Perustelut
Minja-Riina Kuikka on jättänyt oikaisuvaatimuksen sivistys- ja hyvinvointijohtajan tekemästä viranhaltijapäätöksestä RauDno-2024-40. Päätös koskee perhepäivähoitajan valintaa.
Oikaisuvaatimuksen käsittelyn perusteista todetaan, että
- oikaisuvaatimus on jätetty säädetyssä ajassa
- oikaisua vaativa on kunnan jäsen
- oikaisun kohteena oleva päätös ei koske vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Näin ollen oikaisuvaatimus on käsiteltävä viivytyksettä.
Oikaisuvaatimus on jätetty perjantaina 26.01.2024 virka-ajan päätyttyä; ja se on tullut hyvinvointilautakunnan asioiden valmistelusta vastaavan viranhaltijan tietoon maanantaina 29.01.2024 virka-ajan alettua. Oikaisuvaatimuksen käsittelyä varten on sovittu ylimääräinen hyvinvointilautakunnan kokous keskiviikoksi 14.02.2024. Käsittelyaikaa on näin pidettävä kohtuullisena.
Oikaisuvaatimusta käsittelevä viranomainen on sidottu niihin vaatimuksiin, joita oikaisuvaatimuksessa esitetään, eikä se voi käsitellä asiaa laajemmin. Oikaisuvaatimuksen väitteet laillisuusvirheistä on tutkittava. Jos oikaisuvaatimuksessa on tarkoituksenmukaisuusperusteita, harkitaan oikaisuvaatimuksen hyväksymistä esitetyillä tarkoituksenmukaisuusperusteilla. Oikaisuvaatimukseen annetussa päätöksessä on annettava perusteltu ratkaisu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin vaatimuksiin.
Kunnallishallinnossa ei sovelleta ns. toisen asteen jääviä eli osallistuminen saman asian käsittelyyn sen eri vaiheissa ei aiheuta esteellisyyttä. Näin ollen asiaa aiemmin käsitellyt viranhaltija ei ole oikaisuvaatimuksen käsittelyssä esteellinen, hän siis voi osallistua oikaisuvaatimuksen käsittelyyn ja toimia esittelijänä (KHO 01.03.2001 T344 ja 08.06.2000 T1894).
Minja-Riina Kuikan esittämä oikaisuvaatimus koskee perhepäivähoitajan valintaa, tarkemmin perhepäivähoitajalta edellytettävää koulutusta. Tehtävä oli haettavana ajalla 21.12.2023–04.01.2024. Hakuilmoituksen mukaan tehtävään edellytetään perhepäivähoitajan tutkinto tai muu soveltuva koulutus. Kelpoisuusehdot ovat varhaiskasvatuslain (540 / 2018) mukaiset.
Minja-Riina Kuikan tekemässä oikaisuvaatimuksessa viitataan laillisuusvirheeseen. Hän esittää, että varhaiskasvatuslain kelpoisuusvaatimusta on tulkittu virheellisesti ja esittää mielipiteenään, että vanhusten hoitoon suuntautunut lähihoitajan tutkinto antaa kelpoisuuden myös perhepäivähoitajan tehtävään. Hän ei kelpoisuustulkinnassaan viittaa lainsäädäntöön, vakiintuneeseen soveltamiskäytäntöön tai oikeusistuimien antamiin ratkaisuihin.
Varhaiskasvatuslain 29§:ssä ei suoraan kuvata perhepäivähoitajan tehtävään sopivaa ”muuta soveltuvaa koulutusta”. Ei myöskään lain taustalla olevassa hallituksen esityksessä eikä sivistysvaliokunnan mietinnössä ole tätä koskevaa yksiselitteistä määrittelyä.
Vakiintunutta käytäntöä vaaditusta koulutustaustasta ei valtakunnallisesti ole, vaan kunnilla on erilaisia vaatimuksia koulutuksen suhteen. Usein edellytetään lähihoitajan tutkinnossa lasten hoidon, kasvatuksen ja opetuksen tutkinnon osia. Vaihtoehtoisesti usein edellytetään kasvatus- ja ohjausalan tutkinnosta varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan osaamista tuottava tutkinnon osa.
Toisaalta varhaiskasvatuslakiin liittyvistä hallituksen esityksestä ja sivistysvaliokunnan mietinnöstä käy ilmi varhaiskasvatuslain läpäisevänä periaatteena pyrkimys nostaa varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamisvaatimuksia, erityisesti pedagogista osaamista.
Perhepäivähoitajan työn käytännön vaatimukset rinnastuvat lastenhoitajan työhön, jossa varhaiskasvatuslain 28§:n mukaan kelpoisuusvaatimuksena on kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto, sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tai muu vastaava soveltuva tutkinto, joihin sisältyy tai joita on täydennetty riittävän laajoilla lasten hoidon, kasvatuksen ja opetuksen tutkinnon osilla.
Jos asiaa tarkastellaan vielä lapsen oikeuksien näkökulmasta, on vaade lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon tutkinnon osien sisältymisestä opintoihin perusteltu: lapset saavat pedagogisesti yhtäläisen, yhdenvertaisen ja laadukkaan varhaiskasvatuksen riippumatta siitä, toteutetaanko sitä päiväkodissa tai perhepäivähoidossa.
Yhteenvetona Minja-Riina Kuikan oikaisuvaatimukseen esitetään seuraavaa:
- sivistys- ja hyvinvointijohtajan tekemässä viranhaltijapäätöksessä ei ole laillisuusvirhettä ja näin ollen oikaisuvaatimus on hylättävä
- myös tarkoituksenmukaisuustarkastelu puoltaa sivistys- ja hyvinvointijohtajan päätöstä, sillä
o on varhaiskasvatuslain hengen mukaista edellyttää varhaiskasvatushenkilöstön koulutuksessa ja osaamisessa lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon tutkinnon osia
o on lapsen oikeuksien toteutumisen kannalta perusteltua edellyttää mainittuja tutkinnon osia.
Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)
- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
- Hyvinvointivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta
Asia liittyy strategian tavoitteista joustavaan työhön ja asumiseen sekä elinvoimaan ja hyvinvointiin. Asia liittyy hyvinvointisuunnitelman tavoitteista kuntalaisten osallisuuden vahvistamiseen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Matti Vänttinen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, matti.vanttinen@rautalampi.fi
Hyvinvointilautakunta päättää hylätä Minja-Riina Kuikan oikaisuvaatimuksen perhepäivähoitajan valinnasta määräajaksi.
Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. Merkitään pöytäkirjaan, että Senja Hallivuori poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 17:18.