Valmistelija
Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Perustelut
Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja - suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja - suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Kunnanhallitus antoi hallintokunnille budjettiraamin 6.10.2025/ §275.
Uudet työllisyysalueet aloittivat vuoden 2025 alussa. Kunnan vastuu viranomaispalveluiden ja aiheuttamisperusteisten palveluiden (starttiraha, palkkatuki, kotouttamiskoulutus) rahoituksesta kasvoivat merkittävästi. Lisäksi kunnan vastuu kasvoi ns. sakkomaksuista eli rahoitusvastuu työttömyysetuuksista. Teoriassa valtion piti korava 100-prosenttisesti syntyneet kustannukset valtionosuuksina, näin ei kuitenkaan käynyt. Vuoden alussa myös kotouttamistyö siirtyi kuntien vastuulle. Nykyinen hallitus on heikentämässä kotouttamiseen suunnattuja resursseja, ja se lisää epävarmuutta talouden osalta.
Pohjois-Savon hyvinvointialue on vuokrannut kunnalta sote- kiinteistöt, ja niistä saatava vuokratulo on tärkeä tulolähde. Tällä hetkellä ei tiedetä, mitä kiinteistöjä Pohjois-Savon hyvinvointialue vuokraa tai edes millä vuokratasolla.
Valtionosuusuudistus on käynnistynyt, mutta miten se tulee vaikuttamaan kunnan tuloihin, on vielä auki. Tämänhetkisen tiedon mukaan on epävarmaa milloin valtionosuusuudistus toteutuu. Uudistuksen tarkoituksena on taata kaikille kunnille tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa sille määrätyt lakisääteiset tehtävät. Tosiasia kuitenkin on, että verotulojen kertymä ratkaisee sen, miten kunnan pystyvät palveluita ja elinvoimaa ylläpitämään.
Kuluvan vuoden verotulokertymä on toistaiseksi ollut kohtuullinen. Tällä hetkellä ennuste on, että tilinpäätös 2025 tulee toteutumaan arvioitua myönteisempänä eli selvästi ylijäämäisenä.
Koska investoinnit tehdään lainarahalla, on toteutettavat hankkeet valittava huolella, tehden vain välttämättömät ja elinvoiman kannalta tarpeelliset investoinnit. Lainojen uudelleen järjestely tulee kasvattamaan korkokuluja, mutta sen myös arvioidaan tuovan liikkumavaraa kunnan tuleviin investointeihin.
Talousarvion toimintakulujen loppusumma on -11.761.862 euroa ja toimintatuottojen 2.233.090 euroa, jolloin toimintakate on -9.528.772 euroa.
Menolajeittain tarkasteltuna henkilöstökulut ovat -6.314.045 €. Palvelujen ostot ovat -3.289.730 €. Investointimenot ovat teknisen lautakunnan ehdotuksessa 1.037.000 euroa. Kunnanjohtajan karsittu esitys on noin 700.000 €. Merkittävimpinä kohteina ovat Toholahden teollisuusalueen tontit, terveyskeskuksen käyttövesi- ja viemäriverkoston saneeraus ja Toholahden alueen vesijohdot.
Kunnallisveron, kiinteistöveron ja yhteisöveron tuottojen arvioidaan olevan 7.444.000 €. Valtionosuuksia kertynee noin 2.766.169 €.
Tuloslaskelman mukainen vuosikate on 970.396 €. Poistojen -803.872 € jälkeen, talousarvion ylijäämä on 166.542 €. Talousarvioesityksessä ei ole huomioitu kaikkia taksakorotuksia (mm. vesi- ja viemärilaitos). Huomionarvoista on, että vesilaitoksella on suunnitteilla lähivuosina merkittäviä investointeja. Vesihuoltolain mukaan käyttömaksuilla pitää pystyä kattamaan vesi- ja viemärilaitoksen käyttökulut ja investointimenot.
Kunnan lainamäärä on 31.12.2025 noin 7 milj. (mukana kaikki lainat) euroa. Uutta lainaa arvioidaan otettavan noin 1.5 milj.€, vanhaa maksetaan pois noin 0,6-0.7 milj.€
Taloussuunnitelma vuosiin 2027 ja 2028 sisältyy vielä useita epävarmuustekijöitä tulojen ja menojen osalta. Taloussuunnitelmavuodet 2027 ja 2028 tullaan hallituksen kokoukseen 24.11-2025 mennessä suunnittelemaan sillä tarkkuudella kuin se nyt on mahdollista.
Ehdotus
Esittelijä
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Kunnanhallitus päättää aloittaa talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027 - 2028 käsittelyn.
Päätös
Kunnanhallitus aloitti talousarvion käsittelyn.
Matti Vänttinen esitteli sivistystoimen talousarvioesityksen ja osallistui kokoukseen sen ajan. Ari Lindgren esitteli teknisen toimen talousarvioesityksen ja osallistui kokoukseen sen ajan. Merja Koivula-Laukka ja Anu Sepponen esittelivät hallinnon talousarvioesityksen. Anu Sepponen osallistui kokoukseen koko talousarviopykälän käsittelyn ajan. Tuomo Vähäsarja esitteli elinkeinotoimen talousarvioesityksen ja osallistui kokouksen esityksensä ajan.
Joni-Matti Kuikka jääväsi itsensä teknisen toimen "550 Varikko" -kohdan ajaksi ja poistui kokoustilasta asian käsittelyn ajaksi. Jarmo Matilainen siirtyi kokouksen puheenjohtajaksi "550 Varikko" -kohdan väliseksi ajaksi klo 14.45 - 14.53. Käsittelyn jälkeen Joni-Matti Kuikka palasi puheenjohtajaksi.
Henna Suosaari oli poissa kokouksesta klo 14.53 -14.56.
Pekka Annala jääväsi itsensä ja poistui kokoustilasta Peuran museosäätiön avustusta käsiteltäessä klo 15.25 - 15.48. Avustus sisältyy kohtaan 18 Luottamushenkilöhallinto. Kunnanhallitus kirjasi talousarvioehdotukseen Peuran museosäätiön avustukseksi 35 000 euroa.
Kunnanhallitus päätti, että seuraavaan kunnanhallituksen kokoukseen tuodaan palkkiosäännön päivitys.
Työllisyyspalvelut -kohtaan lisätään kotouttamiseen liittyvät mittarit.
Tekstiosioiden käsittely siirrettiin seuraavaan kokoukseen.