Perustelut
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoa luonnoksista valtioneuvoston asetukseksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun asetuksen (1393/2022) 7 §:n ja valtioneuvoston asetukseksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun asetuksen (1392/2022) 5 §:n muuttamisesta.
Kuntien vuoden 2022 tilinpäätöstiedoissa on tullut esiin tilanteita, jotka mahdollisesti vääristävät merkittävästi sote-uudistuksen rahoituksen siirtoon liittyviä laskelmia. Kuntien raportoimat tiedot eivät kaikilta osin vastaa kustannuksia, jotka palvelujen järjestämiseen menee yhden vuoden aikana. Tämän takia sääntelyä rahoituksen siirrossa huomioon otettavista kustannuksista on tarpeen tarkentaa. Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun asetuksen 7 §:ssä säädetään siirtolaskelmien tarkistamisesta. Pykälää täydennettäisiin sääntelyllä, jonka mukaan kunnan vuosille 2021 ja 2022 kirjaamat kulut ja tuotot voitaisiin ottaa rahoituksen siirtolaskelmassa huomioon kunnan Valtiokonttorille ilmoittamista tilinpäätöstiedoista poiketen, jos kyseisen kunnan tilinpäätöstieto muutoin merkittävästi vääristäisi laskelmia yksittäisen kunnan tai hyvinvointialueen osalta. Tieto otettaisiin huomioon kuntien välillä tasapuolisella tavalla siten, että siirtyvät kustannukset vastaavat yhden vuoden palveluiden järjestämisen kustannuksia.Hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun asetuksen 5 §:ssä säädetään hyvinvointialueiden rahoituksen laskelmien tarkistamisesta vuonna 2023. Pykälää täydennettäisiin siten, että myös hyvinvointialueiden koko maan rahoituksen tarkistamista koskevissa laskelmissa otettaisiin huomioon vastaavasti rahoituslaskelmia merkittävästi vääristävät tiedot. Erikseen arvioidaan vielä, täydennetäänkö hyvinvointialuekohtaisia siirtymätasauksia koskevaa sääntelyä vastaavalla tavalla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen yhteydessä kunnilta hyvinvointialueille siirtyvät kustannukset määräytyvät sen perusteella, mitä kunnat ovat raportoineet kustannuksiksi vuosina 2021 ja 2022. Siirtyvät kustannukset vaikuttavat siihen, kuinka paljon kunnat saavat valtionosuutta ja hyvinvointialueet valtion rahoitusta vuodesta 2023 lähtien.
Tavoitteet
Ehdotetun sääntelyn tavoitteena on varmistaa sosiaali- ja terveydenhullon ja pelastustoimen uudistukseen liittyvän rahoituksen siirron toteutuminen lainsäädännössä tarkoitetulla tavalla. Kunnilta hyvinvointialueille siirtyvää kustannusta koskevat tiedot otettaisiin huomioon kuntien välillä tasapuolisella tavalla siten, että siirtyvät kustannukset vastaavat yhden vuoden palveluiden järjestämisen kustannuksia. Siirtolaskelmissa otettaisiin oikaistuina huomioon seuraavat kuntakohtaiset erät silloin, jos erä merkittävästi vääristäisi yksittäisen kunnan tai hyvinvointialueen rahoitusta:
· pelastustoimen takautuvat varallaolokorvaukset
· sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen kuntayhtymien ja muiden sote-yhteistyöorganisaatioiden ja pelastuslaitosten yli- ja alijäämät ja takautuvat yli- ja alijäämät
· sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen toimitilojen ja kiinteistöjen sekä osakkeiden ja osuuksien luovutusvoitot ja -tappiot
Takautuvien palkkaharmonisaatiokustannusten huomioon ottamisesta on jo säädetty asetuksissa aikaisemmin.
Tiedot otettaisiin huomioon kuntien ja kuntayhtymien ja niitä vastaavien hyvinvointialueiden valtiovarainministeriölle toimittaman selvityksen sekä muun muassa taloustietojen raportoinnista ja tilinpäätöksistä saatavan muun selvityksen perusteella. Kuntien ja hyvinvointialueiden selvitystä pyydettäisiin kyselyllä kesäkuun 2023 aikana.
Tarkoituksena on, että asetuksen mukaisilla tiedoilla oikaistu siirtolaskelmaluonnos olisi valmis viimeistään 31.8.2023. Kunnat ja hyvinvointialueet voisivat vielä esittää valtiovarainministeriölle huomioita laskelmaluonnoksesta syyskuun 2023 aikana.
Lopullinen siirtolaskelma on kuntien vuoden 2024 peruspalvelujen valtionosuutta ja hyvinvointialueiden vuoden 2024 rahoitusta koskevien päätösten perusteena.
Ehdotus
Esittelijä
-
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Rautalammin kunta esittää lausuntonaan seuraavaa:
Rautalammin kunta pitää tärkeänä, että laskelmat tarkistetaan siten, että mahdolliset merkittävät ja pysyvät vääristymät korjataan. Huomautamme kuitenkin, että kuntien tasapuolinen kohtelu tulee olla tärkein tavoite. Vaikka aikataulu on tiukka, on yhdenvertaista ja täydellistä lopputulosta tavoiteltava. Valtionosuudet ovat pienten, väestöä menettävien kuntien elinehto. Isommille kunnille "merkityksettömän" erän huomiotta jättäminen voi olla pienemmälle kunnalle fataali. Toivomme, että kuntien erityispiirteet huomioidaan, kun arvioidaan muutoksien painoarvoa.
Rautalammilla sote-menot ovat jatkuvasti kasvaneet, vaikka väestö on vähentynyt, mutta väestörakenteessa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Erityisesti vammaispalveluissa ja lastensuojelussa yksittäiset tapaukset ovat vuositasolla nostaneet kuluja merkittävästi.
Rautalammin kunta ei ole sote-menoja alibudjetoinut, vaan päinvastoin etsinyt tapoja sote-menojen hillintään. Mediassa esitetty väite kuntien sote-menojen tietoisesta alibudjetoinnista ei pidä ainakaan Rautalammin osalta paikkansa.
Kuntien vastuulle on todennäköisesti jäämässä merkittävä määrä sotekiinteistöjä, joiden käyttötarkoitus tulevaisuudessa on epäselvä. Tämä on syytä huomioida, kun puntaroidaan kuntien ja hyvinvointialueiden välistä rahoitusta. Lisäksi kunnille näyttää jäävän erilaisia hyvinvointiin liittyviä tehtäviä, jotka aiemmin on hoidettu sotepalveluissa. Näihin tulisi osoittaa rahoitus peruspalveluiden valtionosuudessa.