Kunnanhallitus, kokous 19.10.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 264 Rautalammin kunnan kannanotto Itä-Suomen poliisilaitoksen palvelujen keskittämissuunnitelmaan

RauDno-2020-689

Valmistelija

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Perustelut

Rautalammin kunnan kannanotto Itä-Suomen poliisilaitoksen palvelujen keskittämissuunnitelmaan

Itä-Suomen poliisilaitoksen suunnitelmissa on keskittää muun muassa poliisi- ja lupapalvelut nykyistä harvemmille poliisiasemille vuosien 2021 ja 2022 aikana. Itä-Suomen poliisilaitoksen strategiaryhmä esittää toimenpide-ehdotuksina seuraavia muutoksia Suonenjoen poliisiasemalle vuoden 2022 loppuun mennessä:

 

  • poliisiaseman lupapalvelut lakkautetaan vuoden 2021 aikana,
  • valvonta ja hälytystoiminnan kenttähenkilöstö siirretään Kuopioon ja
  • poliisiasemalle jäisi työskentelemään monialainen tutkijapari (kaksi poliisia).
  • muut poliisin palvelut tuotettaisiin pääpoliisiasemalta Kuopiosta.

 

Itä-Suomen poliisilaitoksen toimenpide-ehdotuksilla ei ole vaikutusta henkilöstömäärään, vaan se säilyisi entisellään. Toimintaympäristön muutos sekä toimintojen turvaaminen nähdään keskeisenä toimenpide-ehdotusten perusteena. Itä-Suomen poliisilaitoksen osalta toimenpideohjelman ehdotettuja linjauksia ja toimenpiteitä ei ole vielä hyväksytty. Päätöksiä oltaneen tekemässä kuitenkin jo lokakuun aikana.

Suonenjoen poliisiasemalla työskentelee tällä hetkellä lupasihteeri ja yhdeksän poliisia. Suonenjoen poliisiasemalla hoidetaan toiminta-alueen (Suonenjoki, Rautalampi, Tervo, Vesanto ja Kuopion Karttula) päivittäisrikosten tutkinta. Poliisiasemalla työskentelevät poliisit hoitavat tällä hetkellä suuren osan toiminta-alueensa A (välittömästi hoidettavat tehtävät) ja B (viipymättä hoidettavat tehtävät) -luokan hälytystehtävistä. Suonenjoen poliisiaseman lupapalveluista myönnettiin vuonna 2019 hieman yli 2700 lupaa, joista noin 20 prosenttia oli aselupia.

Sisäministeriön 7.10.2019 julkaiseman tiedotteen (TIEDOTE 79/2019) mukaan poliisien määrää aiotaan nostaa 7500 henkilöön vuoteen 2023 mennessä. Hallitus esittää 7,5 milj. euron lisärahaa vuodelle 2020, jolla saadaan poliisiin arviolta 80 henkilötyövuotta lisää ensi vuonna. Kehyskauden lopussa lisärahoitus nousee 18 milj. euroon. Uusia voimavaroja kohdennetaan muun muassa ennalta ehkäisevään toimintaan ja päivittäisrikostorjuntaan.

 

 

 

 

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanjohtaja ehdottaa kunnanhallitukselle, että Rautalammin kunta ilmoittaa kantanaan Itä-Suomen poliisilaitokselle keskittämissuunnitelmista seuraavaa:

Rautalammin kunta ei näe tarkoituksenmukaisena heikentää Suonenjoen poliisiaseman toiminta-alueen palveluja ehdotusten mukaisesti. Rautalammin kunnan näkemyksen mukaan esitys vähentää poliisin läsnäoloa alueella, heikentää alueen asukkaiden turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta sekä pahimmillaan hidastaa avunsaantia. Lupapalvelujen lakkaaminen poliisiasemalta on merkittävä heikennys alueen asukkaiden palvelujen saavutettavuuteen. Suonenjoen poliisiaseman lupapalvelut keräävät asiakkaita myös ympäryskunnista ja asioinnin helppous on osoittautunut asiakkaiden näkökulmasta toimivaksi kokonaisuudeksi.

Rautalammin kunta näkee, että Itä-Suomen poliisilaitoksen suunnitelma on nykyisen hallitusohjelman vastainen. Valtakunnallisena tavoitteena on kohdentaa voimavaroja ennaltaehkäisevään rikosten ja häiriöiden estämiseen sekä arjen turvaamiseen. Nyt esillä oleva suunnitelma näkemyksemme mukaan päinvastoin heikentää poliisin vasteaikaa ja näkyvyyttä alueen asukkaiden keskuudessa. Haja-asutusalueen turvallisuuden tunne laskee ja ennaltaehkäisevä vaikutus katoaa. Etäältä työskentelyn lisääminen ja palvelujen keskittäminen on turvallisuuden tunteen kannalta huono suunta. Toimintavalmiusajat tulevat kasvamaan alueen kuntiin ja pahimmassa tapauksessa vain kiireelliset, hälytystehtävät lähdetään hoitamaan. Muutos voi pahimmillaan nostaa poliisityön kokonaiskustannuksia.

Säästöt eivät ole toimenpide-ehdotusten taustalla, koska henkilöstöä eikä poliisiasemien määrää olla vähentämässä. Tutkijaparin jättäminen olemassa olevaan kiinteistöön ei tuo tilakustannusten osalta säästöjä, koska käsityksemme mukaan poliisiasema voidaan lakkauttaa vain sisäministeriön päätöksellä. Pidemmällä tähtäimellä asemalle jäävä tutkijapari johtaa tilanteeseen, että fyysisen toimintaympäristön tarve tulee poliisiaseman muodossa vähenemään ja ajansaatossa johtaa kehityskulkuun, että myös itse poliisiasema tullaan lakkauttamaan.

Keskittämisen myötä tunne turvallisesta asuinympäristöstä laskee ja alueen veto- ja pitovoima pahimmassa tapauksessa heikkenee valtion keskittämiskäytänteiden myötä. Keskittäminen voi näkemyksemme mukaan johtaa myös muiden kuntalaisten tarvitsemien palvelujen uudelleen arviointiin ja vaikuttaa pahimmillaan myös asukkaiden ja yritysten sijoittumiseen sekä toimintaedellytyksiin alueen kunnissa.    

Rautalammin kuntai kritisoi menettelyä, missä keskeistä sidosryhmää eli kuntia, ja samalla alueen asukkaiden ääntä ei ole Itä-Suomen poliisilaitoksen toimesta kuultu. Asian valmistelusta on saatu tietoa muun muassa median välityksellä. Sidosryhmätyön edellytyksenä on tiivis ja luotettava tietojen vaihto. Valmistelusta puuttuu kokonaan avoin vuoropuhelu. Poliisin toiminnan osalta on kuitenkin kyseessä kansalaisten kannalta hyvin arvostettu ja näkyvä julkinen palvelu.

Arjen sujuvuuteen vaikuttavien palvelujen hajauttaminen ja tuottaminen lähellä asiakasta tulee nähdä pitkien etäisyyksien Itä-Suomessa vahvuutena. Kuntalaisten ja siten myös palvelujen monipaikkaisuuden oikeaoppinen tunnistaminen muuttuneessa toimintaympäristössä on kasvava trendi. Suonenjoella on kokonaisuudessaan helposti saavutettavat palvelut ja asiointi onnistuu ja toimii hyvin myös Rautalammin kunnan näkökulmasta.  Poliisin näkyvyys on parasta työtä alueen asukkaiden turvallisuuden tunteen ylläpitämiseksi. Lisäksi palvelujen tarpeen arvioinnissa on otettava huomioon ikääntyneen väestön mahdollisuudet käyttää ja saavuttaa myös poliisin tarjoamia palveluja. Keskittäminen arjen turvallisuuteen vaikuttavissa palveluissa ei ole näkemyksemme mukaan paras ratkaisu.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen (Kuntalaki § 134). Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Rautalammin kunnanvirastoon määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Rautalammin kunnan kunnanhallitus
Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi
Sähköpostiosoite: rautalammin.kunta@rautalampi.fi
Puhelinnumero: 040 164 2000
Kunnanvirasto avoinna: ma – pe 09.00 – 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti ja se on tekijän allekirjoitettava. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan
  • oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja yhteystiedot

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätöss voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-15.