdotusvaiheissa sekä tarvittavat työpalaverit.
Tuulipuisto on suunniteltu alustavasti liitettäväksi Savon Voiman sähköasemaan Rautalammin länsipuolella Kilpimäen lähellä. Liitos toteutetaan maakaapelilla ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Maakaapelointi toteutetaan pääsääntöisesti tiealueella noin 22 km:n etäisyydellä sijaitsevalle muuntoasemalle asti.
Tekninen lautakunta on käsitellyt kaavoituspäätöstä kokouksessaan ja tehnyt asiasta myönteisen, kaavoitusaloitteen etenemistä puoltavan päätöksen jo helmikuussa 2024.
Solarwind Finland Oy (hankkeesta vastaava) on pyytänyt myös Pohjois-Savon ELY-keskukselta ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017, YVA-laki) 13 §:n mukaista päätöstä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltamistarpeesta Rautalammin Pitkäjärvenkankaan tuulivoimahankkeessa.
Hankkeesta vastaavan ilmoituksen mukaan noin 300 hehtaarin suuruiselle hankealueelle sijoitettaisiin enintään viisi kappaletta nimellisteholtaan maksimissaan 7,2 MW:n tuulivoimaloita. Täten tuulivoimapuiston kokonaisteho olisi 36 MW. Tuulivoimaloiden korkeus maanpinnasta tulee olemaan maksimissaan 261 metriä. Hankkeesta vastaavan ELY-keskukselle toimittamat tiedot hankkeesta on toimitettu lausuntopyynnön liitteenä.
Rautalammin kunnan ympäristölautakunta on 18.4.2024 kokouksessaan tutustunut lausuntopyynnön liitteenä toimitettuihin hankeaineistoihin ja antanut kunnanhallitukselle päätösehdotuksenaan seuraavan lausunnon:
Hankealueella ei ole voimassa olevia yleis- tai asemakaavoja. Hankealue sijaitsee Myhinpään - Häkkilän - Savonjoen kyläkuntien välisellä alueella. Kahden (2) kilometrin säteellä on useita asuntoja ja vapaa-ajan asuntoja ja melumallinnuksen mukainen 40 dB:n raja-alue kulkee lähimpien asuinrakennusten vierestä. Rakennusten lisäksi hankkeen vaikutusalueella on Etelä-Konneveden rantaosayleiskaavassa osoitettuja rantatontteja lomarakentamista varten sekä Hännilän ranta-asemakaava matkailutoimintaa palvelevaa rakentamista varten.
Pohjois-Savon maakuntakaava 2040 2. vaiheen kaavaehdotuksessa esitetty hankealue on osa luonnon ydinaluetta. Merkinnällä osoitetaan Natura 2000 -alueiden ja luonnonsuojelualueiden keskittymiä sekä muita maakunnallisesti merkittäviä monimuotoisimpia luontoalueita ja järviluontokokonaisuuksia. Kehittämisperiaatteen mukaisesti alueiden käytössä edistetään luonnon monimuotoisuutta ja luonnonsuojelualueiden keskinäistä kytkeytyneisyyttä. Alueen sijainnin osalta on tärkeää selvittää hankkeen vaikutukset läheisille luonnonsuojelualueille sekä erityisesti näiden elinympäristöjen väliselle ekologiselle kytkeytyneisyydelle.
Lisäksi hankealue lukeutuu maakuntakaavassa matkailun ja virkistyksen kehittämisvyöhykkeelle, millä osoitetaan vähintään maakunnallisesti merkittäviä virkistyksen ja luontomatkailun alueita, joiden ytimenä on kansallispuisto tai muu luontomatkailun kohde. Matkailun ja virkistyskäytön kehittämisperiaatteen mukaan alueen käytön suunnittelussa edistetään ylikunnallisella yhteistyöllä yksityisten ja julkisten toimijoiden kesken kansallispuistojen, suojelualueverkoston, rakennetun kulttuuriympäristön, arvokkaiden maisema-alueiden sekä arkeologisen kulttuuriperinnön kulttuurisesti ja ekologisesti kestävää hyödyntämistä. Hankealueella on olemassa olevaa virkistyskäyttöä. Pitkäjärvenkankaalla sijaitsee vanhaa polkuverkostoa ja hankealueen lähellä kulkee myös maakuntakaavassa osoitettu Sisä-Savon retkeilyreitti. Alueen nykyinen virkistyskäyttö ja mahdolliset vireillä olevat alueen kehittämissuunnitelmat tulisi selvittää.
Toimijan laatiman melumallinnuksen tulee olla riittävä pitäen silmällä myös sen, että voimalatyyppi saattaa vaihtua hankkeen edetessä, jotta voidaan varmistua, että meluvaikutukset pysyvät sallituissa rajoissa. Hankealueen syrjäisen sijainnin ja sitä kautta aikaisemman taustamelun vähäisyyden vuoksi tuulivoimaloiden tuottama ääni voi muuttaa äänimaisemaa voimakkaammin kuin rakennetussa ja liikennöidyssä ympäristössä. Näkemäalueanalyysin perusteella voimalat näkyisivät laajalla alueella järviltä ja rannoilta, myös kansallispuiston alueella sekä Häkkilän maakunnallisesti arvokkaassa kulttuurimaisemassa ja Saahkarin-Myhinpään maakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella.
Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan olisi tärkeää toteuttaa kokonaisvaltainen ja yhtenäinen arvio Pitkäjärvenkankaan tuulivoimahankkeen ympäristövaikutuksista, sillä hankealueella on useampia metsälain 10 §:n mukaisia erityisen tärkeitä elinympäristöjä ja hankealueen läheisyydessä useita yksityisiä luonnonsuojelualueita, Konneveden - Kalajan - Niinivuoren Natura 2000 -alue sekä Etelä-Konneveden kansallispuisto. Rastunsuon lintualueen ohella Kalajanvuoren alue on myös merkitty maakunnallisesti tärkeäksi lintualueeksi (MAALI-alue) ja Konnevesi-järvi valtakunnallisesti tärkeäksi lintualueeksi (FINIBA-alue). Lisäksi laajojen järvialueiden läheisyys, kulttuuriympäristön kannalta merkittävät maakunnalliset maisema-alueet, alueen ympäristössä sijaitseva vakituinen ja loma-asutus sekä muiden lähialueilla ja naapurikunnissa sijaitsevien tuulivoimahankkeiden mahdolliset yhteisvaikutukset ovat asioita, joihin kohdistuvat vaikutukset on arvioitava.
Hankkeella olisi pitkäkestoisia ympäristövaikutuksia liittyen ainakin meluun, elinympäristöjen pirstoutumiseen ja maisemaan. Asutuksen sekä ympäröivien suojelualueiden suuren määrän ja laajuuden vuoksi vaikutukset voivat olla merkittäviä. Mikäli varsinaista YVA-menettelyä ei hankkeeseen sovelleta, tullaan kaavoituksen yhteydessä tekemään tarvittavat, mutta luonteeltaan osin yksittäiset selvitykset, jolloin vastuu kokonaisuudesta ja sen hallinnasta, selvitysten asianmukaisuuden ja riittävyyden arvioinnista sekä päätelmistä jää kaavoittajalle eli käytännössä kunnan harteille. Tämä ei ole mielestämme toivottava tilanne hankkeessa, jonka ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset voivat olla merkittäviä ja kunnan resurssit selvitysten arviointiin rajalliset. YVA-menettelyssä etuna on myös se, että hankkeen osalta arvioidaan kokoluokaltaan erilaisten toteutusvaihtoehtojen vaikutukset. Kansallispuiston läheisyyden vuoksi hanke on varsinkin maakunnallisesti merkittävä ja saattaa siten herättää myös hankkeen kokoluokkaan nähden tavanomaista laajempaa huomiota.
Kunnanhallituksessa asia ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltamistarpeesta Rautalammin Pitkäjärvenkankaan tuulivoimahankkeessa käsiteltiin 24.4.2024 ja päätöksenä YVA-menettely nähtiin tarpeellisena.
Pohjois-Savon Ely-keskus ratkaisi osaltaan asian eikä edellyttänyt YVA-menettelyn käynnistämistä.
Kevään ja kesän aikana on haluttu kuulla ja osallistaa kuntalaisia laajasti. Erityisesti on haluttu kuulla ja osallistaa mahdollisen tuulivoima-alueen lähistöllä asuvia kuntalaisia ja vapaa-ajanasukkaita. Kuntaan on myös toimitettu alueen asukkaiden kannanotto tuulivoima-alueeseen liittyen. Yleinen kuntalaisilta on pidetty 17.6 Matti Lohen koululla. Lisäksi osa kunnanhallituksen jäsenistä on käynyt tutustumassa tuulivoima-alueeseen paikan päällä ja kuullut paikallisia asukkaita. Alueen asukkaille on järjjestetty myös keskustelutilaisuus, jossa kutsuttuna on ollut poliittisten ryhmien puheenjohtajat ja viranhaltijoita.
Kaavoitusaloitteen jättänyt Solarwind toivoo asiassa ennen kaikkea pikaista ratkaisua.
Pitkäjärven tuulivoimahankeillan materiaalit Matti Lohen koululla järjestetystä tilaisuudesta 17.6.2024 löytyvät kunnan kotisivuilta uutisista. Linkki materiaaleihin https://www.rautalampi.fi/uutiset/pitkajarvenkankaan-tuulivoimaillan-17-6-materiaaleja/
Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)
- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
Ehdotus
Esittelijä
-
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Kunnanjohtajan päätösesitys on, että asia etenee teknisen lautakunnan tekemän päätöksen mukaisesti ja kunnanhallitus hyväksyy osaltaan kaavoitusehdotuksen ja esittää sitä edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.
Teknisen lautakunnan päätös kokonaisuutena:
• Kunta käynnistää oikeusvaikutteisen osayleiskaavan laatimisen maankäyttö- ja rakennuslain 44 § ja 77a §:n mukaisesti siten, että voimaloiden rakennusluvat voidaan myöntää yleiskaavan perusteella.
• Solarwind Finland Oy ja Rautalammin kunta laativat kaavoitussopimuksen.
• Kunta hyväksyy Solarwind Finland Oy:n esittämän kaavakonsultin
• Solarwind Finland vastaa kaikista hankkeen kaavoituksen sekä ympäristövaikutusten arviointiprosessin aiheuttamista kustannuksista sekä kunnalle aiheutuvista kaavoituksen hallinnollisista kustannuksista.
• Kunta vastaa kaavaprosessin lakisääteisistä hallinnollisista tehtävistä.
Päätös
Matti Kärkkäinen esitti, että Pitkäjärvenkankaan tuulivoimahanketta ei edistetä, kaavoitusprosessia ei aloiteta. Hanke ei ole tarkoituksenmukainen alueen korkeiden luontoarvojen takia. Tuulivoimaa sinällään kannatetaan ja edistetään uusien aluieden kartoitusta.
Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kunnanjohtaja jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.