Kunnanvaltuusto, kokous 30.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 81 Talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2027

RauDno-2024-534

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja - suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja - suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittu tilanteessa, jossa sote-kustannukset ovat poistuneet, tulot on laskeneet roimasti, mutta raskas velkasalkku on jäänyt. Yhteistyö Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa on rakentumassa, mutta vieläkään palvelut eivät toimi kuntalaisten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvinvointialue  suunnittelee paráikaa  palveluverkkoa ja selvittää sote-kiinteistöjen kuntoa. Vuoden 2024 joulukuussa tai viimeistään alkuvuodesta 2025  selviää, minkä kiinteistön vuokrasopimusta jatketaan, mitkä kiinteistöt jäävät muuhun käyttöön.

Valtionosuusuudistus on käynnistynyt, mutta miten se tulee vaikuttamaan kunnan tuloihin, on vielä auki. Tämän hetkisen tiedon mukaan valtionosuusuudistus toteutuu aikaisintaan vuoden 2027 alusta. Teoriassa uudistuksen tarkoituksena on taata kaikille kunnille mahdollisuudet hoitaa lakisääteiset tehtävät. Tosiasia kuitenkin on, että verotulojen kertymä ratkaisee sen, miten kunnan pystyvät palveluita ja elinvoimaa ylläpitämään.

Kuluvan vuoden verotulokertymä on toistaiseksi ollut kohtuullinen. Tällä hetkellä ennuste on, että tilinpäätös 2024 tulee toteutumaan alijäämäisenä johtuen mm. valtion virastotalon osakkeiden alaskirjauksesta.

Koska investoinnit tehdään lainarahalla, on toteutettavat hankkeet valittava huolella, tehden vain välttämättömät ja elinvoiman kannalta tarpeelliset investoinnit. Lainojen uudelleen järjestely tulee kasvattamaan korkokuluja.

Talousarvion toimintakulujen loppusumma on -11.919.420 euroa ja toimintatuottojen 2.879.561, jolloin toimintakate on -9.039.859

Menolajeittain tarkasteltuna henkilöstökulut ovat -6.410.305 €. Palvelujen ostot ovat -3.305.881 €. Investointimenot ovat teknisen lautakunnan ehdotuksessa noin  974.000 euroa. Karsittu esitys on 649.000 €. Merkittävimpinä kohteina ovat Toholahden teollisuusalueen infra, keskustaajaman vesistöön sijoitun viemärin siirtäminen maalle ja vanhan viherkaatopaikan siistiminen,. Kunnallisveron, kiinteistöveron ja yhteisöveron tuottojen arvioidaan olevan 6.990.000 €. Valtionosuuksia kertynee noin 2.700.000 €.

Tuloslaskelman mukainen vuosikate on 950.229 €. Poistojen -867.171 € jälkeen, talousarvion ylijäämä on 83.058 €. Talousarvioesityksessä ei ole huomioitu kaikkia taksakorotuksia mm. vesi- ja viemärilaitos. Huomionarvoista on, että vesilaitoksella on suunnitteilla lähivuosina merkittäviä investointeja . Vesihuoltolain mukaan käyttömaksuilla pitää pystyä kattamaan vesi- ja viemärilaitoksen käyttökulut ja investointimenot.

Kunnan lainamäärä on 31.12.2024 noin 9 milj  euroa. Uutta lainaa arvioidaan otettavan noin1 milj.€,​ vanhaa maksetaan pois noin 0,6-0.7  milj.€. Tähän arvioon ei sisälly vanhojen lainojen järjestely.

Taloussuunnitelma vuosiin 2026 ja 2027 sisältyy vielä useita epävarmuustekijöitä tulojen ja menojen osalta. Vuoden 2026 taloussuunnitelma toimintuotot tarkentuvat mm. sote-vuokrien osalta lähikuukausina. Lisäksi joudutaan porautumaan vuoden 2027 lukuihin, joihin sisältyy runsaasti epävarmuutta mm. henkilöstökulujen ja palvelujen ostojen osalta.

 

 

 

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää aloittaa talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 käsittelyn.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. Kunnanhallitus kävi talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 osalta lähetekeskustelun.

Asiantuntijoita kuultiin sivistys- ja hyvinvointijohtaja Matti Vänttistä, tekninen johtaja Ari Lindgreniä, elinkeinoasiantuntija Tuomo Vähäsyrjää, kunnanjohtaja Anu Sepposta ja hallintojohtaja Merja Koivula-Laukkaa.

Sivistys- ja hyvinvointijohtajaa kuultiin 9.07 -10.20 ja 12.30 -13.20.

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Kunnanhallitus aloitti taloussuunnitelman 2026-2027 ja talousarvion 2025 käsittelyn 5.11.2024 lähetekeskustelulla. Keskustelun pohjalta molempiin asiakirjoihin on tehty tarkennuksia ja täydennyksiä.

Talousarvion toimintakulujen loppusumma (ulkoiset) on -11.865.693 euroa ja toimintatuottojen  2.675.694€,​​ jolloin toimintakate on -9.189.999 €.

Menolajeittain tarkasteltuna henkilöstökulut ovat - 6.341.578 €. Palvelujen ostot -3.375.881 €. Investointimenot ovat kunnanjohtajan ehdotuksessa noin  0.7 milj.€.  Investoinneissa tärkeimpiä ovat Toholahden teollisuusalueen infra, johon saadaan merkittävä (70%) ELY-keskuksen avustus. Lisäksi siistitään vanhaa viherkaatopaikkaa, tehdään korjausrakentamista ja siirretään viemäri Äijävedestä kuivalle maalle.

Kunnallisveron ja yhteisöveron tuottojen arvioidaan olevan n.  7.milj. €.  Valtionosuuksia kertynee noin 2.7 milj. €.

Tuloslaskelman mukainen vuosikate on 920.089 €.  Poistojen  - 867.171 jälkeen,​ talousarvion ylijäämä on 52.918 €. Kunnalla on puskurina ylijäämää edellisiltä vuosilta n.3 milj. Siitä huolimatta lähivuosina on löydettävä keinoja talouden tasapainottamiseksi, mieluiten selkeästi ylijäämäiseksi. Tulevien vuosien valtionosuuksiin liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuustekijöitä. Valtionosuusuudistus on käynnistynyt ja uusin perustein lasketetut valtionosuudet otetaan todennäköisesti käyttöön vuoden 2027 alusta. Suurin huolta aiheuttava asia on TE-uudistus, joka tulee haastamaan kaikki kunnat. Rautalampi kuuluu Kuopion työllisyysalueeseen. Kuopion kaupungin kanssa on sovittu, että ns. yhteisesti kustannettavosta palveluista Rautalammin osuus on   165.247 € ja aiheuttamisperusteisten kustannusten osuus ( työllistämistuki, starttiraha, kototouttamiskoulutus) 88.620 €.  Eniten huolta aiheuttaa ns. sakkomaksut eli kunnan osuus työttömyyskorvauksista. Nämä kustannukset valtio laskuttaa erikseen.

Kunnan lainamäärä on 31.12.2024 noin  8.4milj. euroa. Uutta lainaa arvioidaan otettavan noin 1 milj.euroa,​​ vanhaa maksetaan pois noin 0.7 milj.€. 

Kunnan taloutta tulee haastamaan erityisesti tytäryhtiö Rautalammin kunnan Asunnonhankinta Oy:n vuokra-asumisen kehittäminen, mikä tarkoittaa myös kunnan rahoittamisjärjestelyitä.  Kuluvana vuonna 2024 Rautalammin kunnan Asunnonhankinnan tilanteeseen ja tulevaisuuden vuokra-asumisen kehittämiseen ja näkymiin on paneuduttu huolella. Kunta oli mukana Sitran osittain rahoittamassa hankkeessa. Siinä kuntalaispanelistien avulla pyrittämään löytämään kuntalaisia mahdollisimman hyvin palvelevia ja samalla kustannustehokkaita ratkaisuja vuokra-asumisen tason kehittämiseen pitäjässä. On todennäköistä, että kunta joutuu antamaan taloudellista tukea jo vuoden 2025 aikana. Tuen suuruus riippuu siitä, miten Asunnonhankinta Oy etenee suunnitelmissaan. Todennäköisesti kunta joutuu varautumaan vähintäänkin yhtiön asuntokannan kehittämisen suunnittelukustannuksiin. Mikäli yhtiö etenee hankesuunnitelmista rakentamiseen/korjaamiseen voi tarvittavan lainamäärän arvioida olevan noin 1,5 miljoonaa, jota ei ole huomioitu talousarvion lainanotossa toistaiseksi.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunitelman vuosille 2026-2027 ja esittää niitä edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 muilta osin, paitsi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen talousarvioon palataan vielä 2.12.2025 kokouksessa.

Asiantuntijana kuultiin kunnanjohtaja Anu Sepposta.

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Kunnanhallitus hyväksyi talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027 muilta osin, paitsi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen osalta talousarviota päätettiin tarkastatella 2.12.2024.

Talousarviota näiltä osin on tarkennettu seuraavasti:

kp 4364 Silmu, menot ( palkkakulut)

tili 4001 vanha summa 84.350, vähennys 10.243,24, uusi summa 74.106,76 €

tili 4002 vanha summa 429.297, vähennys 13.157,93, uusi summa 416.139,07 €

kp 4061 Satakieli

tili 4061 lisää tuloa 5000 €

tulopuolelle (maksutuotot)

kp 4364 Silmu

tili 3400 vanha summa 16.000, lisäys 7.443, uusi summa 23.443 €

 

Ehdotus

Esittelijä

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen talousarvioesityksen ja esittää sitä edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin  seuraaviin muutoksin :

-  Varhaiskasvatus, palkkamenojen kokonaissäästö on 57.499,60 € ja lisätuloja  n. 12.000 €.

-  Henkilöstömäärä tarkennetaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osalta TA-kirjaan.

- Tieavustuksien määräksi ehdotetaan 40.000 €. Perusteena kustannuksien nousu ja tiekuntien talouden kiristyminen.

- Tiina Puranen esitti, että museon avustuksen määrä on 35.000 €.Jussi Herranen kannatti esitystä.  Anne Karhunen esitti, että avustuksen määrä on 30.000 €. Jouko Korhonen ja Sinikka Korhonen kannattivat esitystä.

Puheenjohtaja Jussi Herranen totesi, että koska oli tehty kaksi kannatettua, pohjaesityksestä poikkeavaa esitystä, asiasta äänestetään. Ensin ovat vastakkain Tiina Purasen ja Anne Karhusen esitykset. Ne, jotka kannattavat Anne Karhusen esitystä, äänestävät "jaa". Ne, jotka kannattavat Tiina Purasen esitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Anne Karhusen esitystä kannattivat Sinikka Korhonen, Tuomo Hänninen, Jouko Korhonen ja Anne Karhunen. Tiina Purasen esitystä kannattivat Jussi Herranen ja Tiina Puranen. Äänin 4-2, Anne Karhusen esitys voitti.

Puheenjohtaja totesi, että seuraavaksi äänestetään pohjaesityksen ja Anne Karhusen esityksen välillä. Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä, äänestävät "jaa". Ne , jotka kannattavat Anne Karhusen esitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä pohjaesitystä ei kannattanut kukaan. Anne Karhusen esitystä kannattivat Tuomo Hänninen, Sinikka Korhonen, Jouko Korhonen, Anne Karhunen ja Jussi Herranen. Tiina Puranen äänesti tyhjää.

Puheenjohtaja totesi, että Anne Karhusen esitys oli tullut päätökseksi äänin 5-0.

Museon avustuksen osalta puheenjohtajana toimi Jussi Herranen. Matti Kärkkäinen poistui kokoushuoneesta museon avustuksen käsittelyn  ajaksi. Tämä kohta tarkastettiin kokouksessa.

Jussi Herranen esitti, että Toholahden vesihuollon suunnittelu ( 20.000 €) nostetaan investointiohjelmaan. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Asiantuntijana kuultiin sivistys- ja hyvinvointijohtaja Matti Vänttistä.

Valmistelija

  • Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Kunnanhallitus hyväksyi talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-​2027 muilta osin,​ paitsi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen talousarvioon palataan vielä 9.12.2025 kokouksessa.

Ehdotus

Ehdotus hyväksyttiin  seuraaviin muutoksin :

-​  Varhaiskasvatus,​ palkkamenojen kokonaissäästö on 57.499,​60 € ja lisätuloja  n. 12.000 €.

-​  Henkilöstömäärä tarkennetaan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen osalta TA-​kirjaan.

-​ Tieavustuksien määräksi ehdotetaan 40.000 €. Perusteena kustannuksien nousu ja tiekuntien talouden kiristyminen.

-​ Tiina Puranen esitti,​ että museon avustuksen määrä on 35.000 €.Jussi Herranen kannatti esitystä.  Anne Karhunen esitti,​ että avustuksen määrä on 30.000 €. Jouko Korhonen ja Sinikka Korhonen kannattivat esitystä.

Puheenjohtaja Jussi Herranen totesi,​ että koska oli tehty kaksi kannatettua,​ pohjaesityksestä poikkeavaa esitystä,​ asiasta äänestetään. Ensin ovat vastakkain Tiina Purasen ja Anne Karhusen esitykset. Ne,​ jotka kannattavat Anne Karhusen esitystä,​ äänestävät "jaa". Ne,​ jotka kannattavat Tiina Purasen esitystä,​ äänestävät "ei". Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Anne Karhusen esitystä kannattivat Sinikka Korhonen,​ Tuomo Hänninen,​ Jouko Korhonen ja Anne Karhunen. Tiina Purasen esitystä kannattivat Jussi Herranen ja Tiina Puranen. Äänin 4-​2,​ Anne Karhusen esitys voitti.

Puheenjohtaja totesi,​ että seuraavaksi äänestetään pohjaesityksen ja Anne Karhusen esityksen välillä. Ne,​ jotka kannattavat pohjaesitystä,​ äänestävät "jaa". Ne ,​ jotka kannattavat Anne Karhusen esitystä,​ äänestävät "ei". Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä pohjaesitystä ei kannattanut kukaan. Anne Karhusen esitystä kannattivat Tuomo Hänninen,​ Sinikka Korhonen,​ Jouko Korhonen,​ Anne Karhunen ja Jussi Herranen. Tiina Puranen äänesti tyhjää.

Puheenjohtaja totesi,​ että Anne Karhusen esitys oli tullut päätökseksi äänin 5-​0.

Museon avustuksen osalta puheenjohtajana toimi Jussi Herranen. Matti Kärkkäinen poistui kokoushuoneesta museon avustuksen käsittelyn  ajaksi. Tämä kohta tarkastettiin kokouksessa.

Jussi Herranen esitti,​ että Toholahden vesihuollon suunnittelu ( 20.000 €) nostetaan investointiohjelmaan. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös

Kunnanvaltuusto päätti:

- Tekstiosaan tehdään pieniä muutoksia /tarkennuksia.

- Lainamäärä korjataan vastaamaan todellista tilannetta. Pitkäaikaista lainaa on tällä hetkellä n. 7,4 milj. €.

- Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstämäärät päivitetään ( valtuustolle jaettiin päivitetyt versiot kokouksessa).

- Vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen kohtaan mittarit: oppilaiden määrä on vähintään 7, mutta enintään 10.

Valtuutettu Tiina Puranen esitti, että museon avustusta nostetaan 5000 €. Jouni Juhala ja Jarmo Karjalainen kannattivat esitystä. Puheenjohtaja päätti, että koska oli tehty kannatettu, pohjaesityksestä poikkeava ehdotus, asiasta äänestetään. Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä, äänestävät "jaa". Ne, jotka kannattavat vastaesitystä, äänestävät "ei". Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä pohjaesitystä kannattivat Jouni Lund, Reino Jäntti, Anne Karhunen, Tomi Karttunen, Jouko Korhonen ja Sinikka Korhonen. Vastaesitystä kannattivat Jouni Juhala, Linda Nissinen, Sari Hintikka-Varis, Petteri Haukka, Jarmo Karjalainen, Raimo Kemppainen, Mika Koukkari, Matti Kärkkäinen, Kari Laitinen, Tiina Puranen, Henna Suosaari, Seppo Hänninen ja Jouko Turpeinen.

Puheenjohtaja totesi, että äänin 13-6 vastaesitys tuli päätökseksi.  Museon avustusta nostetaan 5000 €:lla. Tämä raha otetaan kp 1100 : tili 4061 luottamushenkilöiden palkkiot 2000 €, tili 5102 asiantuntijapalvelut 1000 € ja tili 6080 muut avustukset yhdistyksille 2000 €. Museon avustus nousee 35.000 euroon.

- Investointilistalle nostettiin: Kerkon vuokratalot 70.000 €, kunnan rakennusten kehittäminen ja korjausvelan selvittäminen 20.000 €, laiturit ja venepaikat Kerkko 10.000 € .

- Toholahden alueen vesijohdon korjauksien suunnittelun  20.000 €  osalta todettiin, että se oli kunnanhallituksen esityksessä. Kunnanvaltuusto hyväksyi hallituksen esityksen.

Muilta osin talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2027 hyväksyttiin.

 

Asiantuntijana kuultiin kunnanjohtaja Anu Sepposta, sivistys- ja hyvinvointijohtaja Matti Vänttistä, hallintojohtaja Merja Koivula-Laukkaa ja tekninen johtaja Ari Lindgreniä.


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä
  • kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valistusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallivalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

            Itä-Suomen hallinto-oikeus

            PL 1744 (Minna Canthin katu 64)

            70101 KUOPIO

            Sähköposti: ita-suomi.hao@oikeus.fi

            Faksinumero: 029 56 42501

            Puhelinnumero:029 56 42500

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  • päätös, johon muutosta haetaan
  • miltä kohdin päätökseen haetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta haetaan

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on littettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennettynä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-15.