Kunnanvaltuusto, kokous 7.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Kuntayhteistyö, kotouttamisohjaaja

RauDno-2022-587

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Rautalammin kunnan  ja Suonenjoen kaupungin edustajat neuvottelivat kuntayhteistyöstä 3.10.2022. Tavoitteena oli löytää yhteistyökuvioita kaikkien toimialojen osalta.

Hyvinvointialue aloittaa vuoden 2023 alusta, ja eräiden tehtävien organisointi muuttuu ja toisaalta yhdyspinta- ja horisontaalinen yhteistyö vaatii panostuksia molemmilta puolilta. Kotouttamisen ja työllisyyspalveluiden osalta kuntien vastuut kasvavat. Kilpailu ammattilaisista kovenee, kuntien voi olla vaikea saada jatkossa erityisammattilaisia rekrytoitua.

Yhteistyöpalaverissa sovittiin, että siivoustoimen, kotouttamisen ja nuorten työpajan osalta hallintojohtajat "ottavat koppia valmistelusta". Ensimmäinen tapaaminen oli 17.11.2022. Palaverissa todettiin, että nuorten työpajan osalta kannattaa valmistelua jatkaa ja etsiä yhteistyötä tukevia elementtejä.

Rautalammin kunnalla on tarvetta siivoustyönjohtajan ja mahdollisesti myös ruokahuollon esimiestehtävien/ ruokahuollon henkilöiden sijaisuuksien osalta. Suonenjoen kaupungilla on resurssia, jota kunta voisi ostaa.

Kotouttamislaki muuttuu vuoden 2023 alusta ja tuo lisää vastuita kunnille. Rautalammilla on tällä hetkellä toimessa pakolaisohjaaja ja lisäksi perusturvan henkilöstö on toiminut sijaisena ohjaajan lomien aikana. Nyt tämä resurssi poistuu.

 

Ehdotus

Esittelijä

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää, että

1. Nuorten työpajan osalta vapaa-aikaohjaaja Inna Kääriäinen valtuutetaan valmistelemaan mahdollista yhteistyötä Suonenjoen kaupungin nuoristotoimen vastuuhenkilöiden kanssa.

2. Ruokahuollon ja siivoustoimen osalta valmistelua jatketaan ja kh valtuuttaa kunnanjohtajan ja hallintojohtajan neuvottelemaan asiasta.

3. Kotouttamisen osalta neuvotteluja jatketaan, kh valtuuttaa kunnanjohtajan ja hallintojohtajan neuvottelemaan asiasta. Tavoitteena on löytää toimiva yhteistyökuvio, joka vastaa muuttuviin olosuhteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Kunta voi järjestää sille laissa säädetyt tehtävät itse tai se voi sopia järjestämisvastuun siirtämisestä toiselle kunnalle tai kuntayhtymälle. Tehtävien hoidosta järjestämisvastuussa oleva kunta vastaa järjestettävien palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta, tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä, tuottamistavasta, tuottamisen valvonnasta ja viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä .Kunta vastaa tehtäviensä rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty toiselle kunnalle.

Rautalammin kunta on neuvotellut Suonenjoen kaupungin kanssa  ruoka- ja puhtaanapidonpalveluiden esihenkilötyön ostosta vuoden 2023 alusta alkaen. Neuvotteluissa on todettu, että Suonenjoen kaupunki voi myydä ruoka- ja puhtaanapidon esihenkilötyötä n. 0,5 htv. Henkilö työskentelisi Rautalammilla viikoittain vähintään kahtena kokonaisena  työpäivänä. Esihenkilön vuosiloma tai poissaolotilanteessa Suonenjoen kaupunki ei tarjoa sijaista, mutta hyvittää poissaolot päivähinnan mukaan. Hinnoittelu perustuu Suonenjoen kaupungille syntyviin todellisiin kustannuksiin. Esihenkilöpalvelun hinta on 1.1.2023 alkaen 2000 €/kk. Lisäksi Rautalampi vastaa henkilön matka- ja toimistokuluista ym. vastaavista kuluista.

Lisäksi Suonenjoen kaupungin kanssa on neuvoteltu lain kotouttamisen edistämisestä johtamisessa sekä lain ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä ja mielenterveyslain mukaisten kunnan tehtävien hoitaminen. Rautalammin kunnan palveluksessa on pakolaisohjaaja ja sivistys- ja hyvinvointijohtaja, jonka tehtäviin kuuluu  ennalta ehkäisevän päihdetyön koordinointi. Molempien tehtävien osalta tehtäväkuvat vielä hiukan  elävät, eikä ihan tarkalleen pysty hahmottamaan, miten ja millä panostuksilla kotouttamista ja ennalta ehkäisevää päihdetyötä tehtäviä tulevaisuudessa hoidetaan. Tämän vuoksi on tärkeää käydä neuvotteluja "talon sisällä" ja Suonenjoen kaupungin kanssa. On selvää, että kunnan vastuut molemmista tehtävistä kasvaa, ja tämä vuoksi täytyy pystyä em. tehtäviin riittävästi resursoimaan. Suonenjoen kaupungilla on tarve ratkaista asia nopeasti.

Neuvotteluissa on alustavasi hahmoteltu , että Suonenjoen kaupunki  olisi järjestämisvastuussa oleva kunta  ennaltaehkäisevän päihde- ja mielenterveystoiminnan ja Rautalammin kunta ostaisi tästä resurssista 0,5 htv.  Rautalammin kunta voisi olla järjestämisvastuussa  lain kotouttamisen  edistämisestä mukaisen toiminnan osalta ja Suonenjoen kaupunki ostaisi tästä resursista 0.5 htv:ta.  Kuntayhteistoiminnasta sovittaisiin  tarkemmin yhteistoimintasopimuksilla. Neuvotteluja kuntayhteistoiminnan sopimusten täsmällisistä sisällöistä käydään edelleen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Kunnanhalllitus  päättää hyväksyä  kuntayhteistoiminnan Suonenjoen kaupungin kanssa  laadukkaan ja riittävän työnohjaus-, esihenkilö- ja tilaajaosaaminen varmistamisessa ruoka- ja puhtaanapitopalveluiden johtamisessa  liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisesti. Kunnanjohtaja ja hallintojohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan sopimus ja tekemään tarvittaessa teknisluonteisia muutoksia sopimukseen.

Lisäksi kunnanhallitus päättää, että  ehkäisevän päihdetyön ja mielenterveystyön järjestämisessä sekä kotouttamisen osalta neuvotteluja jatketaan Suonenjoen kaupungin kanssa.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Työ- ja elinkeinoministeriö on lähestynyt kuntia kirjeellä, joka koski kuntien tehtäviä ja resursseja kotouttamisen edistämisessä. Sosiaali-ja terveydenhuollon uudistus ja kotouttamisen edistämistä koskevan lain muutos vaikuttavat kuntien tehtäviin ja resursseihin. Kotouttamislaissa säädetään kuntien tehtävistä kotouttamisen edistämisessä. Kotouttamista edistäviä toimenpiteitä ja palveluja järjestetään kotouttamislain mukaan osana kunnallisia peruspalveluja ja työ- ja elinkeinohallinnon palveluja sekä muina kotouttamista edistävinä toimenpiteinä. Kotouttamislaissa säädetään erityisiä kotoutumista edistäviä tehtäviä, kuten alkukartoituksen järjestäminen sekä kotouttamissuunnitelman laatiminen, josta vastaavat TE-toimisto ja kunta.

Työ- ja elinkeinoministeriö on muistuttanut, että kuntien tulee huolehtia riittävästä henkilöstöstä kotouttamista edistävien tehtävien järjestämiseen vuoden 2023 alusta. Tällä hetkellä Rautalammilla ei ole em. resurssia. Pakolaisohjaajan työpanos on täysin sidottu entisten ja uusien kiintiöpakolaisten kotouttamiseen. Lisäksi mm. ukranalaiset jo tällä hetkellä tarvitsevat palveluita ja on mahdollista, että palvelutarve laajenee siinä vaiheessa, kun henkilöt saavat kotikuntaoikeuden. Yhdyspinta- ja horisontaalinen yhteistyö hyvinvointilaueen kanssa vaatii myös panostuksia.

Kotouttamislakia on esitetty muutettavaksi siten, että tilapäistä suojelua saavien henkilöiden kotouttamista edistävien palveluiden järjestämisen turvaamiseksi. Laissa esitetään, että kunnalle ja hyvinvointialueille voitaisiin maksaa valtion korvauksia palveluiden järjestämisestä niiden tilapäistä suojelua saavien osalta, joille on myönnetty kotikunta. Kustannuksia korvattaisiin samoin perustein kuin esimerkiksi kansainvälistä suojelua saavan henkilön palveluiden kustannuksia korvataan. Edellytyksenä on kotouttamisohjelma ja että kunta on tehnyt sopimuksen ELY-keskuksen kanssa.

Kunta voi järjestää sille laissa säädetyt tehtävät itse tai se voi sopia järjestämisvastuun siirtämisestä toiselle kunnalle tai kuntayhtymälle. Tehtävien hoidosta järjestämisvastuussa oleva kunta vastaa järjestettävien palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta, tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä, tuottamistavasta, tuottamisen valvonnasta ja viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä.Kunta vastaa tehtäviensä rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty toiselle kunnalle

Rautalammin kunta ja Suonenjoen kaupunki ovat neuvotteluissa todenneet, että kotouttamistoiminta olisi järkevää hoitaa yhteistoiminnassa. Rautalammin kunta perustaisi kotouttamisohjaajan viran, josta resurssista Suonenjoen kaupunki ostaisi puolet. Yhteistoimintasopimuksessa sovitaan tarkemmin palveluiden järjestämistapa.

Ehdotus

Esittelijä

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy yhteistoimintasopimuksen Suonenjoen kaupungin kanssa ja perustaa kotouttamisohjaajan viran. Kunnanvaltuusto valtuuttaa kunnanjohtajan ja hallintojohtajan allekirjoittamaan sopimuksen Suonenjoen kaupungin kanssa ja tekemään  tarvittaessa teknisluonteisia muutoksia sopimukseen. Lisäksi kunnanhallitus esittää, että kunnanvaltuusto myöntää em. toimintaan 30.000 € määrärahan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

x

Ehdotus

Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle,​ että se hyväksyy yhteistoimintasopimuksen Suonenjoen kaupungin kanssa ja perustaa kotouttamisohjaajan viran. Kunnanvaltuusto valtuuttaa kunnanjohtajan ja hallintojohtajan allekirjoittamaan sopimuksen Suonenjoen kaupungin kanssa ja tekemään  tarvittaessa teknisluonteisia muutoksia sopimukseen. Lisäksi kunnanhallitus esittää,​ että kunnanvaltuusto myöntää em. toimintaan 30.000 € määrärahan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä
  • kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valistusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallivalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

            Itä-Suomen hallinto-oikeus

            PL 1744 (Minna Canthin katu 64)

            70101 KUOPIO

            Sähköposti: ita-suomi.hao@oikeus.fi

            Faksinumero: 029 56 42501

            Puhelinnumero:029 56 42500

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  • päätös, johon muutosta haetaan
  • miltä kohdin päätökseen haetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta haetaan

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on littettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennettynä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-15.