Perustelut
Seuraavat yleiset vaalit ovat eduskuntavaalit, jotka toimitetaan sunnuntaina 2.4.2023. Edusluntavaaleissa kunnan keskusvaalilautakuntana toimii vuoden 2021 kuntavaaleissa valitun valtuuston asettama keskusvaalilautakunta.
Kunnanhallituksen tulee asettaa kutakin vaalipäivän äänestyspaikkaa varten vaalilautakunta.
Vaalilain 15§:n mukaan vaalilautakunnat on asetettava "hyvissä ajoin" ennen vaaleja. Kuntavaalien ehdokasasettelu vahvistetaan 18.3.2021.
Jäsenten ja varajäsenten on oltava kuntalain mukaan vaalikelpoisia kunnan luottamustoimeen. Lisäksi jäsenten ja varajäsenten on, mahdollisuuksien mukaan, edustettava kunnassa edellisissä kuntavaaleissa ehdokkaita asettaneita äänestäjäryhmiä. Jäsenä tai varajäsenä ei voi olla ehdokas. Oikeusministeriö kiinnittää kuntien huomiota siihen, että vaalilain 15 §:n 2 momentin sanamuotoa "mahdollisuuksien mukaan" voidaan soveltaa myös siten, että jos puolueet eivät niille tehdystä pyynnöstä huolimatta nimeä riittävästi ehdokkaita vaalilautakuntiin, jäseneksi voidaan nimetä myös muita kunnan luottamustoimeen vaalikelpoisia henkilöitä.
Hallintolain esteellisyyssääntelyä ei sovelleta vaalilautakunnan toimintaan. Tämä tarkoittaa, että jäseneksi tai varajäseneksi nimetty voi toimia kaikissa vaalilautakunnan tehtävissä, kuitenkin yhtä poikkeusta lukuunottamatta: vaalilautakunnan jäsenenä oleva ehdokkaan puoliso, lapsi, sisarus tai vanhempi ei saa toimia vaalilain 73 §:n 2.momentissa tarkoitettuna äänestäjän avustajana.
Kunnan on syytä ylläpitää vaalilautakunnan jäsenen tehtävän houkuttelevuutta esimerkiksi varmistamalla, että tehtävästä maksettava palkkio vastaa tehtävän vaativuutta. Vaalilautakunna jäsenellä ja varajäsenellä, erityisesti puheenjohtajaksi nimettävällä tulee olla riittävä osaaminen tehtävään ja riittävästi aikaa perehtyä siihen.
Kunnanhallitus asettaa kuntaan yhden tai useamman vaalitoimikunnan. Jäsenten ja varajäsenten on oltava kuntalain mukaan vaalikelpoisia kunnan luottamustoimeen. Lisäksi sekä jäsenten että varajäsenten on, mahdollisuuksien mukaan, edustetettava edellisissä kuntavaaleissa ehdokkaita asettaneita puolueita. Jäsenenä ja varajäsenenä ei voi olla ehdokas eikä ehdokkaan puoliso, lapsi, sisarus tai vanhempansa. Kelpoisuuteen vaikuttava ehdokkuus tarkoittaa ehdokkuutta missä tahansa kunnassa: esimerkiksi kunnassa A ehdokkaaksi asetun sisarus ei ole kelpoinen vaalitoimikunnan jäseneksi missään kunnassa.
Hallintolain esteellisyyssääntelyä ei sovelleta vaalitoimikunnan toimintaan. Tämä tarkoittaa, että jäseneksi tai varajäseneksi nimitetty voi toimia kaikissa vaalitoimikunnan tehtävissä.
Kunnan on syytä ylläpitää vaalitoimikunnan jäsenen tehtävän houkuttelevuutta esimerkiksi varmistamalla, että tehtävästä maksettava palkkio vastaa tehtävän vaativuutta. Vaaliltoimikunnan jäsenellä ja varajäsenellä, erityisesti puheenjohtajaksi nimettävällä tulee olla riittävä osaaminen tehtävään ja riittävästi aikaa perehtyä siihen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi
Kunnanhallitus päättää nimetä kirkonkylän ja Kerkonjoen vaalilautakuntien sekä vaalitoimikunnan jäsenet.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin liitteenä olevan nimilistan mukaisesti.