Valmistelija
Heidi Rimpilä, heidi.rimpila@bdo.fi
Perustelut
Kuntalain 84 §:n mukaan kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan on tehtävä sidonnaisuusilmoitus johtotehtävistään sekä luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan sekä muista sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.
Sidonnaisuusilmoitus tehdään tarkastuslautakunnalle, joka kuntalain §:n 121 mukaisesti valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi.
Kunnan on pidettävä sidonnaisuuksista rekisteriä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Ehdotus
Tarkastuslautakunta päättää sidonnaisuusilmoituksia koskevasta menettelytavasta:
1. Tarkastuslautakunta on sidonnaisuusrekisterin rekisterinpitäjä ja saattaa sidonnaisuusilmoitukset valtuustolle tiedoksi kerran vuodessa.
2. Sidonnaisuusilmoitukset pyydetään liitteessä 1 olevalla lomakkeella. Sidonnaisuusilmoitukset toimitetaan kunnan hallinto-osaston hallintosihteerille.
3. Kuntalain mukaiset sidonnaisuusilmoitukset tarkastetaan ja julkaistaan välittömästi yleisessä tietoverkossa hallintojohtajan tai hänen nimeämänsä henkilön toimesta sen jälkeen, kun lautakunta on käsitellyt ilmoitukset.
4. Tietojen luovuttamisen sidonnaisuusrekisteristä sovelletaan tietosuoja-asetuksen vastaavia säännöksiä sekä tietosuojalakia.
Valtuutetaan kunnan hallintosihteeri hoitamaan sidonnaisuusilmoituksiin liittyvät käytännön järjestelyt.