Sivistyslautakunta (lakkautettu 17.8.2021), kokous 19.8.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 67 Avantouintipaikan hallinnoinnin uudelleenjärjestely

RauDno-2020-506

Valmistelija

  • Inna Kääriäinen, vapaa-aikasihteeri, inna.kaariainen@rautalampi.fi

Perustelut

 

 

Rautalammin kunta on ylläpitänyt kuntalaisten avantouintimahdollisuutta osana uimahallin palveluita.

Talviuintipaikan ylläpitäjä, eli palveluntarjoaja, vastaa talviuintipaikan turvallisuudesta.  Palveluntarjoaja voi olla esimerkiksi kunta, seurakunta, yhdistys tai yritys. Palveluntarjoaja vastaa talviuintipaikan rakennusten, laitteiden, kulkureittien ja varusteiden huollosta ja kunnossapidosta.  Palveluntarjoaja vastaa myös siitä, että palvelusta annetaan riittävät turvallisuutta koskevat tiedot palvelun käyttäjälle.

Kunnan toimiessa avannon palveluntarjoajan on uinninvalvojan resurssit mahdollistettava. Uinninvalvonnan tarve on sitä suurempi mitä suositumpi talviuintipaikka on ja mitä enemmän paikkaan liittyy erityisiä vaaratekijöitä. Uinninvalvonnan onnistumisen edellytyksiä ovat valvojan riittävät kylmäpelastustaidot, mahdollisuus havaita talviuintipaikalle kulkevat asiakkaat, näkyvyys koko uintialueelle kaikissa olosuhteissa sekä mahdollisuus tarvittaessa rajoittaa tai estää pääsy talviuintipaikalle. Kameravalvonta on usein välttämätön valvonnan tehokeino, talviuintipaikan sijainnista ja näkyvyydestä riippuen.

Jos valvontaa ei voida aukottomasti järjestää, Tukes suosittelee, että palveluntarjoaja kieltää asiakkaita uimasta yksin talviuintipaikalla. Aukoton valvonta ei  valitettavasti toteudu Rautalammin uimahallilla, sillä uinninvalvoja ei ole avantouimarin välittömässä läheisyydessä.

Rautalammin uimahallin avantouintipaikka on haasteellinen valvoa, sillä valaistuksesta ja kameravalvonnasta huolimatta näköyhteys avantopaikkaan on hatara. Rautalammin uimahallissa työskentelee yksi uinninvalvoja, jonka on säilytettävä jatkuva näköyhteys altaaseen. Rautalammin kunta on palveluntarjoajana vastuussa talviuintipaikan turvallisuudesta ja aukottomasta uinninvalvonnasta.

Avantouinti luo kunnalle kustannuksia mm. sähkökuluissa, tarvikehankinnoissa ja talonmiespalveluissa.

 

Vapaa-aikasihteeri ehdottaa, että riittämättömien turvallisuuskäytänteiden ja säästötavoitteiden vuoksi Rautalammin kunta ei jatkossa tarjoa avantouintia kunnan palveluna. Lisäksi vapaa-aikasihteeri ehdottaa, että palvelun järjestämistä tarjotaan kunnan järjestöille/yrityksille/kolmannen sektorin tahoille. Tällöin avantouinnin valvonta selkeytyy ja avantouintia voidaan järjestää riippumatta uimahallin aukioloajoista, jolloin avantouinti on mahdollista esim. valoisaan aikaan. Kunnan on mahdollista tukea avantouinnin järjestäjää, ja osallistua avannosta aiheutuviin kustannuksiin. 

Avantouinnin kustannukset/talvi ovat karkeasti seuraavat: 

Sähkö n. 600 euroa/6kk

Tarvikkeet/pumppu n. 150 euroa/6kk

Talonmiespalvelut n. 1300 euroa/ 6kk

Hiekoitus ja auraus n. 500 euroa/6kk

Yhteensä 2550 euroa/6kk

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Lipponen, sivistysjohtaja, olli.lipponen@rautalampi.fi

Sivistysjohtaja ehdottaa, että lautakunta hyväksyy vapaa-aikasihteerin esityksen, jonka mukaan kunta luopuu avontouintipaikan hallinnointi ja valvontavastuusta ja tarjoaa palvelun tuottamista järjestöille ja/tai yrityksille. Kunta sitoutuu tarjoamaan sähköt avontouintia järjestävälle taholle. 

Päätös

Lautakunta päättää jättää asian uudelleen valmisteltavaksi niin, että avantouinnin jatkuminen mahdollistetaan lainmukaisilla järjestelyillä.