Perustelut
Rautalammin kunnan kannanotto Itä-Suomen poliisilaitoksen palvelujen keskittämissuunnitelmaan
Itä-Suomen poliisilaitoksen suunnitelmissa on keskittää muun muassa poliisi- ja lupapalvelut nykyistä harvemmille poliisiasemille vuosien 2021 ja 2022 aikana. Itä-Suomen poliisilaitoksen strategiaryhmä esittää toimenpide-ehdotuksina seuraavia muutoksia Suonenjoen poliisiasemalle vuoden 2022 loppuun mennessä:
- poliisiaseman lupapalvelut lakkautetaan vuoden 2021 aikana,
- valvonta ja hälytystoiminnan kenttähenkilöstö siirretään Kuopioon ja
- poliisiasemalle jäisi työskentelemään monialainen tutkijapari (kaksi poliisia).
- muut poliisin palvelut tuotettaisiin pääpoliisiasemalta Kuopiosta.
Itä-Suomen poliisilaitoksen toimenpide-ehdotuksilla ei ole vaikutusta henkilöstömäärään, vaan se säilyisi entisellään. Toimintaympäristön muutos sekä toimintojen turvaaminen nähdään keskeisenä toimenpide-ehdotusten perusteena. Itä-Suomen poliisilaitoksen osalta toimenpideohjelman ehdotettuja linjauksia ja toimenpiteitä ei ole vielä hyväksytty. Päätöksiä oltaneen tekemässä kuitenkin jo lokakuun aikana.
Suonenjoen poliisiasemalla työskentelee tällä hetkellä lupasihteeri ja yhdeksän poliisia. Suonenjoen poliisiasemalla hoidetaan toiminta-alueen (Suonenjoki, Rautalampi, Tervo, Vesanto ja Kuopion Karttula) päivittäisrikosten tutkinta. Poliisiasemalla työskentelevät poliisit hoitavat tällä hetkellä suuren osan toiminta-alueensa A (välittömästi hoidettavat tehtävät) ja B (viipymättä hoidettavat tehtävät) -luokan hälytystehtävistä. Suonenjoen poliisiaseman lupapalveluista myönnettiin vuonna 2019 hieman yli 2700 lupaa, joista noin 20 prosenttia oli aselupia.
Sisäministeriön 7.10.2019 julkaiseman tiedotteen (TIEDOTE 79/2019) mukaan poliisien määrää aiotaan nostaa 7500 henkilöön vuoteen 2023 mennessä. Hallitus esittää 7,5 milj. euron lisärahaa vuodelle 2020, jolla saadaan poliisiin arviolta 80 henkilötyövuotta lisää ensi vuonna. Kehyskauden lopussa lisärahoitus nousee 18 milj. euroon. Uusia voimavaroja kohdennetaan muun muassa ennalta ehkäisevään toimintaan ja päivittäisrikostorjuntaan.
Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)
- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
Ehdotus
Esittelijä
-
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Kunnanjohtaja ehdottaa kunnanhallitukselle, että Rautalammin kunta ilmoittaa kantanaan Itä-Suomen poliisilaitokselle keskittämissuunnitelmista seuraavaa:
Rautalammin kunta ei näe tarkoituksenmukaisena heikentää Suonenjoen poliisiaseman toiminta-alueen palveluja ehdotusten mukaisesti. Rautalammin kunnan näkemyksen mukaan esitys vähentää poliisin läsnäoloa alueella, heikentää alueen asukkaiden turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta sekä pahimmillaan hidastaa avunsaantia. Lupapalvelujen lakkaaminen poliisiasemalta on merkittävä heikennys alueen asukkaiden palvelujen saavutettavuuteen. Suonenjoen poliisiaseman lupapalvelut keräävät asiakkaita myös ympäryskunnista ja asioinnin helppous on osoittautunut asiakkaiden näkökulmasta toimivaksi kokonaisuudeksi.
Rautalammin kunta näkee, että Itä-Suomen poliisilaitoksen suunnitelma on nykyisen hallitusohjelman vastainen. Valtakunnallisena tavoitteena on kohdentaa voimavaroja ennaltaehkäisevään rikosten ja häiriöiden estämiseen sekä arjen turvaamiseen. Nyt esillä oleva suunnitelma näkemyksemme mukaan päinvastoin heikentää poliisin vasteaikaa ja näkyvyyttä alueen asukkaiden keskuudessa. Haja-asutusalueen turvallisuuden tunne laskee ja ennaltaehkäisevä vaikutus katoaa. Etäältä työskentelyn lisääminen ja palvelujen keskittäminen on turvallisuuden tunteen kannalta huono suunta. Toimintavalmiusajat tulevat kasvamaan alueen kuntiin ja pahimmassa tapauksessa vain kiireelliset, hälytystehtävät lähdetään hoitamaan. Muutos voi pahimmillaan nostaa poliisityön kokonaiskustannuksia.
Säästöt eivät ole toimenpide-ehdotusten taustalla, koska henkilöstöä eikä poliisiasemien määrää olla vähentämässä. Tutkijaparin jättäminen olemassa olevaan kiinteistöön ei tuo tilakustannusten osalta säästöjä, koska käsityksemme mukaan poliisiasema voidaan lakkauttaa vain sisäministeriön päätöksellä. Pidemmällä tähtäimellä asemalle jäävä tutkijapari johtaa tilanteeseen, että fyysisen toimintaympäristön tarve tulee poliisiaseman muodossa vähenemään ja ajansaatossa johtaa kehityskulkuun, että myös itse poliisiasema tullaan lakkauttamaan.
Keskittämisen myötä tunne turvallisesta asuinympäristöstä laskee ja alueen veto- ja pitovoima pahimmassa tapauksessa heikkenee valtion keskittämiskäytänteiden myötä. Keskittäminen voi näkemyksemme mukaan johtaa myös muiden kuntalaisten tarvitsemien palvelujen uudelleen arviointiin ja vaikuttaa pahimmillaan myös asukkaiden ja yritysten sijoittumiseen sekä toimintaedellytyksiin alueen kunnissa.
Rautalammin kuntai kritisoi menettelyä, missä keskeistä sidosryhmää eli kuntia, ja samalla alueen asukkaiden ääntä ei ole Itä-Suomen poliisilaitoksen toimesta kuultu. Asian valmistelusta on saatu tietoa muun muassa median välityksellä. Sidosryhmätyön edellytyksenä on tiivis ja luotettava tietojen vaihto. Valmistelusta puuttuu kokonaan avoin vuoropuhelu. Poliisin toiminnan osalta on kuitenkin kyseessä kansalaisten kannalta hyvin arvostettu ja näkyvä julkinen palvelu.
Arjen sujuvuuteen vaikuttavien palvelujen hajauttaminen ja tuottaminen lähellä asiakasta tulee nähdä pitkien etäisyyksien Itä-Suomessa vahvuutena. Kuntalaisten ja siten myös palvelujen monipaikkaisuuden oikeaoppinen tunnistaminen muuttuneessa toimintaympäristössä on kasvava trendi. Suonenjoella on kokonaisuudessaan helposti saavutettavat palvelut ja asiointi onnistuu ja toimii hyvin myös Rautalammin kunnan näkökulmasta. Poliisin näkyvyys on parasta työtä alueen asukkaiden turvallisuuden tunteen ylläpitämiseksi. Lisäksi palvelujen tarpeen arvioinnissa on otettava huomioon ikääntyneen väestön mahdollisuudet käyttää ja saavuttaa myös poliisin tarjoamia palveluja. Keskittäminen arjen turvallisuuteen vaikuttavissa palveluissa ei ole näkemyksemme mukaan paras ratkaisu.