Kunnanhallitus, kokous 24.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 332 Talousarvio vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027-2028

RauDno-2025-613

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Perustelut

Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja - suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja - suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Kunnanhallitus antoi hallintokunnille budjettiraamin 6.10.2025/ §275. 

Uudet työllisyysalueet aloittivat vuoden 2025 alussa. Kunnan vastuu viranomaispalveluiden ja aiheuttamisperusteisten palveluiden (starttiraha, palkkatuki, kotouttamiskoulutus) rahoituksesta kasvoivat merkittävästi. Lisäksi kunnan vastuu kasvoi ns. sakkomaksuista eli rahoitusvastuu työttömyysetuuksista. Teoriassa valtion piti korava 100-prosenttisesti syntyneet kustannukset valtionosuuksina, näin ei kuitenkaan käynyt. Vuoden alussa myös kotouttamistyö siirtyi kuntien vastuulle. Nykyinen hallitus on heikentämässä kotouttamiseen suunnattuja resursseja, ja se lisää epävarmuutta talouden osalta.

Pohjois-Savon hyvinvointialue on vuokrannut kunnalta sote- kiinteistöt, ja niistä saatava vuokratulo on tärkeä tulolähde. Tällä hetkellä ei tiedetä, mitä kiinteistöjä Pohjois-Savon hyvinvointialue vuokraa tai edes millä vuokratasolla.  

Valtionosuusuudistus on käynnistynyt, mutta miten se tulee vaikuttamaan kunnan tuloihin, on vielä auki. Tämänhetkisen tiedon mukaan on epävarmaa milloin valtionosuusuudistus toteutuu. Uudistuksen tarkoituksena on taata kaikille kunnille tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa sille määrätyt lakisääteiset tehtävät. Tosiasia kuitenkin on, että verotulojen kertymä ratkaisee sen, miten kunnan pystyvät palveluita ja elinvoimaa ylläpitämään.

Kuluvan vuoden verotulokertymä on toistaiseksi ollut kohtuullinen. Tällä hetkellä ennuste on, että tilinpäätös 2025 tulee toteutumaan arvioitua myönteisempänä eli selvästi ylijäämäisenä.

Koska investoinnit tehdään lainarahalla, on toteutettavat hankkeet valittava huolella, tehden vain välttämättömät ja elinvoiman kannalta tarpeelliset investoinnit. Lainojen uudelleen järjestely tulee kasvattamaan korkokuluja, mutta sen myös arvioidaan tuovan liikkumavaraa kunnan tuleviin investointeihin.

Talousarvion toimintakulujen loppusumma on -11.761.862 euroa ja toimintatuottojen 2.233.090 euroa, jolloin toimintakate on -9.528.772 euroa.

Menolajeittain tarkasteltuna henkilöstökulut ovat -6.314.045  €. Palvelujen ostot ovat -3.289.730 €. Investointimenot ovat teknisen lautakunnan ehdotuksessa 1.037.000  euroa. Kunnanjohtajan karsittu esitys on noin 700.000 €. Merkittävimpinä kohteina ovat Toholahden teollisuusalueen tontit, terveyskeskuksen käyttövesi- ja viemäriverkoston saneeraus ja Toholahden alueen vesijohdot.

Kunnallisveron, kiinteistöveron ja yhteisöveron tuottojen arvioidaan olevan 7.444.000 €. Valtionosuuksia kertynee noin 2.766.169 €.

Tuloslaskelman mukainen vuosikate on 970.396 €. Poistojen -803.872 € jälkeen, talousarvion ylijäämä on 166.542 €. Talousarvioesityksessä ei ole huomioitu kaikkia taksakorotuksia (mm. vesi- ja viemärilaitos). Huomionarvoista on, että vesilaitoksella on suunnitteilla lähivuosina merkittäviä investointeja. Vesihuoltolain mukaan käyttömaksuilla pitää pystyä kattamaan vesi- ja viemärilaitoksen käyttökulut ja investointimenot.

Kunnan lainamäärä on 31.12.2025 noin 7 milj. (mukana kaikki lainat)  euroa. Uutta lainaa arvioidaan otettavan noin 1.5 milj.€,​ vanhaa maksetaan pois noin 0,6-0.7 milj.€

Taloussuunnitelma vuosiin 2027 ja 2028 sisältyy vielä useita epävarmuustekijöitä tulojen ja menojen osalta. Taloussuunnitelmavuodet 2027 ja 2028 tullaan hallituksen kokoukseen 24.11-2025 mennessä suunnittelemaan sillä tarkkuudella kuin se nyt on mahdollista.

 

 

 

 

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää aloittaa talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027 - 2028 käsittelyn.

Päätös

Kunnanhallitus aloitti talousarvion käsittelyn.

Matti Vänttinen esitteli sivistystoimen talousarvioesityksen ja osallistui kokoukseen sen ajan. Ari Lindgren esitteli teknisen toimen talousarvioesityksen ja osallistui kokoukseen sen ajan. Merja Koivula-Laukka ja Anu Sepponen esittelivät hallinnon talousarvioesityksen. Anu Sepponen osallistui kokoukseen koko talousarviopykälän käsittelyn ajan. Tuomo Vähäsarja esitteli elinkeinotoimen talousarvioesityksen ja osallistui kokouksen esityksensä ajan.

Joni-Matti Kuikka jääväsi itsensä teknisen toimen "550 Varikko" -kohdan ajaksi ja poistui kokoustilasta asian käsittelyn ajaksi. Jarmo Matilainen siirtyi kokouksen puheenjohtajaksi "550 Varikko" -kohdan väliseksi ajaksi klo 14.45 - 14.53. Käsittelyn jälkeen Joni-Matti Kuikka palasi puheenjohtajaksi. 

Henna Suosaari oli poissa kokouksesta klo 14.53 -14.56.

Pekka Annala jääväsi itsensä ja poistui kokoustilasta Peuran museosäätiön avustusta käsiteltäessä klo 15.25 - 15.48. Avustus sisältyy kohtaan 18 Luottamushenkilöhallinto. Kunnanhallitus kirjasi talousarvioehdotukseen Peuran museosäätiön avustukseksi 35 000 euroa. 

Kunnanhallitus päätti, että seuraavaan kunnanhallituksen kokoukseen tuodaan palkkiosäännön päivitys. 

Työllisyyspalvelut -kohtaan lisätään kotouttamiseen liittyvät mittarit.

Tekstiosioiden käsittely siirrettiin seuraavaan kokoukseen. 

Valmistelija

  • Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Kunnanhallitus aloitti taloussuunnitelman 2027-2028 ja talousarvion 2026 käsittelyn 10.11.2025 lähetekeskustelulla. Keskustelun pohjalta asiakirjoihin on tehty tarkennuksia ja täydennyksiä.

Talousarvion toimintakulujen loppusumma (ulkoiset) on -11.640.364 euroa ja toimintatuottojen  2.233.090€,​​ jolloin toimintakate on -9.407.274 €.

Menolajeittain tarkasteltuna henkilöstökulut ovat - 6.232.547 €. Palvelujen ostot - 3.289.730 €. Investointimenot ovat kunnanjohtajan ehdotuksessa noin  0.7 milj.€.  Investoinneissa tärkeimpiä ovat Toholahden teollisuusalueen tonttien rakentaminen, kiinteistöjen kunnostamista sekä vesilaitoksen verkoston korjaamista Toholahdessa.

Kunnallisveron ja yhteisöveron tuottojen arvioidaan olevan n.  7.443.000 €. Valtionosuuksia kertynee noin 2.766.000 €.

Tuloslaskelman mukainen vuosikate on 1.091.894  €.  Poistojen -873.872 jälkeen,​ talousarvion ylijäämä on 218.022 €. Kunnalla on puskurina ylijäämää edellisiltä vuosilta n.3.3milj (sis.konserni). Siitä huolimatta lähivuosina on löydettävä keinoja talouden tasapainottamiseksi pitkällä aikavälillä, mieluiten selkeästi ylijäämäiseksi. Tulevien vuosien valtionosuuksiin liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuustekijöitä. Valtionosuusuudistus on käynnistynyt ja uusin perustein lasketetut valtionosuuksien käyttöönottoaikaa ei  tällä hetkellä tiedetä. Arvioita on esitetty, että uudet valtionosuudet voisivat tulla käyttöön 2027. Suurin huolta aiheuttava asia on TE-uudistus, joka  haastaa kaikki kunnat. Rautalampi kuuluu Kuopion työllisyysalueeseen. Kuopion kaupungin kanssa on sovittu, että ns. yhteisesti kustannettavista  palveluista Rautalammin osuus on  n. 170.000 € ja aiheuttamisperusteisten kustannusten osuus ( työllistämistuki, starttiraha, kotouttamiskoulutus) 89.000 €. Kuopion kaupunki on esittänyt, että rahoittamisvastuuta muutetaan enemmän aiheuttamisperusteiseen suuntaan eli kunta maksaa palveluista,joita rautalampilaiset käyttävät.  Eniten huolta aiheuttavat ns. sakkomaksut eli kunnan osuus työttömyyskorvauksista. Nämä kustannukset valtio laskuttaa erikseen.

Kunnan lainamäärä on 31.12.2025 noin 6 milj. euroa. Uutta lainaa arvioidaan otettavan noin 1.5 milj. euroa,​​ vanhaa maksetaan pois noin 0.7 milj.€. 

Kunnan taloutta tulee haastaa myös erityisesti tytäryhtiö Rautalammin kunnan Asunnonhankinta Oy:n vuokra-asumisen kehittäminen, mikä vaatii myös emon eli kunnan osallistumista rahoitusjärjestelyihin. Mikäli yhtiö etenee hankesuunnitelmista rakentamiseen/korjaamiseen tarvittavan lainamäärän arvioida olevan noin 1,5 miljoonaa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä talousarvion vuodelle 2026 ja taloussuunitelman vuosille 2027-2028 ja esittää niitä edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Kunnanhallitus päätti hyväksyä talousarvioesityksen 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027-2028 ja esittää sitä edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Kunnanjohtaja Anu Sepponen esitteli talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027 - 2028 sekä investointisuunnitelman, tytär- ja osakkuusyhtiöiden sekä sisäisen valvonnan tavoitteet. Anu Sepponen osallistui kokoukseen pykälän käsittely ajan klo 17.25 - 19.25. 

Kokous piti teknisen tauon klo 19.25 - 19.35.


Muutoksenhaku

Koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta ei saa tehdä. (Kuntalaki 410/2015 § 136)