Valmistelija
Laura Paloniemi, Rakennustarkastaja, laura.paloniemi@rautalampi.fi
Perustelut
Hakija
Harjun Aurinko Oy
Hankekehittäjä ja rakennuttaja
Winda Energy Oy,
Mikontu 2 D, 4.krs
00100 Helsinki
Rakennuspaikka
Kymmenen kiinteistöä Pukkiharjun alueella, Rautalammin keskustasta Luoteis-pohjoispuolella.
Kiinteistöt 686-411-4-83, 32-0, 10-8, 5-75, 5-24, 5-36, 4-23; 686-408-21-3, 21-18, 21-131
Suunniteltu rakentaminen
Aurinkovoimala, teho noin 71,8 MWp, hankealue noin 92,6 hehtaaria. Alueelle tulisi aurinkopaneelien lisäksi 12 muuntamorakennusta ja sähköasema. Voimala-alueelle on tarkoitus rakentaa lisäksi huoltoteitä ja aitoja.
Kaavoitustilanne
Pohjois-Savon maakuntakaavassa hankealueen koillisosa sijoittuu Rastunsuon käytöstä poistetulle turvetuotantoalueelle. Hankealueelle sijoittuu kivikautinen asuinpaikka ja luoteisimpia osia lukuun ottamatta virkistys-matkailuvyöhykkeelle. Maakuntakaavassa on suunnitteilla uusi suojelualuemerkintä, joka sijoittuu hankealueen eteläisimmässä osassa n. 100m päähän. Alue rajautuu eteläisiltä osin lähelle suojelualuetta ja pohjavesialuetta.
Alueella ei ole yleis- tai asemakaavaa.
Suunnittelutarve ja päätösvalta
Aurinkovoimahanke tarvitsee rakennusluvan. Alueella ei ole rakentamista ohjaavaa yleis- tai asemakaavaa. MRL 16 §:n mukaan Suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa. Päätöksen suunnittelutarveratkaisusta tekee MRL:n mukaan kunta. Rautalammin kunnan Johtosäännön (11.4.2011) 9§ mukaan Ympäristölautakunnalla on ratkaisuvalta suunnittelutarvealueita koskevissa lupapäätöksissä.
Hankkeen sopeutuminen lain edellytyksiin
Rakentamishanke täyttää laissa asetetut edellytykset, mikäli se ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta ja on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Hanketoimija toteuttamat luontoselvitykset ovat hankeen luonteeseen nähden riittävät.
Naapurien kuuleminen
MRL 173 §:n mukaan on ennen suunnittelutarveratkaisun tekemistä kuultava asiasta naapureita tai muita, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa.
Koska hankealueella on runsaasti naapureita ja toiminta on maankäyttömuotona uusi, naapurien kuulemisessa on sovellettu kaavaprosessien kuulemismenettelyä.
Hanketoimija järjestänyt infotilaisuuden naapureille Rautalammin työväentalolla 12.6.2024. Tilaisuuteen kutsuttiin hankealueen kiinteistönaapurit, joille esiteltiin hankkeen alustavia suunnitelmia sekä prosessin aikataulua, sekä naapureihin kohdistuvia vaikutuksia. Naapurit saivat vaikuttaa keskustelemalla ja täyttämällä kommenttilomakkeen. Annettujen huomioiden perusteella paneelien sijoittelua on tietyillä alueilla kasvatettu, suunniteltu maisemointia ja poistettu osa alueesta, sekä korvattu alueilla, jossa naapurit etäämpänä.
Suunnitteluratkaisuhakemukseen liittyvän kuulemisen suoritti kunta. Lähinaapureille lähetettiin 18.9.2024 kuulemiskirje, jossa oli liitteenä hankekuvaus, karttaote naapureista. Hakemuksen vireille tulosta kuulutettiin kunnan verkkosivuilla (18.9.2024), Aluelehdessä 26.9.2024. Hankkeen materiaali on ollut nähtävillä Rautalammin kunnan verkkosivuilla 18.9.2024-29.9.2024.
Naapureille lähetettiin 96 kpl kirjeitä, joista määräaikaan 29.9.2024 mennessä saapui yhteensä 5kpl muistutuksia (kolmelta eri kiinteistöltä). Lisäksi vastaanotettu yksi kirje ennen varsinaista kuulemisajankohtaa.
Elyn tien osuudelta naapurin kuulemista ei ole vielä toimitettu, huomioidaan hankkeen osalta.
Naapureiden muistutuksissa esitettiin huolenilmaisu ja kysymyksiä liittyen aurinkovoimaloiden luvittamiseen, terveydellisiin vaikutuksiin ja UV-säteilyyn. Kokonaisuudessa hanketta ei vastusteta, lähinnä vastusta aiheuttaa ne alueet, jotka koetaan maisemallisesti arvokkaiksi, ne joihin on näköyhteys asutukselta tai Herrantien varrelta. Syinä myös huoli kiinteistön arvon alentumisesta, hyvien viljelykäyttöön soveltuvien peltoalueiden muuntuminen teollisuusvoimalaitokseksi. Asumisviihtyvyys laskee ja asumisturvallisuudesta ollaan huolissaan. Osa hankealueen pohjoisosasta haluttaisiin poistaa ja sijoittaa syrjemmäksi, sellaisille alueille joilla ei ole viljelysarvoa tai ovat vanhaa turvesuoaluetta, ns. joutomaata.
Hakijan vastine huomautuksiin
Hakijalle lähetetään pyyntö 30.9.2024. Vastine käsitellään tämän saavuttua.
Lausunnot
Hankkeesta on pyydetty lausunnot Pohjois-Savon ELY-keskukselta, Pohjois-Savon alueelliselta vastuumuseolta
Pohjois-Savon pelastuslaitos ei ole vielä toimittanut lausuntoa. Huomioidaan hankkeen osalta.
- Ely-keskus lausunut 24.5.2024 YVA-menettelyn tarpeellisuudesta:
Alue ei sijoitu valtakunnallisesti taikka maakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille. Hankkeen vaikutuksia maisemaan ja kulttuuriympäristöön arvioidaan tarkemmin suunnittelutarveratkaisussa. Hankealueella on yksi kiinteä muinaisjäännös. Jätteitä muodostuu lähinnä rakennusaikana. Aurinkovoimalan toiminnasta ei arvioida aiheutuvan vaaraa ihmisten terveydelle taikka merkittävää suuronnettomuuden vaaraa. Hankkeen suurimmat ilmastopäästöt aiheutuva rakennuksen aikaisesta liikenteestä ja voimalan komponenttien tuotannosta ja kuljetuksista. Pellolle perustettavan aurinkovoimalan ilmastovaikutus on pienempi kuin metsään perustettavan. Hankealueen kasvillisuutta tullaan hoitamaan niittämällä, mikä edistää niityn kaltaisen elinympäristön muodostumista. Eläinten liikkumiselle aiheutuvaa haittaa pienennetään piennisäkkäitä läpäisevillä aidoilla tai aukoilla. Hankealueelta ei ole havaintoja uhanalaisista tai suojelluista lajeista. Maankäytön muutoksen seurauksena alueen lannoitus- ja maanmuokkaustarve poistuu, minkä arvioidaan vähentävän vesistökuormitusta. Rakentamisesta ja maaperän muokkauksesta aiheutuvia vesistövaikutuksia pyritään minimoimaan huolellisella suunnittelulla sekä perustusmenetelmän valinnalla.
YVA-menettelyä sovelletaan aina YVA-lain liitteen 1 hankeluettelon mukaisiin hankkeisiin (YVA-laki 3 § 1 momentti). Aurinkoenergiahankkeita ei ole hankeluettelossa eritelty omaksi hanketyypikseen. Pohjois-Savon ELY-keskus katsoo, ettei hankkeeseen liittyen ole sen ominaisuudet, laajuus, sijainti ja vaikutusten luonne huomioon ottaen tarpeen käynnistää YVA-lain mukaista yksittäistapausharkintaa taikka soveltaa YVA-menettelyä. Hankkeen vaikutukset voidaan riittävällä tavalla selvittää ja ottaa huomioon suunnittelutarveratkaisun yhteydessä.
Jatkosuunnittelun kannalta hankesuunnitelmassa esitettyjen luontoselvitysten osalta on kiinnitettävä huomiota niiden oikea-aikaisuuteen. Lisäksi huomioitava suojelualueet, muinaisjäännös, mustaliuske-esiintymät. Hankkeen edetessä vesilain mukainen luvan tarve on arvioitava erikseen.
- Kuopion kulttuurihistoriallinen museo 2.5.2024: Toteaa antamassaan lausunnossa, että Murron kivikautista asuinpaikkaa lähellä sijaitsevalla aurinkovoimala-alueen osalla on tehtävä koekaivaus, jolla selvitetään asuinpaikan todellista laajuutta ja säilyneisyyttä, ja että samalla on inventoitava Kaipaispuron molemmilla puolilla olevat peltoalueet ja selvitettävä onko näillä alueilla muinaisjäännöksiä.
Liitteet
- Rautalampi Pukkiharju suunnittelutarveratkaisuhakemus 280624
- Rautalampi Pukkiharju_Hankealueen päivitys - Luontoraportti
- Liite 1 Lausunnot
- Liite 2 Rautalampi-Pukkiharju-Asemapiirustus
- Liite 5 Luontoselvitysraportti Pukkiharju
- Liite 6 Hankkeen hiilijalanjälkilaskuri
- Lausunto_aurinkovoimapuisto_Pukkiharju_20.9.2024
- Naapurikiinteistöt 16.9.2024
Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)
- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
Ehdotus
Esittelijä
Laura Paloniemi, Rakennustarkastaja, laura.paloniemi@rautalampi.fi
Rautalammin ympäristölautakunta kokoontuu katselmukselle ennen 3.10.2024 pidettävää kokousta.
Myönteisen suunnittelutarveratkaisun edellytyksenä on Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin mukaan sen lisäksi mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen:
1) ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle
2) ei aiheuta haitallista yhdyskuntakehitystä
3) on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.
Päätös annetaan kokouksessa.
Päätös
Hanketoimijan vastine naapurien kuulemiselle 3.10.2024, lisätään pöytäkirjan liitteeksi.
Ympäristölautakunta päättää jatkaa suunnittelutarveratkaisun käsittelyä, kun pyydetyt lausunnot ELYltä ja pelastuslaitokselta ovat saapuneet. Asian ratkaisu siirretään seuraavaan lautakunnan kokoukseen.