Kunnanhallitus, kokous 24.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 334 Työllisyysalueen kustannusten jakomalli 2026

RauDno-2025-649

Valmistelija

  • Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Työllisyysalueen kuntien hyväksymässä yhteistoimintasopimuksessa on määritelty malli, jolla työllisyysalueen toiminnasta aiheutuvat kustannukset jaetaan alueen kuntien kesken. Työllisyysalueen kustannukset jaetaan kuntien välillä seuraavasti:

1. Palkkatuen, starttirahan ja kotoutumiskoulutusten kustannukset laskutetaan kunnilta toteutuneiden kustannusten mukaisesti. Laskutuksen perusteena on ko. asiaan liittyvän henkilöasiakkaan kotikunta.

2. Muut kustannukset, kuten työllisyysalueen toimintakustannukset sekä valmennusten, asiantuntija-arviointien ja työvoimakoulutusten kustannukset pois lukien kotoutumiskoulutusten kustannukset jaetaan kuntien kesken niin, että 50 % kustannuksista jaetaan työikäisen väestön ja 50 % laajan työttömyyden mukaan. Työikäisen väestön määrä ja laaja työttömyys -laskutuskriteerit muodostetaan edellisen vuoden viimeisen päivän tilastojen mukaan.

Yhteistoimintasopimuksen mukaan edellä kuvattua kustannusjakomallia käytettään työllisyysalueen kustannusten jakamisessa ensimmäiset kolme vuotta. Yhteinen toimielin seuraa ja arvioi kustannusjakomallin toimivuutta ja tekee esityksen työllisyysalueen kunnille kustannusjakomallin kehittämiseksi vuodelle 2028.
Vuoden 2025 talousarviossa prosenttiperusteisesti jaettavien yhteisesti katettavien kustannusten osuus on 11,67 miljoonaa euroa ja aiheuttamisperusteisesti laskutettavien kustannusten (palkkatuki, yli 55-v. työllistämistuki, starttiraha ja kotoutumiskoulutus) osuus 4,98 miljoonaa euroa.
Työvoimapalveluiden käynnistämisen ja seurannan rakentamisen yhteydessä on noussut esiin, että sopimuksessa päätetty kustannusjakomalli on kankea ja keskeneräinen. Haasteena on erityisesti se, että osa ostopalveluista laskutetaan kunnilta prosenttiperusteisesti ja osa aiheuttamisperusteen mukaan. Tämä vaikeuttaa ostopalvelujen kokonaisvaltaista koordinaatiota, kuntakohtaisten palveluiden painopisteiden toteuttamista ja alueen kuntien mahdollisuutta seurata rahoituksen kohdentumista palveluittain oman kuntansa osalta.

Työllisyysjaosto esittää, että työllisyysalueen kustannusten laskutusperusteita muutetaan vuodelle 2026 niin, että aiheuttamisperusteisesti palveluun osallistuvan henkilöasiakkaan kotikunnan mukaan laskutetaan: 
1.Palkkatuki ja yli 55-vuotiaiden työllistämistuki
2.Starttiraha
3.Kaikki tuet, korvaukset ja avustukset

Ostopalveluina hankittavat
4.Kotoutumiskoulutukset ja omakielinen yhteiskuntaorientaatio
5.Työvoimakoulutukset
6.Yhteishankintakoulutukset
7.Valmennus- ja ohjauspalvelut
8.Asiantuntija-arvioinnit
9.Muut mahdolliset asiakaspalvelut

Yhteisesti katettaviksi kustannuksiksi jää työllisyysalueen henkilöstökulut ja toimintakulut. Nämä kulut jaetaan sopimuksessa sovitusti prosenttiperusteisesti. Vuoden 2025 talousarvioon verrattuna noin 3,3 miljoonaa euroa siirtyisi yhteisesti jaettavista kustannuksista aiheuttamisperusteisesti laskutettaviksi kustannuksiksi.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä Kuopion työllisyysaluejaoston esityksen kustannusten jakomallista vuodelle 2026.

Päätös

Kunnanhallitus päätti hyväksyä Kuopion työllisyysaluejaoston esityksen kustannusten jakomallista vuodelle 2026.

Tiedoksi

Kuopion kaupunki, työllisyysaluejaosto

Muutoksenhaku

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen (Kuntalaki § 134). Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Rautalammin kunnanvirastoon määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Rautalammin kunnan kunnanhallitus
Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi
Sähköpostiosoite: rautalammin.kunta@rautalampi.fi
Puhelinnumero: 040 164 2000
Kunnanvirasto avoinna: ma – pe 09.00 – 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti ja se on tekijän allekirjoitettava. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan
  • oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja yhteystiedot

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätöss voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-12 ja lisäksi to klo 14-16.