Valmistelija
Milla Saarinen, ympäristötarkastaja, milla.saarinen@rautalampi.fi
Perustelut
Rautalammin kunnan hallintosäännön mukaan ympäristölautakunta päättää ympäristönsuojeluviranomaisen toimialueen julkisoikeudellisista maksuista (lupa- ja valvontamaksut) sen mukaan kuin erityislaeissa on niiden yleisistä perusteista määrätty.
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 205 §:n mukaan ympäristönsuojelulain mukaisen luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä voidaan periä maksu. Vastaava säännös on vesilaissa (587/2011), jätelaissa (646/2011), merenkulun ympäristönsuojelulaissa (1672/2009) sekä vesiliikennelaissa (782/2019) ja maastoliikennelaissa (1710/1995).
Voimassa oleva ympäristönsuojeluviranomaisen taksa on hyväksytty Rautalammin kunnan ympäristölautakunnassa 24.6.2021 § 21 ja se on tullut voimaan 1.10.2021 alkaen. Tuolloin taksan päivitys on ollut ajankohtaista uuden ympäristönsuojelulain ja -asetuksen voimaantulon myötä vuonna 2015.
Taksan tarkistamisen lähtökohtana on ollut yhtenäistää Konneveden ja Rautalammin ympäristönsuojelun yhteistoiminnan viranomaismaksut, mikä edistää myös toimijoiden välistä tasapuolista kohtelua. Päätösehdotuksena olevaa taksaa on valmisteltu sekä Konneveden (v. 2017) että Rautalammin (v. 2021) voimassa olevien taksojen pohjalta, minkä lisäksi on tehty vertailua lähialueen muihin kuntiin. Taksaa on pyritty sovittamaan vastaamaan paremmin nykyistä kustannustasoa.
Taksoja valmisteltaessa on tehty vertailua lähialueen kuntiin. Toteutetun vertailun pohjalta on päädytty siihen, että taksan omakustannusarvoa on nostettu 50 eurosta 60 euroon, ja siten tuntihinta vastaisi paremmin nykytilanteen kokonaiskustannuksia. Taksassa määritellyt käsittelymaksut perustuvat asian käsittelyn tai valvontatoimenpiteen keskimääräiseen omakustannusarvoon, joka sisältää asian käsittelystä viranomaiselle aiheutuneet kokonaiskustannukset.
Ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksan omakustannusarvon nostolla sekä toteutetun vertailun pohjalta lupien ja ilmoitusten käsittelymaksuihin sekä valvontamaksuihin ei ollut tarpeen tehdä merkittäviä muutoksia; osa hinnoista tulee nousemaan ja osa laskee vähäisessä määrin.
Perittävät maksut on taksassa määrätty pääsääntöisesti suoriteperusteisesti. Tuntihintaista maksua sovelletaan vaikeasti ennalta hinnoiteltavien tehtävien laskuttamiseen, mutta voidaan soveltaa myös poikkeuksellisissa tilanteissa kiinteähintaisten maksujen sijaan taksassa esitetyn mukaisesti. Taksa mahdollistaa lupa- ja valvontamaksujen kohtuullistamisen.
Esityslistan liitteenä on ehdotus ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksaksi. Lisäksi kokouksessa voidaan esittää oheismateriaalina voimassa oleva taksa.
Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)
- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
Ehdotus
Esittelijä
Milla Saarinen, ympäristötarkastaja, milla.saarinen@rautalampi.fi
Ympäristölautakunta päättää hyväksyä kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksan liitteen mukaisena. Taksa astuu voimaan 1.3.2024 alkaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.