Perustelut
Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja - suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja - suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittu tilanteessa, jossa sote-kustannukset ovat poistuneet, tulot on laskeneet roimasti, mutta raskas velkasalkku on jäänyt. Yhteistyö Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa on rakentumassa, mutta vielä palvelut eivät toimi kuntalaisten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvinvointialue suunnittelee paráikaa palveluverkkoa ja selvittää sote-kiinteistöjen kuntoa. Vuoden 2024 kesäkuussa todennäköisesti selviää, minkä kiinteistön vuokrasopimusta jatketaan, mitkä kiinteistöt jäävät muuhun käyttöön.
Valtionosuusuudistus on käynnistynyt, mutta miten se tulee vaikuttamaan kunnan tuloihin, on vielä auki. Teoriassa uudistuksen tarkoituksena on taata kaikille kunnille mahdollisuudet hoitaa lakisääteiset tehtävät. Tosiasia kuitenkin on, että verotulojen kertymä ratkaisee sen, miten kunnan pystyvät palveluita ja elinvoimaa ylläpitämään.
Kuluvan vuoden verotulokertymä on toistaiseksi ollut myönteinen. Tällä hetkellä ennuste on, että tilinpäätös 2023 toteutuu ylijäämäisenä, mutta epävarmuustekijöitä kuitenkin vielä on.
Koska investoinnit tehdään lainarahalla, on toteutettavat hankkeet valittava huolella, tehden vain välttämättömät ja elinvoiman kannalta tarpeelliset investoinnit. Lainojen uudelleen järjestely tulee kasvattamaan korkokuluja.
Talousarvion toimintakulujen loppusumma on -12.320.731 euroa ja toimintatuottojen 3.347.978, jolloin toimintakate on -8.972.753.
Menolajeittain tarkasteltuna henkilöstökulut ovat -6.149.939 €. Palvelujen ostot ovat -3.699.673 €. Investointimenot ovat teknisen lautakunnan ehdotuksessa noin 645.000 euroa. Merkittävimpinä kohteina ovat terveyskeskuksen käyttövesijohtojen saneeraus 150.000 € ja keskustaajaman vesistöön sijoitetun viemärin siirtäminen maalle välillä Kuutinharju jätevesipumppaamo - Savisillan jätevesipumppaamo 160.000 €. Kunnallisveron, kiinteistöveron ja yhteisöveron tuottojen arvioidaan olevan 6.900.000 €. Valtionosuuksia kertynee noin 2.305.900 €.
Tuloslaskelman mukainen vuosikate on 563.154 €. Poistojen -930.814 € jälkeen, talousarvion alijäämä on -367.660 €. Talousarvioesityksessä ei ole huomioitu kaikkia taksakorotuksia mm. vesi- ja viemärilaitos. Huomionarvoista on, että vesilaitoksella on suunnitteilla lähivuosina merkittäviä investointeja ja vesilaitoksen velka kunnalle on n. 160.000 €. Vesihuoltolain mukaan käyttömaksuilla pitää pystyä kattamaan vesi- ja viemärilaitoksen käyttökulut ja investointimenot.
Kunnan lainamäärä on 31.12.2023 noin 9 milj euroa. Uutta lainaa arvioidaan otettavan noin 2 milj.euroa, vanhaa maksetaan pois noin 0,6-0.7 milj.€. Tähän arvioon ei sisälly vanhojen lainojen järjestely.
Ehdotus
Esittelijä
-
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Kunnanhallitus päättää aloittaa talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2025 - 2026 käsittelyn.
Päätös
Kunnanhallitus aloitti talousarvion ja taloussuunnitelman käsittelyn. Hallintokunnille asetettiin tavoite vähentää toimintakuluja 3%. Toimintatuottoja tulee lisätä, toimialat velvoitettiin tarkistamaan kaikki taksat vastaamaan nousseita kuluja. Lisäksi tehdään suunnitelma erilaisten kohteiden myynnille sekä hahmotellaan skenaariot eri vaihtoehtojen varalle.
Asiantuntijana kuultiin kunnanjohtaja Anu Sepposta, hallintojohtaja Merja Koivula-Laukkaa, sivistys- ja hyvinvointijohtaja Matti Vänttistä ja tekninen johtaja Ari Lindgreniä.