Kunnanvaltuusto, kokous 11.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 100 Tilinpäätös tilikaudelta 2024, tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen

RauDno-2025-630

Perustelut

Kunnanvaltuusto aloitti vuoden 2024 tilinpäätöksen käsittelyn 11.6.2024/ § 53. Käsittely kuitenkin keskeytyi virheiden selvittämiseksi. 

 

Kuntalain 123 §:n mukaan tilintarkastajan on toukokuun loppuun mennessä tarkastettava julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan mukaisesti kunkin tilikauden hallinto,​ kirjanpito ja tilinpäätös. Tilintarkastajan on tarkastettava:

1) onko kunnan hallintoa hoidettu lain ja valtuuston päätösten mukaisesti;​

2) antavatko kunnan tilinpäätös ja siihen kuuluva konsernitilinpäätös tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta,​ taloudellisesta asemasta,​ rahoituksesta ja toiminnasta;​

3) ovatko valtionosuuksien perusteista annetut tiedot oikeita;​

4) onko kunnan sisäinen valvonta ja riskienhallinta sekä konsernivalvonta järjestetty asianmukaisesti.

Tilintarkastajan tulee noudattaa valtuuston ja tarkastuslautakunnan antamia ohjeita,​ jolleivat ne ole ristiriidassa lain,​ hallintosäännön tai julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan kanssa.

Havaitsemistaan olennaisista epäkohdista tilintarkastajan on ilmoitettava viipymättä kunnanhallitukselle annettavassa tilintarkastuspöytäkirjassa. Tilintarkastuspöytäkirja annetaan tiedoksi tarkastuslautakunnalle.

Tilintarkastuskertomuksessa tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämisestä on seuraavat lausumat:

-​Esitämme tilinpäätöksen hyväksymistä.

-​Esitämme vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille tarkastamaltamme tilikaudelta.

 

Edellisen valtuustokauden tarkastuslautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 6.11.2025. 

Ehdotus

Kunnanvaltuusto päättää

1) tilinpäätöksen 1.1.-31.12.2025 hyväksymisestä ja

2) vastuuvapauden myöntämisestä tilivelvollisille.

Päätös

Kunnanvaltuusto käsitteli tilinpäätöksen 1.1.-31.12.2024 hyväksymistä.

Keskustelun päätteeksi kunnanvaltuusto päätti yksimielisesti hyväksyä tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1. - 31.12.2024.

 

Kunnanvaltuusto siirtyi käsittelemään tili- ja vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille. 

Valtuutettu Satu Pirhonen esitti, että kunnanjohtaja Anu Sepposelle ja hallituksen puheenjohtajana toimineelle Matti Kärkkäiselle ei myönnetä vastuuvapautta. 

Henna Suosaari kannatti Satu Pirhosen esitystä.

Pekka Annala esitti teknistä taukoa. Kokous keskeytettiin klo 19.18 - 19.30 väliseksi ajaksi. 

Puheenjohtaja Tiina Puranen totesi, että on tehty päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys ja asiasta äänestetään.

Todettiin, että äänestys suoritetaan nimenhuutoäänestyksenä.

Puheenjohtaja totesi, että päätösesitys "Kunnanvaltuusto myöntää tili- ja vastuuvapauden tilivelvollisille tilikaudelta 1.1.-31.12.2024 on "jaa" ja valtuutettu Satu Pirhosen esitys, että tili- ja vastuuvapautta ei myönnetä tilivelvollisille tilikaudelta 1.1.-31.12.2024 on "ei".

Suoritetussa äänestyksessä "jaa" äänestivät: Annala Pekka, Haukka Anne, Herranen Jussi, Hintikka-Varis Sari, Jyrkkänen Hannu, Jääskeläinen Jarno, Karhunen Anne, Korhonen Sinikka, Kosonen Henna, Kuikka Joni-Matti, Lund Jouni, Matilainen Jarmo, Nissinen Linda, Puranen Tiina ja Pynnönen Anne-Mari. 

Äänestyksessä "ei" äänestivät: Pirhonen Satu ja Suosaari Hanna.

Puheenjohtaja totesi, että äänestyksessä on annettu yhteensä 17 ääntä, joista on 15 "jaa"-ääntä ja 2 "ei"-ääntä. 

Puheenjohtaja totesi, että päätöksenä on: Tili- ja vastuuvapaus tilivelvollisille myönnetään tilikaudelta 1.1.-​31.12.2024."

 

Satu Pirhonen jätti asiaan eriävän mielipiteen (liitteenä).

 

Kirjanpitäjä Merja Varanka osallistui kokoukseen Teams-etäyhteydellä tilinpäätöspykälän käsittelyn ajan klo 19.35 saakka.

Tekninen johtaja Ari Lindgren selvitti Toholahden teollisuusalueen rakennushanketta erityisesti vuoden 2024 osalta, mutta myös hankkeen tämänhetkistä tilannetta. 

Asiantuntijana kuultiin vs. kunnanjohtaja Merja Koivula-Laukkaa.

Ryhmäpuheenjohtajien palaverin 12.6.2025 tekemiä kysymyksiä tilinpäätökseen 2024 liittyen oli käsitelty valtuuston infossa 11.11.2025 klo 17.00 - 18.19. 


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä
  • kunnan jäsen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valistusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallivalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

            Itä-Suomen hallinto-oikeus

            PL 1744 (Minna Canthin katu 64)

            70101 KUOPIO

            Sähköposti: ita-suomi.hao@oikeus.fi

            Faksinumero: 029 56 42501

            Puhelinnumero:029 56 42500

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  • päätös, johon muutosta haetaan
  • miltä kohdin päätökseen haetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta haetaan

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on littettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennettynä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-12 ja to lisäksi klo 14-16.