Perustelut
Terveyden huoltolain (1326/2010) 21§ mukaan kunnan on järjestettävä ympäristöterveydenhuollon palvelut alueellaan sen mukaan, mitä ymäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-aluuesta annetussa laissa ( 410/2009) säädetään. Ympäristöterveydenhuollon avulla kunta pyrkii turvaamaan asukkailleen terveellisen elinympäristön. Terveydenhuoltolain mukaan ympäristöterveydenhuoltoon kuuluu terveydensuojelu- ja tupakkalain lisäksi elintarvikevalvonta ja eläinlääkintähuolto. Ympäristöterveydenhuolto selvittää myös asumisen terveydellisiä olosuhteita ja antaa niistä sekä mahdollisista tarvittavista jatkotoimenpiteistä arvionsa.
Ympäristöterveydenhuollon järjestelyt vaihtelevat eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Keski-Pohjanmaalla toimintoja on koottu laajoille kuntaa suuremmille alueille. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee näiden alueellisten erityispiirteiden säilymistä. Sote- valmistelujen odotettiin mahdollisesti muuttavan myös ympäristöterveydenhuollon tilannetta, mutta lopulta sote-ministerityöryhmä linjasi, että ympäristöterveydenhuollon tehtäviä ei tässä vaiheessa sisällytetä maakunnan tehtäviin. Tehtävien siirtoa maakunnille selvitetään myöhemmin monialaisen maakunnan valmistelun yhteydessä. Tilanne jäi siis selvitettäväksi ja mahdollinen valtiovallan toimesta tuleva muutos on vielä tulossa.
SavoGrow kuntien alue muodostaa ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen, johon kuuluvat Tervon kunta (isäntäkunta), Suonenjoen kaupunki, Rautalammin kunta, Vesannon kunta, Pielaveden kunta sekä Keiteleen kunta. Yhteistoiminta-alue on aloittanut toimintansa 1.1.2012. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopijakunnista Tervo on toiminut isäntäkuntana reilun 10 vuotta. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden siirtyessä Pohjois-Savon hyvinvointialueelle Tervon kunta on esittänyt kunnanhallituksen päätöksellä 17.3.2022 ilmoittanut toiveensa luopua isäntäkuntana toimimisesta.
Asiasta on pyydetty yhteistoiminta-aluisiin kuuluvien kuntien näkemyksiä, joiden perusteella uudeksi isäntäkunnaksi halukasta kuntaa ei ole löytynyt. Kunnanjohtajien keskuudessa asiasta on käyty keskustelua Siilinjärven kunnan kanssa ja kartoitettu mahdollista uutta yhteistyönmahdollisuutta. Asiaan ei kuitenkaan ole löydetty ratkaisua ja tilanne on isäntäkunnan osalta jäänyt ennalleen.
Joulukuussa 2022 Pielaveden kunnanvaltuusto on tehnyt 19.12.2022 päätöksen, jossa kunta irtisanoutuu ympäristöterveydenhuollon palveluiden yhteistyösopmuksesta. Lisäksi Pielaveden kunnanhallitus on kokouksessaan 26.9.2022 (196§) päättänyt esittää Iisalmen ja Kiuruveden kaupungeille sekä Sonkajärven ja Vieremän kunnille mm. että neuvottelut ympäristöterveydenhuollon yhteistyön tiivistämisestä ko. kuntien sekä Pielaveden kunnan kanssa käynnistetään keväällä 2023. Iisalmen kaupunginhallitus on kokouksessaan 28.11.2022 (287§) päättänyt mm, että neuvottelut voidaan käynnistää Pielaveden ehdottamalla tavalla. Ympäristönsuojelun tehtävien hoitamisesta Pielaveden kunnalla on tällä hetkellä voimassa oleva sopimus Ylä-Savon SOTEn kanssa. Koska Ylä- Savon SOTEn purkautui 31.12.2022, vastaava sopimus oli tarkoitus hyväksyä Pielaveden kunnan ja Iisalmen kaupungin kesken. kaupunginhallituksen 28.11.2022 (287§) päätöksen mukaan neuvottelut sopijakunnan asemasta Pielaveden kunnan kanssa voidaan käynnistää heti, kun Pielaveden kunta on halukas tuottamaan ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon palvelut kokonaisuudessaan Iisalmen, Kiuruveden, Sonkajärven ja Vieremän yhteistoimintasopimuksen
mukaisesti. Lisäksi Pielaveden kunnassa on linjattu, että Pielaveden kunnan elinkeinorakenteen ja tuotantoeläinpainotteisuuden vuoksi, ympäristöterveydenhuollon palveluiden tuottamisen luontainen suunta on Ylä-Savoon.
Voimassa olevan yhteistoimintasopimuksen mukaisesti kohdassa 10 yhteistoimintasopimuksen hyväksyminen ja muuttaminen todetaan, että sopimuksen muutoksista päätetään sopijakuntien valtuustojen yhtäpitävällä päätöksellä. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut vaan Pielaveden kunta on irtisanonut sopimuksen kuulematta muiden kuntien kunnanvaltuustoja, jolloin tätä voidaan tulkita hyvän sopimuskäytännön vastaisena, jopa menettelytapavirheenä. Lisäksi yhteistoimintasopimuksen kohdassa 14 olevasta omaisuuden jaosta ja henkilöstön asemasta sopimuksen purkautuessa ei ole käyty yhteisiä sopimuskumppaneiden välisiä keskusteluja asian ratkaisemiseksi.
Tässä tilanteessa Rautalammin kunnan ehdotus onkin, että yhteistoiminta-alueen sopimuskunnat jatkavat neuvotteluja yhteisen tahtotilan löytymiseksi kuten alustavasti oli jo aloitettukin. On tärkeää, että ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen toiminta jatkuu hyvässä yhteistyössä ja mahdollisiin muutoksiin löydetään yhteisesti ja yhdessä hyväksytty ratkaisu. Lisäksi alueen muiden kuntien palvelujen turvaaminen ja saatavuus on syytä varmistaa tilanteessa, jossa joku sopimuskumppaneista haluaa irtaantua sopimuksesta.
Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)
- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
Ehdotus
Esittelijä
-
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Rautalammin kunnanhallitus esittää Pielaveden kunnanvaltuuston 19.12.2022 ympäristöterveydenhuollon palveluiden yhteistyösopimuksen osalta tekemän päätöksen vaikutuksien johdosta yhteisten sopimusneuvottelujen aloittamista sopimuskumppaneiden kesken pikaisesti.