Perustelut
Fingrid Oyj (jäljempänä hankkeesta vastaava) on toimittanut yhteysviranomaisena toimivalle Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle (ELY-keskus) otsikossa mainittua hanketta koskevan ympäristövaikutusten arviointiohjelman (YVA-ohjelma). Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (252/2017, YVA-laki) mukainen YVA-ohjelma on hankkeesta vastaavan laatima suunnitelma siitä, mitä vaikutuksia nyt alkavan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) aikana selvitetään ja millä tavoin selvitykset tehdään. Lisäksi YVA-ohjelma sisältää kuvauksen hankkeen eri toteuttamisvaihtoehdoista ja hankealueen ympäristön nykytilasta.
Ohjelmaan ja sitä koskevaan kuulutukseen voi tutustua verkossa osoitteessa www.ymparisto.fi/Fingrid-harjulinja-YVA. Paperimuodossa selostus ja kuulutus ovat nähtävillä tämän lausuntopyynnön liitteenä olevassa kuulutuksessa mainituissa paikoissa 17.11.2025-31.12.2025 välisen ajan.
ELY-keskus varaa Teille mahdollisuuden antaa lausuntonne arviointiohjelmasta. Kirjallinen lausunto tulee toimittaa viimeistään 31.12.2025 osoitteeseen Pohjois-Savon ELY-keskus, Kallanranta 11, PL 2000, 70101 Kuopio tai sähköisesti osoitteeseen kirjaamo.pohjoissavo@ely-keskus.fi. Toivomme, että lausunnot lähetettäisiin mahdollisuuksien mukaan vain sähköisessä muodossa. Pyydämme lisäämään lähetykseen tunnisteen "POSELY/107/2025".
Ehdotus
Esittelijä
-
Milla Saarinen, ympäristötarkastaja, milla.saarinen@rautalampi.fi
Ympäristölautakunta ehdottaa edelleen kunnanhallitukselle, että se antaa seuraavan lausunnon Harjulinjan voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta:
Harjulinjan ympäristövaikutusten arviointiohjelmassa (YVA-ohjelma) tarkastellaan kokonaisuudessaan viittä (5) vaihtoehtoa sähkölinjan sijoittamiselle. Toteutusvaihtoehdoissa ei ole mukana ns. 0-vaihtoehtoa, sillä hankkeen toteuttamatta jättäminen ei ole hankkeen näkökulmasta mahdollista. Rautalammin kautta kulkevat Harjulinjan linjavaihtoehdot (VE3 ja VE4) sisältävät kokonaisuudessaan kaikkein eniten uutta johtokäytävää. Rautalammin alueella kokonaan uutta maastokäytävää tarvittaisiin 41,2 km, mikä on enemmän kuin muissa hankealueen kunnissa. Rautalammin kunnan alueelle johtokäytävän alle jäävää uutta maa-alaa olisi 421,7 ha. Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia ihmisten elinoloihin ja elinkeinoihin, metsien eheyteen ja luontoon.
YVA-ohjelman mukaan suunnitellut kaksi rinnakkaista 400+110 kilovoltin voimajohtoa voidaan kokea asutuksen lähellä paikallisesti merkittäväksi elinoloja ja viihtyvyyttä heikentäväksi elementiksi. Asutuksen lisäksi myös virkistyskäytölle tärkeillä alueilla vaikutukset voivat olla merkittäviä. Vaikutukset tulisikin huomioida myös virkistysalueisiin, kuten Rautalammilla esimerkiksi kosket rantoineen. Lisäksi YVA-ohjelmassa todetaan, että tarkasteltavat voimajohtoreitit sijoittuvat pääosin harvaan asutulle alueelle. Rautalammilla reitti sijoittuu kuitenkin pitkältä matkalta myös asutulle alueelle, muun muassa halkaisten Kerkonkosken kylän. Asukkaille, maanomistajille ja muille asianosaisille tulee taata riittävät osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet ja että kuntalaisten näkemykset tulee ottaa huomioon arvioinnissa muiden selvitysten rinnalla.
Rautalammin linjavaihtoehto kulkee osittain Toholahti A (0868602) ja Toholahti B (08686002) 2-luokan pohjavesialueilla. Pohjavesialueilla sekä muilla linjavaihtoehdon läheisyydessä sijaitsevilla kiinteistöillä sijaitsevat mahdolliset yksityisten talousvesikaivot tulee selvittää ja niille aiheutuvat riskit on arvioitava.
Rautalammin linjavaihtoehto halkoo Pohjois-Savon lumo-ohjelmassa tunnistettua luonnon monimuotoisuuskeskittymää sekä Pohjois-Savon maakuntakaavassa osoitettuja luonnon ydinalueita. Rastunsuolla maakunnallisesti arvokas lintualue (MAALI-alue) sijoittuu johtoalueen välittömään läheisyyteen. Reitin varrelle osuu edellä mainittujen ohella myös monia muita arvokkaita luontokohteita Rautalammilla. Vaikutukset niihin tulee arvioida ja ottaa huomioon sekä menetetyn pinta-alan perusteella että osana laajempaa kokonaisuutta. YVA-ohjelman liitteen 2 mukaisissa arviointikriteereissä olisi syytä huomioida vaikutukset myös laajempiin kokonaisuuksiin, kuten luonnon ydinalueisiin ja ekologiseen kytkeytyneisyyteen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.