Sivistyslautakunta (lakkautettu 17.8.2021), kokous 9.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 57 Sivistysosaston toimintastrategia 2021-2026

RauDno-2021-127

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Olli Lipponen, sivistysjohtaja, olli.lipponen@rautalampi.fi

Perustelut

Sivistyslautakunta keskustelee sivistysosaston toimintastrategiasta vuosille 2021-2030

 

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

Olli Lipponen, sivistysjohtaja, olli.lipponen@rautalampi.fi

Sivistyslautakunta on käynyt keskustelua osaston toimintastrategiasta. 

Päätös

Lautakunta merkitsee sivistysjohtajan esittelemät asiat tietoon saatetuksi. 

Valmistelija

  • Olli Lipponen, sivistysjohtaja, olli.lipponen@rautalampi.fi

Perustelut

Sivistysosasto on osana talouden tasapainotustyötä ja osaston kehittämistä valmistellut osaston toimintasuunnitelman vuosille 2021-2026. Suunnitelmassa kiinnitetään erityistä huomiota osaston henkilöstörakenteeseen ja kouluverkkoon. Toimintasuunnitelman tausta-aineistona on suurelta osin käytetty tammikuussa 2021 FCG Oyn laatimaa kouluverkkoselvitystä. Toimintasuunnitelman laatimiseen ovat sivistysjohtajan lisäksi osallistuneet sivistysosaston yksiköiden esimiehet (rehtorit, kirjaston- ja varhaiskasvatus-/päiväkodinjohtaja) sekä hallintokuntien vastaavat (vapaa-aikasihteeri, kulttuurikoordinaattori) 

Tiivistetysti voidaan sanoa, että osaston tarjoamat kirjasto- ja kulttuuripalvelut pyritään toistaiseksi pitämään ennallan niin toimintojen kuin henkilöstöresurssin osalta. Nuorisopalveluiden osalta pyrimme hieman kasvattamaan resurssia, jotta Rautalammin kunnan lasten ja nuorten hyvinvointityöhön saadaan paremmin kohdennettua työpanosta. Liikuntatatoimen osalta henkilöstöresurssille on myös korotuspaineita. Sekä nuoriso- että liikuntatoimen henkilöstöresurssin korotuspaineet liittyvät sairauksien ja haasteiden ennaltehkäisevän toiminnan kehittämiseen koko kunnan alueella. Mahdollinen resurssin kasvattaminen edelleä mainittujen hallintokuntien osalta liittyy myös SOTE-uudistukseen varautumiseen. Jos/kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirretään osaksi maakuntahallintoa, jää kunnan ensisijaiseksi tehtäväksi terveyden- ja hyvinvoinninedistämistyö. 

Suurimmat muutospaineet liittyvät koulutoimeen sekä kouluverkon rakenteen että henkilöstön osalta. Kouluverkkoselvitysen perusteella lapsi- ja oppilasmäärä kunnassa vähenee rajusti perusopetuksen alakouluissa seuraavan viiden vuoden aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lukuvuoteen 2026-2027 mennessä meidän tulee luopua viidestä luokanopettajan tehtävästä/virasta sekä noin neljän henkilötyövuoden edestä koulunkäynninohjaajia. Oppilasmäärän negatiivinen kehitys ennakoi myös sitä, että kouluverkkoa joudutaan supistamaan. Kerkonjoen koulun oppilasmäärä on lukuvuonna 2020-2021 ollut 32 oppilasta sekä 4 esioppilasta. Tulevana lukuvuonna oppilaita on 26  sekä 4 esioppilasta. Ennusteiden mukaan oppilasmäärä laskee niin, että lukuvuonna 2023-2024 koulussa on 21 oppilasta ja lukuvuonna 2026-2027 13 oppilasta. Luokkakoon ollessa riittävän pieni, ei opetuksen järjestäminen pedagogisesti ole enää järkevää tai kustannustehokasta. Oppimisen tukipalveluiden (terveydenhoito, kuraattori ja erityisopetus) keskittämäsellä yhteen yksikköön saataisiin resurssit hyödynnettyä järkevämmin. Kerkonjoen koululla 2018 valmistunut n 2M€ remontti aiheuttaa sen, että rakennukselle on keksittävä uutta käyttöä, jos koulun toiminta siellä lakkaa. 

Kouluverkoston muutospaineen vuoksi sivistysjohtaja tulee ehdottamaan uuden valtuuston aloitettua työnsä syksyllä 2021, että kouluverkoston muutokselle laaditaan selkeät raamit ja aikautalut. Päätettäväksi jää esimerkiksi se, missä vaihessa oppilaskohtainen kustannus ,pedagogiset ja oppilashuollolliset näkökulmat puoltavat Kerkonjoen koulun ja Matti Lohen koulun yhdistämistä. Toivottavaa on myös, että valmistelutyö tehdään ripeästi kunnan taloustilanteesta johtuen. Myös kunnan markkinoinnin ja kuntalaisten edun mukaista on, että muutosten aikataulu ja raamit ovat selvillä mahdollisimman pian. 

Sivistysjohtajan ehdotukset henkilöstöön ja infrastruktiiriin kohdistuvista muutoksista on esitelty lautakunnan listan liitteenä olevassa esityksessä. Esityksen alussa on kouluverkkoselvityksen tuloksia 

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Lipponen, sivistysjohtaja, olli.lipponen@rautalampi.fi

Sivistyslautakunta, keskusteltuaan osaston toimintasuunnitelmasta vuosille 2021-2026, päättää seuraavaa:

  1. Sivistuslautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle varhaiskasvatusjohtajan viran lakkauttamista
  2. Sivistyslautakunta päättää esittää kunnanhallitukelle ja edelleen kunnanvaltuustolle päiväkodin varajohtajan (OTO) toimen perustamista. Tehtävän aloitus mahdollisimman pian. 
  3. Sivistyslautakunta päätää esittää kunnahallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle liikuntaneuvojan toimen perustamista Rautalammin kuntaan. Tehtävän aloitus mahdollisimman pian. 
  4. Sivistyslautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle sivistyslautakunnan lakkauttamista ja hyvinvointilautakunnan perustamista uudelle valtuustokaudelle. Lautakunnan hoidettavaksi tulisivat sekä sivistysosaston että perusturvaosaston lautakuntien tehtävät
  5. Sivistyslautakunta päätää valtuuttaa sivistysjohtajan valmistelemaan tulevaa henkilöstö- ja mahdollista kouluverkkomuutosta uuden valtuuston päätöksenteon tueksi ja kunnan talouden saattamiseksi takaisin raiteilleen. 

Päätös

  1. Sivistyslautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle varhaiskasvatusjohtajan viran lakkauttamista. Varhaiskasvatusjohtajan tehtävät siirretään päiväkodinjohtajalle, päiväkodin varajohtajalle ja sivistysjohtajalle. 
  2. Sivistyslautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle päiväkodin varajohtajan (OTO) toimen perustamista. Tehtävän aloitus mahdollisimman pian. Tehtävä täytetään sisäisellä haulla. 
  3. Sivistyslautakunta päättää esittää kunnahallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle liikuntaneuvojan toimen perustamista Rautalammin kuntaan. Tehtävän aloitus mahdollisimman pian. 
  4. Sivistyslautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle sivistyslautakunnan lakkauttamista ja hyvinvointilautakunnan perustamista uudelle valtuustokaudelle. Lautakunnan hoidettavaksi tulisivat sekä sivistysosaston että perusturvaosaston lautakuntien tehtävät
  5. Sivistyslautakunta päätää valtuuttaa sivistysjohtajan valmistelemaan tulevaa henkilöstö- ja mahdollista kouluverkkomuutosta uuden valtuuston päätöksenteon tueksi ja kunnan talouden saattamiseksi takaisin raiteilleen.