Kunnanhallitus, kokous 6.10.2025

§ 275 Vuoden 2026 talousarvion budjettiraami ja suunnitelmavuodet 2027-2028

RauDno-2025-468

Valmistelija

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Perustelut

Vuoden 2026 talousarvion budjettiraami ja suunnitelmavuodet 2027-2028

Budjettiraami perustuu ennustettuun tulokseen vuodelle 2025 ja arvioinnin pohjana on käytetty kesäkuun 2025 toteutumalukuja. 

Yhteenvetoarvio vuodesta 2025:
Rautalammin kunnan talous on puolivuosikatsauksen perusteella menossa kohti budjetoitua parempaa tulosta, etenkin rahoitustuottojen ansiosta. Menojen hallinta on ollut tehokasta, ja tulot näyttävät toteutuvan tai ylittyvän.

Taustalla on myös vaikuttavia tekijöitä, joita tulee riskeinä  huomioida. Vuoden 2025 osalta TE-palvelut siirtyivät kuntien vastuulle kustannuksineen ja niiden rahoittamiseen tuleva valtionosuus vahvistettiin ennen palvelujen tuottamisen aloittamista. Tarkoituksena oli  kattaa syntyvät kustannukset ja vuoden kokemuksella tiedetään, ettei 100 prosenttinen  kustannusten kattaminen ole valtionosuuksina  toteutunut. On todennäköistä, että saman suuntainen kehitys rahoituksen osalta on mahdollinen myös tulevina vuosina. TE-palvelujen osalta jo vuoden 2025 lopullisen tuloksen muodostumisen osalta liittyy huomattavia budjettiylityksen riskejä mm. sakkomaksujen osalta menot ovat arvaamattomia. 

Vuoden 2026 alusta kunnan sote-kiinteistöjen vuokraus päättyy ja palvelujen tarvitsemat sote-kiinteistöt tulee vuokrattavaksi mahdollisen yhtiön kautta, joka siis heikentää emon taloudellista asemaa ja teknisten palvelujen käyttötaloutta merkittävästi. Vuokraneuvottelujen lopputulos ei ole vielä selvillä, joten tuleva vuokrataso ei ole vielä tiedossa. Rautalammilla hyvinvointialueen vuokraustoiminnan ulkopuolelle ovat jäämässä palvelukoti Toivo, kunnanviraston alakerran tilat sekä ehkä pieni osa työkeskusta. 

Rautalammin kunnan talousarvioraami 2026 - laa­din­ta­pe­rus­teet: (pohjautuu vuoden 6/2025 toteuman pohjalta tehtyyn arvioon loppuvuoden kehityksestä) 

Toimintatuotot : Toimintatuotot näyttäisivät kertyvän hieman yli talousarviossa budjetoidun. Haasteena on ollut tulokertymien painottuminen avustus ja hankerahojen puoleen. Tuottoja toivotaan budjetoitavan vuodelle 2026 niin, että niiden määrä ylittää 2 % kuluvan vuoden ennustetun toteuman. 

Toinintakulut: Toimintakulut ovat kehittyneet hieman alle tasaisen kertymän ja toivottavaa olisi, että suunta jatkuu loppuvuoden osalta samansuuntaisena. Palkkakustannukset ovat pysyneet alle tasaisen kertymän, mutta todellinen tilanne selviää vasta loppuvuodesta, jolloin myös kunta-alan palkankorotusten vaikutus näkyy lukemissa. Myös tasopalkkaratkaisulla on vaikutuksia loppuvuoden kertymiin. On hyvä huomioida myös , että kulurakenteen kehitykseen on vaikuttanut se, että esim. palveluverkkoon tehdyillä rakenteellisilla muutoksilla on saatu hyvää kehitystä kulurakenteeseen ja tulokset alkavat näkyä.  Kokonaisuutena vuoden 2026 palkkakustannuksiin on varauduttava 3,4 %:n  korotuksella. Palveluiden ostojen osalta vuodelle 2026 budjetoidaan 1 -2 %:n kasvu. Avustusten budjetointi on jäätävä kuluneen vuoden tasolle, mieluummin alle.

Verotuloennusteen 2026  mukaan verotulot ovat noin 7.444.000 euroa. Tämä tarkoittaisi Rautalammille noin 380.000 euroa enemmän verotuloja kuin vuoden 2025 aikana on ollut. Talousarvio raamin veroperusteet pohjautuvat vuodelle 2025 hyväksyttyihin veroprosentteihin. Rautalammin kunnan vuoden 2025 tuloveroprosentti on 9,90 prosenttia. Talousarvion valmistelu toteutetaan nykyisten veroprosenttien pohjalta. Verokehitys voi olla kuitenkin ennakoitua vaatimattomampaa jos työllisyystilanne pysyy haastavana ja/tai väkiluku vähenee. Myös yritystoiminnan suotuisa kehittyminen kunnassa on oleellisen tärkeää. 

Valtionosuuksiin on saatu VM:n viimeisin tieto 23.9.2025 ja valtionosuudet ovat yhteensä 2.766.168 euroa. Viimeisin valtionosuuslaskelma heikentää Rautalammin kunnan vuoden 2026 valtionosuuksia yhteensä 51.059 euroa verrattuna vuoteen 2025. Vähennys on 1.8 % ja 18 euroa/kuntalainen. Valtionosuuksien määrää suunnitelmavuosille 2027-2028 ei voida arvioida johtuen käynnissä olevasta valtionosuusuudistuksesta. Lisäksi kunnasta on siirtynyt yhdeksän oppilasta Vesannolle, mikä tulee pienentämään valtionosuuksia. Kevään aikana on tehty myös neljä viranhaltijapäätöstä pidennetyn oppivelvollisuuden purusta, joilla on valtionosuuksia pienentäviä vaikutuksia. Lisäksi kunnasta on siirtynyt pari esikoululaista naapurikuntiin ja se vaikuttaa myös valtionosuuskertymiin. Sivistyksen puolella maksuja on rajattu myös valtion taholta : varhaiskasvatuksessa 86 % lapsista on nollamaksulla ja myös ip-toiminnan maksuille on määritelty katto. Nämä eivät näy vielä valtionosuuslaskelmissa, mutta tulevat näkymään valtionosuusmaksatuksissa jo heti ensi vuoden alusta.

Investoinnit. Vuoden 2026 investointien pohjana käytetään vuoden 2025 käsittelyssä päätettyjä investointeja. Yllättäviin menoihin on tarkoituksenmukaista varata 60.000 euroa (esim. varautuminen häiriö- ja kriisitilanteet ja huoltovarmuus). Investointien maksimimäärä vuodelle 2026 on 0.7 miljoonaa, pois lukien vesilaitos ja Asunnonhankinnan rahoitus.

Vuoden 2026 raamin pohjana on vaade hallitusta ja maltillisesta kulukehityksen kasvusta. Kustannustason kasvu tulee sopeuttaa kunnan tulopohjaan. Rajallisten resurssien kohdentamisessa tarvitaan toimialoittain priorisointia ja valintoja palvelujen sekä palvelutason suhteen. Palvelujen ja palveluverkoston sopeuttamista tarvitaan tarkoituksenmukaiseen käyttäjämääriin kaikkien toimintojen osalta. Asetettavien toiminnallisten tavoitteiden painopisteet tulee olla Rautalammin kunnan  strategian mukaiset.

Edellä  olevia talousarvion laadintaperiaatteita noudattaen tilikauden 2026 tu­los tulisi olemaan ylijäämäinen. Mer­kit­tä­vin epävarmuus liittyy ennakoituihin vero- ja valtionosuus tuloihin ja rahoitus kulujen kehittymiseen sekä oikeasuuntaisiin toimintaympäristön  muutokset huomioiviin rakenteellisiin ratkaisuihin.

Talousarvion laadinnassa tulee huomioida kriisikuntakriteerien uudet vuoden 2020 tilinpäätöksissä voimaan astuvat indikaattorit. Arviointimenettely voidaan käynnistää, jos

  • kunta ei ole kattanut kunnan taseeseen kertynyttä alijäämää neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien, tai
  • jos kertynyt alijäämä on kuntakonsernin viimeisessä tilinpäätöksessä vähintään 1 000 €/as. ja sitä edeltäneessä tilinpäätöksessä vähintään 500 €/as. tai
  • kahtena vuonna peräkkäin ovat täyttyneet kaikki seuraavat raja-arvot:
    • kuntakonsernin vuosikatteen ja poistojen suhde on alle 80 %
    • kunnan tuloveroprosentti on vähintään 2,0 %-yksikköä korkeampi kuin kaikkien kuntien painotettu keskimääräinen tuloveroveroprosentti
    • asukasta kohden laskettu kuntakonsernin lainojen ja vuokravastuiden määrä ylittää kaikkien kuntien konsernitilinpäätöksen lainojen ja vuokravastuiden keskimääräisen määrän vähintään 50 %:lla

Sisäisen valvonnan suunnitelma riskinhallinnan suunnitelmallisuuden edistämiseksi on kullakin toimialalla laadittava sekä vuosittainen sisäisen valvonnan suunnitelma että riskien ja vaarojen arvioitilomakkeisto, jotka ao. lautakunta hyväksyy vuoden 2025 loppuun mennessä.

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä vuoden 2026 talousarvioraamin ja esittää sitä toimialojen talousarvion laadintaa ohjaavaksi.