Kunnanhallitus, kokous 24.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 339 Rautalammin terveyskeskuksen toimintaedellytykset, hätähuuto kuntalaisten puolesta!

RauDno-2025-657

Valmistelija

  • Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Rautalammin kunta esitti  jo vuonna 2023 Pohjois-Savon hyvinvointialueelle vakavan huolensa sosiaali- ja terveydenhoitopalveluiden mahdollisista supistamisista ja heikentämisistä Rautalammilla. Sote-uudistuksen tarkoituksena oli taata kaikille tasalaatuiset palvelut, vahvistaen perusterveydenhuoltoa. Hyvinvointialueuudistuksen tarkoituksena oli luoda tasa-arvoisempi palvelujen saatavuus ja vähentää ihmisten välisiä terveys- ja hyvinvointieroja. Uudistuksella haluttiin parantaa ja kehittää nimenomaan lähipalveluita ja sitä kautta saada säästöjä, kun kalliin erikoissairaanhoidon tarve vähenee. Toisin on käynyt ja edelleen hyvinvointialueen toimet "säästövimmassa" polkevat kuntalaisten oikeutta säällisiin, aidosti saavutettaviin sote-palveluihin. Kyyti on ollut kylmää. Vähin äänin, pikkuhiljaa, palvelut siirtyvät kauemmas ja kauemmas. Kukaan ei ole kiinnostunut siitä, miten - edes teoriassa - henkilö, jolla ei ole autoa, älykännykkää tai taitoa luovia digitaalisissa palveluissa, saa tarvitsemansa palvelut!

Tämä "ihmiskoe" pitää lopettaa. Ei ole eettistä eikä edes lainmukaista palveja olennaisesti heikentämällä lisätä ihmisten kärsimystä ja yhteiskunnan kuluja.

Terveyskeskus on kuntalaisille elintärkeä palvelu. Rautalammilla on toimiva terveyskeskus, jossa työskentelee työhönsä sitoutuneet lääkärit ja hoitajat. Nyt pikkuhiljaa pienten kuntien terveyskeskuksia ollaan näivettämässä. Lääkäreiltä ja hoitajilta viedään työkaluja, kuten pikatestit, joiden avulla he pystyivät potilaita paremmin hoitamaan. Labarotoriopalvelut  ovat paikalla, mutta sitä ei saada hyödyntää? Akuuttipotilaita ei enää saa hoitaa, vaan heidät pitää lähettää toisaalle, kuormittamaan jo äärirajoilla olevia päivystysyksikköjä ja niin edelleen! Lääkärit ovat läsnä osa-aikaisesti tai etänä? Potilaan hoitoon pääsy hidastuu, kynnys hakeutua hoitoon nousee, kun läheltä ei enää apua löydy. Ja kuitenkin tutkimuksissa on osoitettu, että toimiva perusterveydenhuolto parantaa ihmisten terveyttä ja hyvinvointia ja leikkaa yhteiskunnan kustannuksia! 

Onko tarkoituksena tehdä terveyskeskuksessa työskentely niin hankalaksi, että terveen ammattietiikan omaava lääkäri tai hoitaja äänestää jaloillaan ja uusia ammattilaisia ei enää Rautalammille saada? Sen jälkeen hyvinvointialue pahoittelee, että koska ammattilaisia ei saada, siksi teille on tarjolla itsepalvelukioski?

  • Kuntalaisten ikärakenteen painottuessa vanhuksiin, on haastavaa tai jopa mahdotonta lähteä lääkäripalveluihin kauas. On todennäköistä, että ajoissa hoitoon hakeutuminen viivästyy, jos välimatkat kasvavat ja kokonaisuudessaan kustannukset lisääntyvät. 
  • Rautalammilla on paljon sekä hyvinvointialueen, että yksityisten ylläpitämiä hoitokoteja. Hoitokodit ovat pitkäjänteisesti kehittäneet toimintaa siten, että asiakas saa kustannustehokkaasti laaja-alaisen hoidon hoitokodissa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi turvataan saattohoidossa hyvä kivunhoito ja tämän edellytyksenä on lääkärin kanssa tehtävä yhteistyö. Hoitokodeissa olevat asiakkaat ovat yhä monisairaampia ja täten heille on turvattava jatkossakin läsnäolevat lääkäripalvelut. Rautalammin suurimpia työllistäviä yrityksiä ovat sote-alan yritykset ja huoli on suuri, mikäli lähilääkäripalvelut radikaalisti heikkenevät. Sillä on suora negatiivinen vaikutus sote-alan yritysten toimintaedellytyksiin paikkakunnalla.
  • Rautalammilla sijaitseva Vaalijalan yksikkö tuo myös osaltaan tarpeen paikallisten palveluiden säilyttämiselle.
  • Rautalammin Ratsastuslukioon tulevien opiskelijoiden huoltajien valintakriteerinä, opiskelupaikkaa valitessa on osaltaan se, että paikkakunnalla tulee olla toimivat terveydenhuoltopalvelut. Myös kattavat ja myös ennaltaehkäisevät nuorten mielenterveyspalvelut on taattava Rautalammille nyt ja tulevaisuudessa.
  • Hammaslääkärin puuttuminen on jo nyt tuonut kohtuutonta haastetta lapsiperheille ja vanhuksille. Heillä ei ole mahdollisuutta kulkea autolla itsenäisesti kauas palveluiden luokse.
  • Mikäli lähiterveyspalveluita ei ole saatavilla, on paikallisten yritysten lähes mahdotonta saada houkuteltua yrityksiinsä osaavaa työvoimaa muualta ja näin muidenkin, kuin sote-alan yritysten toimintaedellytykset kohtaavat suuria haasteita. Rautalammilla on esimerkiksi erittäin monipuolista teollisuutta; vientiyrityksiä ja puolustusteollisuuden kanssa yhteistyötä tekeviä yrityksiä.

Hätäpäissään, pikaisten säästöjen toivossa tehtävät lähiterveyspalveluiden karsimiset kerrannaisvaikutuksineen aiheuttavat kunnan elinvoiman laskua ja yhteiskunnan kustannusten kasvua. Huoli kuntalaisista ja potilaista on todellinen. Pyydämme, että Pohjois-Savon hyvinvointialue on huolen todesta! Ihmiselämä on arvokas myös maaseudulla, Kuopion näkökulmasta reuna-alueilla. Ei ole lainmukaista eikä eettistä jatkaa tätä terveyskeskusten alasajoa. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää esittelytekstissä esitelyillä perusteilla vedota Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen, että Rautalammilla taataan jatkossa toimivat sotepalvelut, mukaan lukien toimintakykyinen ja tehokas terveyskeskus.

Päätös

Kunnanhallitus päätti esittelytekstissä esitelyillä perusteilla vedota Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen, että Rautalammilla taataan jatkossa toimivat sotepalvelut, mukaan lukien toimintakykyinen ja tehokas terveyskeskus.

Kunnanhallitus kiitti viranhaltijaa asian erinomaisesta valmistelusta. Päätettiin, että esittelytekstistä tehdään erillinen lausunto Pohjois-Savon hyvinvointialueelle.


Muutoksenhaku

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen (Kuntalaki § 134). Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Rautalammin kunnanvirastoon määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Rautalammin kunnan kunnanhallitus
Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi
Sähköpostiosoite: rautalammin.kunta@rautalampi.fi
Puhelinnumero: 040 164 2000
Kunnanvirasto avoinna: ma – pe 09.00 – 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti ja se on tekijän allekirjoitettava. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan
  • oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja yhteystiedot

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätöss voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-12 ja lisäksi to klo 14-16.