Kunnanhallitus, kokous 27.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 231 Rautalammin kunnan yrittäjävetoisen pesulan jatkosuunnitelmat ja sopimusehdot

RauDno-2023-477

Valmistelija

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Perustelut

Pesula on ollut rautalampilaisille yrityksille ja myös yksityishenkilöille tärkeä palvelumuoto. Pesula on aiikaisemmin tarjonnut myös kuljetuspalvelun pyykkien kuljetukselle. 

Hyvinvointialueella ja kunnalla oli  tehty vuokrasopimus ( 3 + 1 vuodet),  mutta hyvinvointialue purki sopimuksen kesäkuun 2023 lopussa vedoten siihen, että pesulatoiminta ei voi jatkua kuntouttavan työtoiminnan yksikkönä ja sen ylläpito luokitellaan näin ollen liiketoiminnaksi. Pesula siirtyi heinäkuun 2023 alusta takaisin kunnalle, samoin kuin liikkeenluovutuksella aikaisemmin HVA-alueelle siirtynyt pesulan työntekijä. Rautalammin kunnanhallitus teki päätöksen, että kunta jatkaa pesulatoimintaa syyskuun 2023 loppuun saakka ja samanaikaisesti pyritään pesulatoiminnan jatkamiseksi löytämään ulkopuolinen yrittäjä.

Kunta on käynyt muutaman potentiaalisen yrittäjätahon kanssa neuvotteluja mahdollisesta pesulatoimen jatkamisesta yrittäjävetoisesti. Neuvotteuissa on edetty ja todennäköinen uusi yrittäjä on löytynyt.  Neuvottelutilannetta on esitelty kunnanhallituksen kokouksessa 25.9.2023.  Samalla kunnanhallitus on linjannut omia näkemyksiään. Kunnan aikaisempi päätös päättää kunnan  jatkamana pesulatoiminnan syyskuun loppuun on hyvin nopeasti esillä ja on  toivottavaa, ettei pesulatoimintaan tule katkoksia mikä on kaikkien osapuolten; uuden yrittäjän, kunnan kuin erityisesti pesulan asiakkaiden kannalta hyvä asia. Asiasta on sovittu pidettävän ylimääräinen kunnanhallituksen kokous, jossa päätetään tulevan yrittäjän pesulan vuokraukseen ja toiminnan jatkamiseen liittyvät sopimusehdot. 

Sopimuksessa sovitaan seuraavasti:

  • pesulatoiminta jatkuuu katkeamatta 1.10.2023 alkaen yrittäjävetoisesti ja kunta ja yrittäjä allekirjoittavat ja hyväksyvät liitteenä olevan vuokrasopimuksen ja  laitteiden ja irtaimiston luovutussopimuksen 
  • yrittäjä maksaa 1.10.2023 -31.3.2024  välisenä aikana kunnalle vuokrana 500 eur/kk. 1.4.2024 lähtien sopimuksen kuukausivuokra on 1500 eur/kk , mikä kattaa  vesi-,sähkö-, ja lämmityskulut sekä tilavuokran 
  • yrittäjä maksaa laitteiden ja irtaimiston vuokrana 1.10.2023-31.3.2024 välisenä aikana kunnalle laitevuokraa 350 eur/kk , mikä samalla lyhentää laitteiden ja irtaimiston kokonaislunastushintaa 4500 eur. Tänä aikana maksettu summa 6x350=2100 eur huomioidaan osamaksuna huhtikuussa 2024 tapahtuvan  laitteiden loppumaksun 2400 eur yhteydessä. Mikäli yrittäjä irtisanoisi vuokrasopimuksen ennen koneiden ja irtaimiston loppuunmaksua kokonaan, jää jo maksetut laitteiden lunastusvuokraerät kunnan hyväksi
  • kunta huollattaa ns. vuosihuoltona laitteet sopimksen alkaessa ja jatkossa yrittäjä vastaa laitteiden mahdollisista huolto- tai korjaustarpeista. 
  • kunta luovuttaa vuokrasopimuksen yhteydessä pesulassa sillä hetkellä olevan pesuainevaraston. Yrittäjä vastaa jatkossa pesuaineista ja muista kuluvista tarvikkeista. 

Sopimimusluonnos on liitteenä.

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanjohtajan päätösehdotus on, että kunnanhallitus hyväksyy pesulavuokraa sekä kalusto- ja irtaimistoa koskevan luovutusopimuksen sekä valtuuttaa teknisen johtajan kunnan puolesta allekirjoittamaan sopimuksen yrittäjän kanssa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen (Kuntalaki § 134). Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Rautalammin kunnanvirastoon määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Rautalammin kunnan kunnanhallitus
Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi
Sähköpostiosoite: rautalammin.kunta@rautalampi.fi
Puhelinnumero: 040 164 2000
Kunnanvirasto avoinna: ma – pe 09.00 – 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti ja se on tekijän allekirjoitettava. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan
  • oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja yhteystiedot

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätöss voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-15.