Ympäristölautakunta, kokous 18.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 22 LISÄPYKÄLÄ: Lausuntopyyntö SolarWind Oy:n Rautalammin Pitkäjärvenkankaan tuulivoimahankkeen YVA-tarveharkinnasta (lisäpykälä)

RauDno-2024-243

Valmistelija

  • Milla Saarinen, ympäristötarkastaja, milla.saarinen@rautalampi.fi

Perustelut

 

 

RAUTALAMMIN KUNNAN LAUSUNTO SOLARWIND FINLAND OY:N RAUTALAMMIN PITKÄJÄRVENKANKAAN TUULIVOIMAHANKKEEN YVA-TARVEHARKKINNASTA

 

Viite

LAUSUNTOPYYNTÖ, POSELY/349/2024, Solarwind Finland Oy:n Rautalammin Pitkäjärvenkankaan tuulivoimahankkeen YVA-tarveharkinta

 

ASIA

Pohjois-Savon ELY-keskus on varannut lausuntopyynnön jakelussa mainituille mahdollisuuden lausunnon antamiseen YVA-menettelyn tarpeellisuudesta sekä muista päätöksenteossa huomioitavista seikoista. Pohjois-Savon ELY-keskus pyytää Rautalammin kunnan lausuntoa asiasssa 19.4.2024 mennessä. ELY-keskukselta on pyydetty lisäaikaa lausunnon antamiselle 26.4.2024 asti ja lisäaika pyytö on hyväksytty.

Rautalammin kunnan hallintosäännön (17.8.2021, päiv. 1.11.2023) mukaan kunnan ympäristölautakunta antaa kunnanhallitukselle lausunnon ympäristövaikutusten arviointimenettelyä koskevassa asiassa.

 

Asian kuvaus:

Solarwind Finland Oy (hankkeesta vastaava) on pyytänyt Pohjois-Savon ELY-keskukselta ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017, YVA-laki) 13 §:n mukaista päätöstä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltamistarpeesta Rautalammin Pitkäjärvenkankaan tuulivoimahankkeessa.

Hankkeesta vastaavan ilmoituksen mukaan noin 300 hehtaarin suuruiselle hankealueelle sijoitettaisiin enintään viisi kappaletta nimellisteholtaan maksimissaan 7,2 MW:n tuulivoimaloita. Täten tuulivoimapuiston kokonaisteho olisi 36 MW. Tuulivoimaloiden korkeus maanpinnasta tulee olemaan maksimissaan 261 metriä. Hankkeesta vastaavan ELY-keskukselle toimittamat tiedot hankkeesta on toimitettu lausuntopyynnön liitteenä.

 

 

YVA-lain 3.1 §:n mukaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä sovelletaan tuulivoimahankkeisiin aina, kun yksittäisten laitosten lukumäärä on vähintään 10 kappaletta tai kokonaisteho vähintään 45 megawattia. YVA-lain 3 §:n 2 ja 3 momentin mukaisesti menettelyä voidaan kuitenkin yksittäistapauksissa soveltaa myös hankeluettelohankkeita pienempään hankkeeseen, jos tämä todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen, hankeluettelohankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia. Yksittäistapausharkintaa tehtäessä on otettava huomioon hankkeen ominaisuudet ja sijainti sekä vaikutusten luonne. Päätöksenteossa huomioitavista seikoista on säädetty tarkemmin YVA-lain liitteessä 2.

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Milla Saarinen, ympäristötarkastaja, milla.saarinen@rautalampi.fi

 

Rautalammin kunnan ympäristölautakunta on tutustunut lausuntopyynnön liitteenä toimitettuihin hankeaineistoihin ja antaa kunnanhallitukselle päätösehdotuksenaan seuraavan lausunnon:

Hankealueella ei ole voimassa olevia yleis- tai asemakaavoja. Hankealue sijaitsee Myhinpään - Häkkilän - Savonjoen kyläkuntien välisellä alueella. Kahden (2) kilometrin säteellä on useita asuntoja ja vapaa-ajan asuntoja ja melumallinnuksen mukainen 40 dB:n raja-alue kulkee lähimpien asuinrakennusten vierestä. Rakennusten lisäksi hankkeen vaikutusalueella on Etelä-Konneveden rantaosayleiskaavassa osoitettuja rantatontteja lomarakentamista varten sekä Hännilän ranta-asemakaava matkailutoimintaa palvelevaa rakentamista varten.

 

 

 

Pohjois-Savon maakuntakaava 2040 2. vaiheen kaavaehdotuksessa esitetty hankealue on osa luonnon ydinaluetta. Merkinnällä osoitetaan Natura 2000 -alueiden ja luonnonsuojelualueiden keskittymiä sekä muita maakunnallisesti merkittäviä monimuotoisimpia luontoalueita ja järviluontokokonaisuuksia. Kehittämisperiaatteen mukaisesti alueiden käytössä edistetään luonnon monimuotoisuutta ja luonnonsuojelualueiden keskinäistä kytkeytyneisyyttä. Alueen sijainnin osalta on tärkeää selvittää hankkeen vaikutukset läheisille luonnonsuojelualueille sekä erityisesti näiden elinympäristöjen väliselle ekologiselle kytkeytyneisyydelle.

Lisäksi hankealue lukeutuu maakuntakaavassa matkailun ja virkistyksen kehittämisvyöhykkeelle, millä osoitetaan vähintään maakunnallisesti merkittäviä virkistyksen ja luontomatkailun alueita, joiden ytimenä on kansallispuisto tai muu luontomatkailun kohde. Matkailun ja virkistyskäytön kehittämisperiaatteen mukaan alueen käytön suunnittelussa edistetään ylikunnallisella yhteistyöllä yksityisten ja julkisten toimijoiden kesken kansallispuistojen, suojelualueverkoston, rakennetun kulttuuriympäristön, arvokkaiden maisema-alueiden sekä arkeologisen kulttuuriperinnön kulttuurisesti ja ekologisesti kestävää hyödyntämistä. Hankealueella on olemassa olevaa virkistyskäyttöä. Pitkäjärvenkankaalla sijaitsee vanhaa polkuverkostoa ja hankealueen lähellä kulkee myös maakuntakaavassa osoitettu Sisä-Savon retkeilyreitti. Alueen nykyinen virkistyskäyttö ja mahdolliset vireillä olevat alueen kehittämissuunnitelmat tulisi selvittää.

Toimijan laatiman melumallinnuksen tulee olla riittävä pitäen silmällä myös sen, että voimalatyyppi saattaa vaihtua hankkeen edetessä, jotta voidaan varmistua, että meluvaikutukset pysyvät sallituissa rajoissa. Hankealueen syrjäisen sijainnin ja sitä kautta aikaisemman taustamelun vähäisyyden vuoksi tuulivoimaloiden tuottama ääni voi muuttaa äänimaisemaa voimakkaammin kuin rakennetussa ja liikennöidyssä ympäristössä. Näkemäalueanalyysin perusteella voimalat näkyisivät laajalla alueella järviltä ja rannoilta, myös kansallispuiston alueella sekä Häkkilän maakunnallisesti arvokkaassa kulttuurimaisemassa ja Saahkarin-Myhinpään maakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella.

Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan olisi tärkeää toteuttaa kokonaisvaltainen ja yhtenäinen arvio Pitkäjärvenkankaan tuulivoimahankkeen ympäristövaikutuksista, sillä hankealueella on useampia metsälain 10 §:n mukaisia erityisen tärkeitä elinympäristöjä ja hankealueen läheisyydessä useita yksityisiä luonnonsuojelualueita, Konneveden - Kalajan - Niinivuoren Natura 2000 -alue sekä Etelä-Konneveden kansallispuisto. Rastunsuon lintualueen ohella Kalajanvuoren alue on myös merkitty maakunnallisesti tärkeäksi lintualueeksi (MAALI-alue) ja Konnevesi-järvi valtakunnallisesti tärkeäksi lintualueeksi (FINIBA-alue). Lisäksi laajojen järvialueiden läheisyys, kulttuuriympäristön kannalta merkittävät maakunnalliset maisema-alueet, alueen ympäristössä sijaitseva vakituinen ja loma-asutus sekä muiden lähialueilla ja naapurikunnissa sijaitsevien tuulivoimahankkeiden mahdolliset yhteisvaikutukset ovat asioita, joihin kohdistuvat vaikutukset on arvioitava.

 

Hankkeella olisi pitkäkestoisia ympäristövaikutuksia liittyen ainakin meluun, elinympäristöjen pirstoutumiseen ja maisemaan. Asutuksen sekä ympäröivien suojelualueiden suuren määrän ja laajuuden vuoksi vaikutukset voivat olla merkittäviä. Mikäli varsinaista YVA-menettelyä ei hankkeeseen sovelleta, tullaan kaavoituksen yhteydessä tekemään tarvittavat, mutta luonteeltaan osin yksittäiset selvitykset, jolloin vastuu kokonaisuudesta ja sen hallinnasta, selvitysten asianmukaisuuden ja riittävyyden arvioinnista sekä päätelmistä jää kaavoittajalle eli käytännössä kunnan harteille. Tämä ei ole mielestämme toivottava tilanne hankkeessa, jonka ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset voivat olla merkittäviä ja kunnan resurssit selvitysten arviointiin rajalliset. YVA-menettelyssä etuna on myös se, että hankkeen osalta arvioidaan kokoluokaltaan erilaisten toteutusvaihtoehtojen vaikutukset. Kansallispuiston läheisyyden vuoksi hanke on varsinkin maakunnallisesti merkittävä ja saattaa siten herättää myös hankkeen kokoluokkaan nähden tavanomaista laajempaa huomiota.

 

Päätös

Ympäristölautakunta hyväksyi yksimielisesti lausuntoehdotuksen kunnanhallitukselle pohjaesityksen mukaisena.


Muutoksenhaku

Koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta ei saa tehdä. (Kuntalaki 410/2015 § 136)