Kunnanhallitus, kokous 10.10.2022

RauDno-2022-475

• Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Perustelut

Rautalammin kunnan kunnanhallituksessa tehty päätös koskien YVA:n tarpeellisuutta Tervalamminvuoren tuulivoimahankkeesta on tehty täysin oikeaan tietoon perustuen. Harmillisesti kyseisen päätöksenteon liitteeksi oli tullut myös vuosien takaisia, aikaisemman tuulivoimahankkeen asiakirjoja ja selvityksiä. Niitä ei kuitenkaan käytetty päätöksenteon pohjana ja kokouksessa todettiin asiakirjojen tarpeettomuus kyseisen pykälän liitetiedostona. Lisäksi kokouksessa käytiin pitkähkö asian esittelypuheenvuoro sekä mittava keskustelu aiheesta. Keskustelun aikana tuli esille kaikki asian päättämiseen tarvittava informaatio.

Yhteenvetona lyhyesti vielä seuraava:  YVA menettelyllä ja kunnan kaavoitusmenettelyllä tässä tapauksessa erona on vain se, että YVA:ssa järjestetään laajempi kuuleminen ja kestää useita vuosia kauemmin. Kunnan kaavamenettelyssä kuullaan niitä, joita asia koskee eli kuntalaisia ja rajanaapureita. Melu- ja välkeselvitykset, ympäristöselvitykset, muinaismuistot, muuttolinnut ja kaikki muutkin selvitykset tehdään molemmissa menettelyissä täysin samalla tarkkuudella. Lisäksi ELY-keskuksen käyttämän ohjeistuksen mukaan, YVA menettelyä suositellaan yli 45 MW n tuulipuistoille  tai tuulipuistoille, jotka yritetään tehdä esimerkiksi luonnonsuojelualueille tms erityisille paikoille.

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

• Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus toteaa, että oikaisuvaatimukseen on annettu asiaa selventävä vastaus. Lisäksi päätös, johon oikaisua hae­taan, koskee vain asian val­mis­telua.

Päätös

Heikki Pietikäinen esitti, että kunnanhallitus hyväksyy oikaisuvaatimuksen ja asia palautetaan valmisteluun YVA-menettelyn osalta ja kuntalaisille järjestetään keskustelutilaisuus. Tuomo Hänninen, Anne Karhunen ja Sinikka Korhonen kannatti esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty pohjaesityksestä poikkeava kannatettu esitys, asiasta äänestetään.

Ne, jotka kannattavat pohjaesitystä, äänestävät "jaa" ja ne jotka kannattavat Heikki Pietikäisen esitystä, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessä pohjaesitystä kannattivat Tuulikki Tiihanoff, PäivI Heikkinen ja Matti Kärkkäinen.

Heikki Pietikäisen esitystä kannattivat  Tuomo Hänninen, Anna Karhunen, Sinikka Korhonen ja Heikki Pietikäinen

Puheenjohtaja totesi, että Heikki Pietikäisen esitys, oli tullut päätökseksi äänin 4-3.