Ympäristölautakunta, kokous 17.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 47 Suunnittelutarveratkaisu aurinkovoimalalle Rautalammin Pukkiharjun alueelle

RauDno-2024-495

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Laura Paloniemi, Rakennustarkastaja, laura.paloniemi@rautalampi.fi

Perustelut

Hakija
Harjun Aurinko Oy

Hankekehittäjä ja rakennuttaja
Winda Energy Oy,
Mikontu 2 D, 4.krs
00100 Helsinki

Rakennuspaikka
Kymmenen kiinteistöä Pukkiharjun alueella, Rautalammin keskustasta Luoteis-pohjoispuolella.
Kiinteistöt 686-411-4-83, 32-0, 10-8, 5-75, 5-24, 5-36, 4-23; 686-408-21-3, 21-18, 21-131

Suunniteltu rakentaminen
Aurinkovoimala, teho noin 71,8 MWp, hankealue noin 92,6 hehtaaria. Alueelle tulisi aurinkopaneelien lisäksi 12 muuntamorakennusta ja sähköasema. Voimala-alueelle on tarkoitus rakentaa lisäksi huoltoteitä ja aitoja.

Kaavoitustilanne
Pohjois-Savon maakuntakaavassa hankealueen koillisosa sijoittuu Rastunsuon käytöstä poistetulle turvetuotantoalueelle. Hankealueelle sijoittuu kivikautinen asuinpaikka ja luoteisimpia osia lukuun ottamatta virkistys-matkailuvyöhykkeelle. Maakuntakaavassa on suunnitteilla uusi suojelualuemerkintä, joka sijoittuu hankealueen eteläisimmässä osassa n. 100m päähän. Alue rajautuu eteläisiltä osin lähelle suojelualuetta ja pohjavesialuetta.
Alueella ei ole yleis- tai asemakaavaa.

Suunnittelutarve ja päätösvalta
Aurinkovoimahanke tarvitsee rakennusluvan. Alueella ei ole rakentamista ohjaavaa yleis- tai asemakaavaa. MRL 16 §:n mukaan Suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa. Päätöksen suunnittelutarveratkaisusta tekee MRL:n mukaan kunta. Rautalammin kunnan Johtosäännön (11.4.2011) 9§ mukaan Ympäristölautakunnalla on ratkaisuvalta suunnittelutarvealueita koskevissa lupapäätöksissä.

Hankkeen sopeutuminen lain edellytyksiin
Rakentamishanke täyttää laissa asetetut edellytykset, mikäli se ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta ja on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Hanketoimija toteuttamat luontoselvitykset ovat hankeen luonteeseen nähden riittävät.  

Naapurien kuuleminen
MRL 173 §:n mukaan on ennen suunnittelutarveratkaisun tekemistä kuultava asiasta naapureita tai muita, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa.

Koska hankealueella on runsaasti naapureita ja toiminta on maankäyttömuotona uusi, naapurien kuulemisessa on sovellettu kaavaprosessien kuulemismenettelyä.

Hanketoimija järjestänyt infotilaisuuden naapureille Rautalammin työväentalolla 12.6.2024. Tilaisuuteen kutsuttiin hankealueen kiinteistönaapurit, joille esiteltiin hankkeen alustavia suunnitelmia sekä prosessin aikataulua, sekä naapureihin kohdistuvia vaikutuksia. Naapurit saivat vaikuttaa keskustelemalla ja täyttämällä kommenttilomakkeen. Annettujen huomioiden perusteella paneelien sijoittelua on tietyillä alueilla kasvatettu, suunniteltu maisemointia ja poistettu osa alueesta, sekä korvattu alueilla, jossa naapurit etäämpänä.

Suunnitteluratkaisuhakemukseen liittyvän kuulemisen suoritti kunta. Lähinaapureille lähetettiin 18.9.2024 kuulemiskirje, jossa oli liitteenä hankekuvaus, karttaote naapureista. Hakemuksen vireille tulosta kuulutettiin kunnan verkkosivuilla (18.9.2024), Aluelehdessä 26.9.2024. Hankkeen materiaali on ollut nähtävillä Rautalammin kunnan verkkosivuilla 18.9.2024-29.9.2024.

Naapureille lähetettiin 96 kpl kirjeitä, joista määräaikaan 29.9.2024 mennessä saapui yhteensä 5kpl muistutuksia (kolmelta eri kiinteistöltä). Lisäksi vastaanotettu yksi kirje ennen varsinaista kuulemisajankohtaa.
Elyn tien osuudelta naapurin kuulemista ei ole vielä toimitettu, huomioidaan hankkeen osalta.

Naapureiden muistutuksissa esitettiin huolenilmaisu ja kysymyksiä liittyen aurinkovoimaloiden luvittamiseen, terveydellisiin vaikutuksiin ja UV-säteilyyn. Kokonaisuudessa hanketta ei vastusteta, lähinnä vastusta aiheuttaa ne alueet, jotka koetaan maisemallisesti arvokkaiksi, ne joihin on näköyhteys asutukselta tai Herrantien varrelta. Syinä myös huoli kiinteistön arvon alentumisesta, hyvien viljelykäyttöön soveltuvien peltoalueiden muuntuminen teollisuusvoimalaitokseksi. Asumisviihtyvyys laskee ja asumisturvallisuudesta ollaan huolissaan. Osa hankealueen pohjoisosasta haluttaisiin poistaa ja sijoittaa syrjemmäksi, sellaisille alueille joilla ei ole viljelysarvoa tai ovat vanhaa turvesuoaluetta, ns. joutomaata.  

Hakijan vastine huomautuksiin
Hakijalle lähetetään pyyntö 30.9.2024. Vastine käsitellään tämän saavuttua.

Lausunnot
Hankkeesta on pyydetty lausunnot Pohjois-Savon ELY-keskukselta, Pohjois-Savon alueelliselta vastuumuseolta
Pohjois-Savon pelastuslaitos ei ole vielä toimittanut lausuntoa. Huomioidaan hankkeen osalta.

  • Ely-keskus lausunut 24.5.2024 YVA-menettelyn tarpeellisuudesta:
    Alue ei sijoitu valtakunnallisesti taikka maakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille. Hankkeen vaikutuksia maisemaan ja kulttuuriympäristöön arvioidaan tarkemmin suunnittelutarveratkaisussa. Hankealueella on yksi kiinteä muinaisjäännös. Jätteitä muodostuu lähinnä rakennusaikana. Aurinkovoimalan toiminnasta ei arvioida aiheutuvan vaaraa ihmisten terveydelle taikka merkittävää suuronnettomuuden vaaraa. Hankkeen suurimmat ilmastopäästöt aiheutuva rakennuksen aikaisesta liikenteestä ja voimalan komponenttien tuotannosta ja kuljetuksista. Pellolle perustettavan aurinkovoimalan ilmastovaikutus on pienempi kuin metsään perustettavan. Hankealueen kasvillisuutta tullaan hoitamaan niittämällä, mikä edistää niityn kaltaisen elinympäristön muodostumista. Eläinten liikkumiselle aiheutuvaa haittaa pienennetään piennisäkkäitä läpäisevillä aidoilla tai aukoilla. Hankealueelta ei ole havaintoja uhanalaisista tai suojelluista lajeista. Maankäytön muutoksen seurauksena alueen lannoitus- ja maanmuokkaustarve poistuu, minkä arvioidaan vähentävän vesistökuormitusta. Rakentamisesta ja maaperän muokkauksesta aiheutuvia vesistövaikutuksia pyritään minimoimaan huolellisella suunnittelulla sekä perustusmenetelmän valinnalla.

YVA-menettelyä sovelletaan aina YVA-lain liitteen 1 hankeluettelon mukaisiin hankkeisiin (YVA-laki 3 § 1 momentti). Aurinkoenergiahankkeita ei ole hankeluettelossa eritelty omaksi hanketyypikseen. Pohjois-Savon ELY-keskus katsoo, ettei hankkeeseen liittyen ole sen ominaisuudet, laajuus, sijainti ja vaikutusten luonne huomioon ottaen tarpeen käynnistää YVA-lain mukaista yksittäistapausharkintaa taikka soveltaa YVA-menettelyä. Hankkeen vaikutukset voidaan riittävällä tavalla selvittää ja ottaa huomioon suunnittelutarveratkaisun yhteydessä.

Jatkosuunnittelun kannalta hankesuunnitelmassa esitettyjen luontoselvitysten osalta on kiinnitettävä huomiota niiden oikea-aikaisuuteen. Lisäksi huomioitava suojelualueet, muinaisjäännös, mustaliuske-esiintymät. Hankkeen edetessä vesilain mukainen luvan tarve on arvioitava erikseen.

  • Kuopion kulttuurihistoriallinen museo 2.5.2024: Toteaa antamassaan lausunnossa, että Murron kivikautista asuinpaikkaa lähellä sijaitsevalla aurinkovoimala-alueen osalla on tehtävä koekaivaus, jolla selvitetään asuinpaikan todellista laajuutta ja säilyneisyyttä, ja että samalla on inventoitava Kaipaispuron molemmilla puolilla olevat peltoalueet ja selvitettävä onko näillä alueilla muinaisjäännöksiä.

 

Liitteet

- Rautalampi Pukkiharju suunnittelutarveratkaisuhakemus 280624
- Rautalampi Pukkiharju_Hankealueen päivitys - Luontoraportti
- Liite 1 Lausunnot
- Liite 2 Rautalampi-Pukkiharju-Asemapiirustus
- Liite 5 Luontoselvitysraportti Pukkiharju
- Liite 6 Hankkeen hiilijalanjälkilaskuri
- Lausunto_aurinkovoimapuisto_Pukkiharju_20.9.2024
- Naapurikiinteistöt 16.9.2024

 

 

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

Laura Paloniemi, Rakennustarkastaja, laura.paloniemi@rautalampi.fi

Rautalammin ympäristölautakunta kokoontuu katselmukselle ennen 3.10.2024 pidettävää kokousta.

Myönteisen suunnittelutarveratkaisun edellytyksenä on Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin mukaan sen lisäksi mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen:

1) ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle

2) ei aiheuta haitallista yhdyskuntakehitystä

3) on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

Päätös annetaan kokouksessa.

Päätös

Hanketoimijan vastine naapurien kuulemiselle 3.10.2024, lisätään pöytäkirjan liitteeksi.

Ympäristölautakunta päättää jatkaa suunnittelutarveratkaisun käsittelyä, kun pyydetyt lausunnot ELYltä ja pelastuslaitokselta ovat saapuneet. Asian ratkaisu siirretään seuraavaan lautakunnan kokoukseen.

 

Valmistelija

  • Laura Paloniemi, Rakennustarkastaja, laura.paloniemi@rautalampi.fi

Perustelut

Suunnittelutarveratkaisuun liittyvät loput lausunnot ovat saapuneet Pohjois-Savon ELY-keskukselta ja Pohjois-Savon pelastuslaitokselta. Lisäksi hankekehittäjä toimittanut Kuopion kulttuurihistoriallinen museo 2.5.2024  lausuntoon liittyen koekaivauksen esiraportin Murron kivikautisen asuinpaikan läheisyydestä.

Pohjois-Savon pelastuslaitos 24.10.2024:
Lausunnossa esitetty huomiot voimalakenttien paloturvallisuuteen, sijoittamiseen ja pelastusteiden ajoväyliin liittyen. Lausunnossa todetaan, että kohteisiin tulee olla kaksi toisistaan riippumatonta lähestymisreittiä. Voimalakenttien sijoituksessa huomioitava, että kentillä tulee olla pelastustien mitoituksen täyttävät ajoväylät. Suositeltavaa on, että raskaalla kalustolla on mahdollisuus kiertää kenttä ja paneeliryhmät ympäri, sekä palotilanteessa muodostaa rajoituslinjat ja sammutusveden saanti tulisi järjestää. Voimalakentän vaihtosuuntajien ja kytkimien sijoittamiselle esitetty huomiot. Maastopalovaaratilanteen ehkäisemiseksi palavan aluskasvillisuuden poistoa tulisi riittävällä laajuudella toteuttaa. Valtakunnallisesti aurinkovoimaloiden suunnittelun tueksi on laadittu Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston ohje- Aurinkosähköjärjestelmien paloturvallisuusohje.

Pohjois-Savon ELY-keskus 30.10.2024:
ELY-keskus suosittelee alueidenkäytön osalta, että teollisen mittakaavan aurinkovoimalaitoksia tulisi edistää MRL:n mukaisen kaavoitusjärjestelmän kautta ja kehottaa tarkastelemaan edellytyksiä yleiskaavan laatimiseksi hankealueelle, koska aurinkovoimaloita suunnitellaan pitkällä aikajänteellä ja alueen maankäyttöä useiden kymmenien vuosien ajaksi.

Luontoselvitys on asianmukainen ja tehty pääosin oikea-aikaisesti. Eteläiselle hankealueelle pyydetään selvittämään poikkeusluvan tarve, jos rakentamisalue ulottuu luontoselvityksessä havaituille viitasammakkojen ja runsaille pesimälintualueille, joista osa on uhanalaisia. Vesistövaikutuksien osalta Ely pyytää toimittamaan vesienhallintasuunnitelman sekä tarkemmat maaperä - ja perustamistapaselvitykset vesilain mukaisen luvan tarpeen arvioimiseksi. Korpijärven pohjavesialueen läheisyyteen sijoittuvien alueiden osalta tulee selvittää pohjaveden pinnantaso. Rakentamiseen liittyvien kaivuiden ja perustustöiden alimman tason ja pohjaveden pinnantason väliin tulee jättää riittävä suojakerrospaksuus.

Hankkeessa on huomioitu hyvin valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteutuminen. Lähtökohtaisesti aurinkovoimahanke edistää kansallisten ja alueellisten uusiutuvan energian osuuden kasvattamisen tavoitteita ja energiantuotannon kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä. Hankkeen ilmastovaikutusten arviointi tulee täydentää, jotta vaikutukset voidaan lausua tarkemmin.

Hankealueen läpi kulkee maantie 16091 (Herrantie). Tien varrelle sijoittuvien paneelikenttien ajoyhteyksille tarvitaan liittymälupa tai lupa liittymän käyttötarkoituksen muuttamiseksi. Paneelikenttien suoja-aidat tulee sijoittaa maantien suoja-alueen ulkopuolelle (>20 metriä maantien keskilinjasta). Mikäli sähkönsiirtoon käytettäviä kaapeleita sijoitetaan tiealueelle, tulee niille hakea sijoittamislupa.

ELY-keskus pitää kiitettävänä, että naapureilla ja muiden osallistamiseksi on pidetty kesällä 2024 naapurien kuulemistilaisuus. Toinen kuulemistilaisuus järjestetään hankkeen edetessä rakennuslupavaiheeseen.

 

Lausunnot kokonaisuudessaan liitteenä
-Lausunto_pelastuslaitos, Pukkiharjun aurinkovoimala, Rautalampi
-Lausunto_Pukkiharjun_av-hanke_str-hakemus_31-10-2024

 

Suunnittelutarveratkaisun edellytykset

Myönteisen suunnittelutarveratkaisun edellytyksenä on Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin mukaan sen lisäksi mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen

1) ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle

2) on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta; ja

3) on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

Rakentaminen suunnittelutarvealueella ei myöskään saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

 

Kunnan kaavoitustarve
Pukkiharjun aurinkovoimahanke sijoittuu pääasiassa viljellyille peltoalueille ja turvetuotannosta poistetuille nykyisille turvemaapelloille. Maanomistajat ovat valinneet itse peltonsa sähköntuotantoa varten. Peltoalueiden vuokraaminen aurinkopaneeleita varten on noussut uutena elinkeinomahdollisuutena maaseudulle, esimerkiksi viljelyn ja metsittämisen rinnalle.
Kunnan kaavoituskatsauksen 2024 näkökulmasta alueelle ei ole kohdistumassa yleiskaavahankkeita. Kunta ei näe tarvetta ohjata hankealueen maankäyttöä tai rakentamista kaavalla. Alue sijoittuu yleiskaavoittamattomalle, metsä- ja maatalouskäytössä olevalle haja-asutusalueelle, jossa ei ole ranta-alueita.  Suunnittelutarveratkaisu on yleinen menettelytapa yksittäisien hankkeiden kohdalla. MRL 16 §:n mukaan Suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa. Hanketta varten on edellytetty kaavatasoiset selvitykset, vaikutusten arviointi ja laaja osallistaminen. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyä ei sovelleta hankkeen osalta (YVA-laki 3 § 1 momentti), vaan hankkeen vaikutukset on voitu selvittää ja ottaa huomioon hakemuksella jätetyillä selvityksillä. Hanke ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Alueelle ei ole kehittymässä haitallista yhdyskuntakehitystä, kuten erityisiä toimenpiteitä teiden, vesijohdon tai viemärin rakentamiseen tai vapaa-alueiden järjestämiseen.

Kulttuuriympäristö ja maisema-arvot
Alue ei sijoitu valtakunnallisesti taikka maakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille. Hankealueella on yksi kiinteä muinaisjäännös: Murron kivikautinen asuinpaikka. Muinaisjäännöstä koskien on pyydetty lausunto Kuopion kulttuurihistorialliselta museolta. Lausunnossa pyydetystä koekaivaus on laadittu arkeologinen inventointi syksyllä 2024, esiraportissa todetaan, ettei hankealueella ole kiinteää muinaisjäännöstä. Hankealueen ulkopuolelle, reuna-alueelta tehdyille irtolöydöksille ehdotetaan rekisteröintiä. Lopullinen raportti toimitetaan rakennuslupavaiheessa. Maakuntakaavassa hankealue sijoittuu luoteisimpia osia lukuun ottamatta virkistys- ja matkailuvyöhykkeelle. Valmisteilla olevassa Pohjois-Savon maakuntakaava 2040 2. vaiheen ehdotusvaiheen kaavakartalla hankealueen läheisyyteen, Rautalammin pohjoisrannalle sijoittuu uusi suojelualuemerkintä "Rautalammin ja Lonkarin suot", alueeseen jätettävä riittävä suojaetäisyys.

Avoimet peltoalueet muuttuvat ilmeiltään suljetuiksi aurinkopaneelikentiksi. Haitta on visuaalinen ja kohdistuu erityisesti lähimaisemaan. Aurinkovoimalasta ei tule melu- tai pölyhäiriötä toiminnan aikana. Rakentamiseen ei liity louhintaa tai merkittävää maastonmuokkaamista. Maisemahaittoja on päivitetyssä suunnitelmassa pyritty minimoimaan paneelien sijoittelulla ja suunnittelemalla suojaavia istutuksia siellä, missä on asutusta. Pääpaino on ollut asunnoista ja pihoilta avautuvien näkymien pehmentämisessä. Maisemointiratkaisuja on tarkennettava rakennuslupavaiheelle ja osallisille järjestettävä mahdollisuus vaikuttaa toisessa kuulemistilaisuudessa.

Luonto- ja virkistysarvot
Luontoselvityksessä hankealueelta löydettiin viitasammakoita kolmelta alueelta, lähinnä pelto-ojista. Viitasammakoiden runsaus riippui ojan tai lammikon vesimäärästä. Yhteensä havaittiin noin 70 viitasammakkoyksilöä. Alueen pesimälinnusto on tyypillistä peltolajistoa. Linnustollisesti merkittävimmät paikat ovat eteläisen peltoalueen vetisemmät alueet ja ojanvarret, joilla havaittiin sekä pesiviä että muutolla levähtäviä huomionarvoisia lajeja. Muutolla levähtäviä lajeja ovat mm. äärimmäisen uhanlainen suokukko (runsas) ja uhanalaiset (vaarantuneet) metsähanhi, haapana ja jouhisorsa. Varpuslinnuista havaittiin mm. vaarantunut pensastasku. Kasvillisuudeltaan alue on pääosin peltoa. Kaipaispuroon laskevan ojan varressa on tulvaniittyä, joka on myös viitasammakon kutuympäristö. Havaintoja uhanalaista kasvilajeista ei tehty. Turvepellon laidoilla kasvoi niukasti komealupiinia. Eteläisen peltoalueen tulvaniityllä tehty runsaasti havaintoja pesimälinnuista ja muutonaikaisista linnuista, joista osa uhanalaisia. Alueella esiintyy myös viitasammakoita. Luonto,-vesistö-, pohjavesistöön koskevista vaikutuksista on toimitettava ELY-keskukselle pyydetyt suunnitelmat rakennuslupavaiheessa.

Aurinkopaneeleiden ympärille tulee aita, mikä estää paneeleiden lomassa liikkumisen. Pellot ovat olleet viljelykäytössä, joten ne eivät ole olleet käytettävissä virkistykseen viljelykaudella. Alueella ei ole tiedossa ylläpidettyjä latuja, eikä alueelle ole suunniteltu virkistysalueita tai -reittejä. Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia tunnistettujen luontoarvojen säilyttämiseen.

Hankealueen ennallistaminen
Vuokralainen vastaa alueen ennallistamisesta. Vuokralainen on velvollinen omalla kustannuksellaan poistamaan alueelta kaikki tuotantolaitokset, rakennukset ja oheislaitteet sekä puhdistamaan mahdollisesti pilaantuneen maa-aineksen. Purkutoimenpiteiden ja ennallistamisen tulee olla tehtynä vuokra-ajan päättyessä. Maa- alueiden vuokrasopimuksiin on kirjattu ennallistamisvakuus, joka on sisällytetty kaikkiin maanvuokrasopimuksiin maanomistajan turvaksi.

Viranomaispalaveri
Rautalammin kunta, ELY-keskus ja hankekehittäjä ovat pitäneet ympäristölautakunnan kokousvälillä palaverin. ELY-keskuksen lausunnossa pyydetyt täydennykset ja suunnitelmat edellytetään toimitettavaksi rakennuslupavaiheessa. Sama menettelytapaa voidaan käyttää pelastuslaitoksen esittämille huomioille.

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

  • Laura Paloniemi, Rakennustarkastaja, laura.paloniemi@rautalampi.fi

Ympäristölautakunta tarkastelee täyttyvätkö MRL 137 §:n mukaiset edellytykset hankkeessa ja antaa suunnittelutarveratkaisua koskevan päätöksen. 

Päätös annetaan kokouksessa.

Päätös

Kokouksessa keskusteltu täyttyvätkö MRL 137§ mukaiset edellytykset hankkeessa. Hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, alueiden käytön muulle järjestämiselle tai aiheuta haitallista yhdyskuntarakentamista. Hankeesta ei seuraa muutoksia alueen tiestön läpikulkuyhteyksiin. Alueen luontoarvot ja kulttuuriympäristö on inventoitu ja otettu riittävästi huomioon hankesuunnitelmassa. Hankealueen ennallistaminen huomiodaan maanvuokrasopimuksilla. Hanke muuttaa maisemaa paikallisesti, suunnitelmia on päivitetty saatujen muistuksien pohjalta, missä vaikutukset ovat kohdentuneet lähinaapureihin. Hakija on järjestämässä suunnitellun toisen naapurinkuulemistilaisuuden ennen rakennuslupavaihetta.

Ympäristölautakunta toteaa, että MRL 137§ mukaiset edellytykset täyttyvät hankkeessa ja päättää hyväksyä yksimielisesti suunnittelutarveratkaisun Pukkiharjun aurinkovoimahankkeelle.

Hakijaa velvoitetaan rakennuslupavaiheen hakemuksella toimittamaan ELY-keskuksen-, pelastuslaitoksen- ja alueellisen vastuumuseon lausunnoissa edellyttävät suunnitelmat, selvitykset ja huomiot. Toinen naapurinkuulemistilaisuus tulee järjestää, jotta rakennuslupavaiheen suunnitelmissa voidaan täsmentää mahdollisia lievennystoimenpiteitä kielteisten maisema-, heijaste-, ja ympäristövaikutuksien välttämiseksi. Suunnittelutarveratkaisupäätös koskee hankkeen asemapiirroksessa esitettyä aluetta. Aluetta koskevat mahdolliset muutokset tulee esittää rakennusvalvontaan lisäselvitystarpeinen arvioimiseksi.


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valistusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

            Itä-Suomen hallinto-oikeus

            PL 1744 (Minna Canthin katu 64)

            70101 KUOPIO

            Sähköposti: ita-suomi.hao@oikeus.fi

            Faksinumero: 029 56 42501

            Puhelinnumero:029 56 42500

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  • päätös, johon muutosta haetaan
  • miltä kohdin päätökseen haetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta haetaan

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on littettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennettynä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-15.