Kunnanhallitus, kokous 12.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 204 Kannanottopyyntö Vaalijalan Sateenkaaren koulun tulevaisuuteen liittyen

RauDno-2021-689

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Olli Lipponen, sivistysjohtaja, olli.lipponen@rautalampi.fi

Perustelut

Vaalijalan Sateenkaaren koulun tulevaisuuden varmistamista käsiteltiin 28.10.2021 Vaalijalan kuntakokouksessa. Liitteenä on kuntakokouksessa pidetyt esitykset, joita on täydennetty kuntakokouksessa esiin tulleilla asioilla. Kuntakokouksen yleinen henki oli, että Sateenkaaren koulun opetuksen jatkuminen on turvattava. Kuntayhtymämalli koettiin raskaana. Vaalijala etsii edelleen vaihtoehtoja kuntayhtymämallille. Vaihtoehdot kuitenkin vaatisivat nykyisen lainsäädännön muutoksia niin STM:n kuin OKM:n hallinnonaloilla. Asian valmistelulla on kiire niin kuin kaikella sote-uudistukseen liittyvällä.

Vaalijalan kuntayhtymä pyytää kunnilta alustavia kannanottoja asiaan 19.11.2021 mennessä.

Kannanottopyyntöä täydennettiin myöhemmin kuntayhtymän johtaja Ilkka Fritiuksen lähettämällä lisäyksellä, jossa muistutettiin laista sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta (616/2021) 20 § 3 mom.: Jos kuntayhtymä on perussopimuksensa mukaan huolehtinut muistakin kuin hyvinvointialueelle siirtyvistä tehtävistä, jäsenkuntien on järjesteltävä toiminta näiden tehtävien osalta uudelleen vuoden 2022 loppuun mennessä. Lisäksessä todettiin, että kannanottopyyntöön vastaaminen on jäsenkuntien velvollisuus.

Kuntien taloudellisesti haastavassa tilanteessa tulisi pohtia onko kuntayhtymä paras tapa järjestää näin vähäistä palvelua (n. 45-50 oppilasta; 1,5M€) . Arvioinnissa pitäisi miettiä myös seuraavia asioita: pystytäänkö kunnan omilla resursseilla tarjoamaan vastaavantasoista erityisopetusta edullisemmin. Lisäksi tulisi pohtia myös sitä, että jos Sateenkaaren koulun kaltaista opetusta tarvitaan jatkossa, tulisiko koulun sijaintikunnan  ensisijaisesti vastata opetuksen järjestämisestä jatkossa. Tällöin Pieksämäen kaupungilla olisi sijaintikuntana ehdoton velvoite järjestää perusopetus, josta se luonnollisesti voi laskuttaa palvelua tarvitsevia muita kuntia. Olisi hyvä tutkia myös vaihtoehtoa siitä, voiko valtio olla mukana opetuksen järjestämisessä.

Rautalammin kunnan sivistystoimessa pystytään tällä hetkellä ihan hyvin tarjoamaan opetusta kaikille rautalampilaisille lapsille ja nuorille Matti Lohen koulussa. Tarvittaessa pystymme myös eriyttämään toimintaa ja tarjoamaan tukea opiskeluun olemassa olevilla resursseilla. Matti Lohen koulussa opetus maksaa n. 10 000€ / oppilas /vuosi. Jos vertaamme Sateenkaaren koulun kustannukseen 30 000€/vuosi/oppilas, jää siihen vielä paljon varaa konsultatiivisen tai käytännön avun hankkimiseen ja koulutuksen järjestämiseen omalle henkilökunnalle ennen kuin tuo 30 000 € tulee vuodessa täyteen.

 

Ehdotus

Esittelijä

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Rautalampi ei tällä hetkellä tarvitse Sateenkaaren koulun palveluita vaan pyrkii järjestämään opetuksen itse ja tarjoamaan riittävät tukipalvelut oppilaiden tarpeiden mukaan. Rautalammin koulutoimi ei myöskään  kannata uuden kuntayhtymän perustamista.

Vaalijalan kuntayhtymän mahdollisesti lakkautuessa, tulee ylijäämä palauttaa omistajakunnille myös Sateenkaaren koulun osalta. Metsäomaisuus on alun perin testamenttilahjoituksena osoitettu kehitysvammaisten palvelujen tuottajalle, joten asian ratkaisussa tulisi mahdollisuuksien mukaan huomioida testamentin jättäjän tahto ja velvoittaa uutta omistajaa huolehtimaan, että metsäomaisuus säilytetään Kuutinharjun asiakkaiden virkistäytymiskäytössä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Perustelut

Vaalijala on 33 Savon kunnan omistama kuntayhtymä. Rautalammin kunta on yksi Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkunnista. Vaalijala toimii kehitysvammalain mukaisena Savon erityishuoltopiirinä. Vaalijala tuottaa mm. kuntoutus-, asumis- ja asiantuntijapalveluita kaiken ikäisille erityistä tukea tarvitseville henkilöille. Lisäksi kuntayhtymä järjestää perusopetusta Sateenkaaren erityiskoulussa. Perusopetus on tarkoitettu Vaalijalassa pysyvästi oleville sekä kuntoutusjaksoilla oleville perusopetusikäisille oppilaille. Sateenkaaren erityiskoulu sijaitsee Pieksämäellä. Vaalijalan toiminnasta sote- palveluiden osuus siirtyy uudelle hyvinvointialueelle 1.1.2023 ja kuntayhtymän toiminta nykymuodossaan lakkaa. Perusopetusta tarjoavaa Sateenkaaren erityiskoulua ei voida siirtää hyvinvointialueelle,koska nykyinen lainsäädäntö ei tätä mahdollista. Tästä johtuen Vaalijalan omistajakuntien tulee ratkaista Sateenkaaren erityiskouluntulevaisuus, jotta jatkossakin Vaalijalassa asuvien tai siellä kuntoutuksessa olevien oppilaiden perusopetus pystytään järjestämään.

Tällä hetkellä Sateenkaaren erityiskoulussa on vain yksi rautalampilainen lapsi oppilaana.  Sateenkaaren erityiskoulun palvelujen käyttäminen on mahdollista tulla ajankohtaiseksi rautalampilaisten oppilaiden kohdalla niissä tapauksissa jolloin oppilas on lyhytaikaisessa kuntoutuksessa Vaalijalassa. Kuntoutustarve on kuitenkin tarkoituksenmukaisinta toteuttaa avokuntoutuksena koti- tai lähipaikkakunnilla, jolloin vältytään koulun vaihtamiselta.

Vaalijalan Sateenkaaren koulun tulevaisuuden varmistamista käsiteltiin ensimmäisen kerran 28.10.2021 Vaalijalan kuntakokouksessa. Liitteenä on kuntakokouksessa pidetyt esitykset,​ joita on täydennetty kuntakokouksessa esiin tulleilla asioilla. Kuntakokouksen yleinen henki oli,​ että Sateenkaaren koulun opetuksen jatkuminen on turvattava. Kuntayhtymämalli koettiin raskaana. Vaalijala etsii edelleen vaihtoehtoja kuntayhtymämallille. Vaihtoehdot kuitenkin vaatisivat nykyisen lainsäädännön muutoksia niin STM:n kuin OKM:n hallinnonaloilla. Asian valmistelulla on kiire niin kuin kaikella sote-​ uudistukseen liittyvällä.

Vaalijalan kuntayhtymä on pyytänyt  kunnilta alustavia kannanottoja asiaan  ensimmäisen kerran jo19.11.2021 mennessä. Kannanottopyyntöä täydennettiin myöhemmin kuntayhtymän johtaja Ilkka Fritiuksen lähettämällä lisäyksellä,​ jossa muistutettiin laista sosiaali-​ ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta (616/2021) 20 § 3 mom.: Jos kuntayhtymä on perussopimuksensa mukaan huolehtinut muistakin kuin hyvinvointialueelle siirtyvistä tehtävistä,​ jäsenkuntien on järjesteltävä toiminta näiden tehtävien osalta uudelleen vuoden 2022 loppuun mennessä. Lisäksessä todettiin,​ että kannanottopyyntöön vastaaminen on jäsenkuntien velvollisuus.

Kuntien taloudellisesti haastavassa tilanteessa tulisi pohtia onko kuntayhtymä paras tapa järjestää näin vähäistä palvelua (n. 45-​50 oppilasta;​ 1,​5M€) . Arvioinnissa oli hyvä miettiä myös seuraavia asioita: pystytäänkö kunnan omilla resursseilla tarjoamaan vastaavantasoista erityisopetusta edullisemmin. Lisäksi tuli pohtia myös sitä,​ että jos
Sateenkaaren koulun kaltaista opetusta tarvitaan jatkossa,​ tulisiko koulun sijaintikunnan ensisijaisesti vastata opetuksen järjestämisestä jatkossa. Tällöin Pieksämäen kaupungilla olisi sijaintikuntana ehdoton velvoite järjestää perusopetus,​josta se luonnollisesti voi laskuttaa palvelua tarvitsevia muita kuntia. Olisi hyvä tutkia
myös vaihtoehtoa siitä,​ voiko valtio olla mukana opetuksen järjestämisessä lemassa olevilla resursseilla. Matti Lohen koulussa opetus maksaa n. 10 000€ /oppilas /vuosi. Jos vertaamme Sateenkaaren koulun kustannukseen 30 000€/vuosi /oppilas,​ jää siihen vielä paljon varaa konsultatiivisen tai käytännön avun
hankkimiseen ja koulutuksen järjestämiseen omalle henkilökunnalle ennen kuin tuo 30 000 € tulee vuodessa täyteen.

Rautalammin kunta on todennut päätöksessään 15.11 .2021 ettei se tarvitse Sateenkaaren koulun palveluita vaan pyrkii järjestämään opetuksen itse ja tarjoamaan riittävät tukipalvelut  oppilaiden tarpeiden mukaan. Mikäli on erityistä tarvetta voi kunta myös ostaa ostopalveluina palveluita perustettavalta Sateenkaaren koululta. Lisäksi otettiin kantaa siihen, ettei Sateenkaarikoulun ymprärille perustettavalle uudelle kuntayhtymälle olisi tarvetta.

Asian eteneminen: Kuntayhtymän jakautuminen ja uuden kuntayhtymänperustamissopimuksen hyväksyminen ovat kuntalain mukaisesti jäsenkuntien päätettäviä asioita. Tämän vuoksi Pieksämäen kaupunki toimii asian alullepanijana ja saattaa yhteisesti jäsenkuntienharkittavaksi ja päätettäväksi tässä esittelytekstissä tarkemmin kuvattuja toimenpiteitä.
Pieksämäen kaupunki pyytää Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkunnilta ja Sateenkaaren koulun käyttäjäkuntia perehtymään asian kuvaukseen ja liitteenä oleviin asiakirjoihin, sekä esittämään Pieksämäen kaupungille 28.2.2022 mennessä:

  •  kunnan alustavan näkemyksen siitä, onko sillä halukkuutta liittyä
  • perustettavan uuden kuntayhtymän jäsenkunnaksi
  •  kunnan kommentit alla kuvattuun asian taustaan sekä liitteenä oleviin luonnosasiakirjoihin, joilla sote-lainsäädännön asettamat vaatimuksetvoidaan täyttää

Pieksämäen kaupunki tulee tekemään asiakirjoihin tarvittavat muutokset yhteistyössä Vaalijalan kuntayhtymän kanssa 15.3.2022 mennessä jäsenkuntien kommenttien perusteella, jonka jälkeen Pieksämäen kaupunki toimittaa muokatut asiakirjaluonnokset jäsenkunnille. Tämän jälkeen Pieksämäen kaupunki pyytää jäsenkuntia:Käsittelemään uuden kuntayhtymän perussopimuksen sekä Vaalijalan kuntayhtymän jakautumissopimuksen toimivaltaisissa toimielimissään viimeistään 30.4.2022 mennessä, sekä toimittamaan viipymättä tiedon
jäsenkuntien päätöksistä.

Edelleen jäsenkuntia pyydetään erikseen ilmoittamaan Pieksämäen kaupungille, kun jäsenkunnan ko. asioita koskevat toimielimen päätökset ovat saavuttaneet lainvoiman ja/tai, mikäli päätöksistä on valitettu.

Asian tausta tarkemmin:
Vaalijalan kuntayhtymän Sateenkaaren koulu ei ole sosiaali- ja terveydenhuoltoa eikä siirry siten hyvinvointialueille. Koulun toiminnan tulevaisuuden järjestelyvastuu on Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkunnilla(Laki sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta (616/2021) 20 § 3 mom). Vaalijala on tunnustellut jäsenkunniltaan mahdollisuutta perustaa uusi kuntayhtymä. Sateenkaaren koulun kuntayhtymän perustaminen edellyttää mukaan lähteviltä kunnilta sen perussopimuksen
hyväksymistä. Kun uusi kuntayhtymä on perustettu, nykyisestä Vaalijalan kuntayhtymästä irrotetaan kuntalain 62 b:n mukaisella jakautumisella Sateenkaaren koulun toiminta, ja siihen liittyvä henkilöstö
ja varat. Vaalijalan kuntayhtymä harjoittaisi edelleen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa ja sillä olisi siihen liittyvät varat, velat ja henkilöstö. Uuden kuntayhtymän perussopimuksen lisäksi kunnille
esitetään Vaalijalan kuntayhtymän jakautumissuunnitelma, josta ilmenevät perustettavan kuntayhtymän siirtyvä tase ja henkilöstö.


Vaalijalan kuntayhtymä lakkaa 31.12.2022 ja sen toiminta, varat, velat ja henkilöstö siirtyvät hyvinvointialueille. Vaalijalan kuntayhtymän hallitus on päättänyt esittää yhtymäkokoukselle leasingsopimuksen päättämistä.Uusi kuntayhtymä ryhtyy ylläpitämään Sateenkaaren koulun toimintaa. Osana jakautumista Vaalijalan kuntayhtymästä siirtyisi henkilöstöä liikkeenluovutuksella uuteen kuntayhtymään noin 30 henkilöä. Sateenkaaren koulun irrottaminen osittaisjakautumisella on jäsenkuntien päätöksentekoon kuuluva järjestely ja jäsenkunnilla on velvollisuus päättää vaadittavista toimenpiteistä, joilla Sateenkaaren koulun toiminta irrotetaan Vaalijalan kuntayhtymästä edellä viitatun sote-voimaanpanolain mukaisen velvollisuuden täyttämiseksi. Mikäli Sateenkaaren koulun toimintaa ei olla eriytetty Vaalijalan kuntayhtymästä, Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkunnat laiminlyövät velvollisuutensa laissa säädetyn toimenpiteen toteuttamisesta.

Järjestelystä ja toiminnan siirrosta uuteen kuntayhtymään ei seuraa välittömiä taloudellisia vaikutuksia Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkunnille, koska hyvinvointialueuudistuksessa Vaalijalan kuntayhtymän toiminta siirtyy varoineen ja velkoineen hyvinvointialueelle Uuteen kuntayhtymään voi liittyä myös muita kuin Vaalijalan jäsenkuntia ja kaikkien jäsenkuntien ei tarvitse kuntayhtymään liittyä. Kuntayhtymä tarjoaa palveluja jäsenkuntiensa lisäksi myös muille kunnille sovittavin hinnoin.
Perussopimusluonnos lähtee siitä, että kuntayhtymässä on vain yhtymähallitus. Kuntalain mukaan silloin jäsenkunnat päättävät hallituksen jäsenten valinnasta, tarkastuslautakunnan jäsenten
valinnasta ja vastuuvapaudesta tilivelvollisille yhtäpitävin päätöksin. Muu yleishallinnollinen päätöksenteko kuuluu hallitukselle. Hallituksen koko määräytyy jäsenkuntien lukumäärän mukaan. Uuden kuntayhtymän
kunnilta kannettava peruspääoma tulee olemaan pieni, esimerkiksi 1000 euroa per jäsenkunta. Uuden kuntayhtymän taloudellista tilannetta ja kantokykyä kuvaa oheismateriaalit.

Kunnilta vaadittavat päätökset ja suunnittelun järjestelyn pääasialliset vaiheet
Kuntalain mukaisesti uuden kuntayhtymän jäsenkuntien tulee valtuustoissaan hyväksyä uuden kuntayhtymän perustamissopimus

(luonnos liitteessä ) sekä jakautumissopimus (luonnos liitteenä ). Uuden kuntayhtymän jäsenkunnat voivat siten samassa valtuuston kokouksessa päättää:
1) Uuden kuntayhtymän perussopimuksen hyväksymisestä,
2) Jakautumissopimuksen hyväksymisestä Vaalijalan kuntayhtymän ja uuden kuntayhtymän välillä. Valtuustot valtuuttavat sekä Vaalijalan kuntayhtymän ja uuden kuntayhtymän yhtymähallitukset
viimeistelemään ja allekirjoittamaan jakautumissopimuksen, kun uusi kuntayhtymä on perustettu.Niiden Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkuntien, jotka eivät tule uudenkuntayhtymän jäseniksi, tulee valtuustossa päättää
jakautumissopimuksen hyväksymisestä.

Järjestelyn pääasialliset vaiheet
1) Jäsenkuntien kommentit Pieksämäen kaupungille suunnittelusta järjestelystä ja asiakirjaluonnoksista (28.2.2022 mennessä).
2) Järjestelyyn liittyvät muokatut asiakirjat toimitetaan jäsenkunnille päätöksentekoa varten (15.3.2022 mennessä).
3) Vaalijalan kuntayhtymä järjestää ensimmäiset yhteistoimintamenettelyt suunnitellun järjestelyn perusteista ja yleisistä vaikutuksista henkilöstöön (2-3/2022).
4) Jäsenkuntien hallitukset päättävät esittää valtuustolle (3-4/2022):
a. Uuden kuntayhtymän perussopimuksen hyväksymistä, ja;
b. Jakautumissopimuksen hyväksymistä uuden kuntayhtymän osalta ekä
c. Valtuutuksesta uuden kuntayhtymän hallitukselle viimeistelläjakautumissopimus sekä allekirjoittaa jakautumissopimus Vaalijalan
kuntayhtymän ja uuden kuntayhtymän välillä, kun uusi kuntayhtymä on perustettu.
d. Uuden kuntayhtymän jäsenkunnan hallituksen edustajan sekä hänen henkilökohtaisen varaedustajan nimeäminen. Yhden toimielimen kuntayhtymässä toimielimeen ei sovelleta poliittisen suhteellisuuden
vaatimusta sekä
e. Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkuntana jakautumissopimuksen
hyväksymistä, sekä.
f. Valtuutuksesta Vaalijalan kuntayhtymän hallitukselle viimeistellä jakautumissopimus sekä allekirjoittaa jakautumissopimus Vaalijalan kuntayhtymän ja uuden kuntayhtymän välillä, kun uusi kuntayhtymä on
perustettu.
2) Jäsenkuntien valtuustot päättävät edellä mainituista asiakokonaisuuksista jäsenkuntien hallitusten esitysten pohjalta (3-4/2022).
3) Jäsenkunnat ilmoittavat Pieksämäen kaupungille päätösten sisällön (4/2022).
4) Jäsenkunnat ilmoittavat päätösten lainvoimaisuustiedot (4-5/2022).
5) Uusi kuntayhtymä perustettu ja y-tunnus saatu (5/2022).
6) Vaalijalan kuntayhtymä ja uuden kuntayhtymän hallitukset viimeistelevät jakautumissopimuksen ja Vaalijalan kuntayhtymän käy tarkemmat yhteistoimintamenettelyt siirtyvän henkilöstön osalta (5-6/2022).
7) Vaalijalan kuntayhtymän ja uuden kuntayhtymän hallitukset päättävät lopullisesta jakautumissopimuksesta ja jakautumissopimus allekirjoitetaan (5-6/2022).
8) Jakautumisen täytäntöönpano 1.8.2022.
9) Uusi kuntayhtymä informoi siirtyneelle henkilöstölle työsuhteen ehdot (8/2022).
10) uuden kuntayhtymän hallitus hyväksyy hallintosäännön (8-9/2022).

Oheismateriaalina:
1) Uuden kuntayhtymän perustamissopimusluonnos
2) Uuden kuntayhtymän hallintosääntöluonnos (tiedoksi, hallintosäännönhyväksymisestä päättä uuden kuntayhtymän hallitus)
3) Jakautumissopimusluonnos seuraavine liitteineen:
A) Siirtyvät varat ja peruspääoma/tase 1.8.2022
B) Sateenkaaren koulun budjetti 2023
Pieksämäen kaupunki pyytää asian alullepanijana Vaalijalan kuntayhtymän jäsenkuntia ja Sateenkaaren koulun käyttäjäkuntia perehtymään asian kuvaukseen ja sen liitteenä oleviin asiakirjoihin, sekä
esittämään Pieksämäen kaupungille 28.2.2022 mennessä kunnan alustavan näkemyksen siitä, onko sillä halukkuutta liittyä perustettavan uuden kuntayhtymän jäsenkunnaksi sekä kunnan kommentit asian taustaan sekä
luonnosasiakirjoihin, joilla sote-lainsäädännön asettamat vaatimukset voidaan täyttää.

Asia ei ole kunnissa kuitenkaan edennyt esitettyjen aikataulujen  mukaisesti ja niinpä 16.6.2022 Vaalijalan kuntayhtymän johtaja on lähestynyt kuntia sähköpostiviestillä otsikolla Sateenkaaren koulun kuntayhtymän päätösprosessi. Viestin liitteenä oli taulukko (liite)  Sateenkaaren koulun kuntayhtymän päätöstilanteesta koskien osittaisjakosopimusluonnosta. Viestissä kerrottiin, että Sateenkaaren koulun kuntayhtymän jäseniksi on ilmoittautunut riittävä määrä kuntia. Uuteen kuntayhtymään liittyminen on luonnollisesti vapaaehtoista.  Olennaista on osittaisjakosopimusluonnoksen hyväksyminen. Se sisältää koululle välttämättömät toimintaedellytykset. Kun koulun toimintaedellytykset lähtötilanteessa ovat hyvässä kunnossa, vaikuttaa se positiivisesti koulun palvelujen hinnoitteluun. Lisäksi viestissä esitetään, että toimintaedellytysten varmistaminen on etu myös kuntayhtymän ulkopuolelle jääville kunnille, jotka koulun palveluja jatkossakin käyttävät. Lisäksi muistutetaan, että tilanteet voivat olla sellaisia, että Sateenkaaren koulu saattaa olla yksittäisen oppilaan kohdalla ainoa realistinen vaihtoehto.

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Rautalammin kunta pitäytyy aikaisemmassa, yllä olevassa Vaalijalan kuntayhtymälle antamassaan lausunnossa Sateenkaaren erityiskoulun tulevaisuudesta ja esittää näkemyksenään Pieksämäen kaupungille, että kuntayhtymämallin raskaudesta,  ja kunnan vähäisestä kotipaikkakunnan ulkopuolella järjestettävästä eritysopetuksen tarpeesta johtuen Rautalammin  kunnalla ei ole halukkuutta liittyä perustettavan uuden kuntayhtymän jäsenkunnaksi.

Osittaisjakosopimukseen Rautalammin kunta ei ole ottanut aiemiin kantaa. Rautalammin  kunnan näkemyksen mukaan nyt esitetty malli Vaalijalan kuntayhtymän osittaisjakautumisesta ei kohtele uudelle kuntayhtymälle siirtyvän varallisuuden osalta tasapuolisesti niitä kuntayhtymän jäsenkuntia, jotka eivät ole liittymässä uuden perustettavan kuntayhtymän (Sateenkaaren koulu) jäsenkunniksi. Kunnan mielestä ei ole perusteltua, että uuteen perustettavaan kuntayhtymään mukaan lähtevät jäsenkunnat hyötyisivät taloudellisesti niiden kuntien kustannuksella, mitkä eivät ole lähdössä mukaan uuteen kuntayhtymään.
Toivottavaa olisi  että Vaalijalan kuntayhtymä käynnistäisi pikaisesti toimenpiteet olennaisen ylijäämän palauttamisesta jäsenkunnille. Niille Vaalijalan kuntayhtymänjäsenkunnille, mitkä eivät ole lähdössä mukaan perustettavaan kuntayhtymään tulisi hyvittää niiden peruspääomaosuutta vastaava osuus uuteen kuntayhtymään siirtyvän varallisuuskokonaisuuden kokonaisarvosta.

Kunnanjohtajan päätösehdotus:

Kunnanhallitus päättää esittää  valtuustolle, että

  • Rautalammin  kunta ei ryhdy jäseneksi esitettyyn Sateenkaaren koulun kuntayhtymään ja
  • Rautalammin kunta ei hyväksy esityslistassa mainituin perustein liitteenä olevaa Vaalijalan kuntayhtymän ja Sateenkaaren koulun kuntayhtymän osittaisjakautumissopimusta

Päätös

Päätöksen tekoon tarvitaan lisää tietoa. Asia palautetaan jatkovalmisteluun.

Oheismateriaali