Perustelut
Hyvinvointialueen toiminnan alkaessa 1.1.2023, voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti sosiaaliasiamiehen toiminnasta valmistellaan raportti, joka toimitetaan tiedoksi aluehallitukselle, aluehallintoviranomaiselle ja hyvinvointialueella toimivien kuntien kunnanhallituksille. Raportti kattaa hyvinvointialueen oman toiminnan, yksityisen palvelutuotannon sekä kuntien tuottaman varhaiskasvatuksen yhteydenotot sosiaaliasiamieheen.
Sosiaaliasiamiehen selvitys toimitetaan kuntalain mukaan kunnanhallitusten käsiteltäväksi, hyvinvointialueen aluehallitukselle ja aluehallintovirastolle. Myös tulevina vuosina selvitys toimitetaan kunnanhallitukselle tiedoksi, koska sosiaaliasiamiestoimintaan kuuluva varhaiskasvatus on kuntien järjestämää palvelua.
Sosiaaliasiamiestoiminnan järjestäminen on lakisääteistä. Toimintaa säätelee laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000. Ohjaus ja neuvonta muodostavat suurimman osan sosiaaliasiamiehen työskentelystä. Hyvinvointialueen ensimmäisenä toimintavuotena yhteydenottoja on tullut eniten palveluiden sisältöön, organisointiin, myöntämiskäytäntöihin ja yhteystietoihin liittyen, kun entiset kuntapohjaiset tiedot lakkasivat olemasta.
Pohjois-Savon toimialueen yhteydenotoissa kolmen kärki; lastensuojelu, vammaispalvelu ja toimeentuloturva muodostivat yli puolet kaikista yhteydenotoista. Alkuvaiheessa oli varsin paljon tiedusteluita, kenelle asian hoito kuuluu. Saavutettavuudesta annettiin palautetta. Asiakkaat kertoivat, että soittoihin ei vastata soittoaikana tai viesteihin ja sähköposteihin ei vastata. Asiakkaat kertoivat osaoptimoinnista, pompottelusta, asiakkaan kokonaistilannetta kukaan ei ottanut haltuun.
Sosiaaliasiamiehen raportin mukaaan palveluun pääsyn hankaluudet voidaan osin johtuvan siitä, että asiakkaille oli vielä kokemus kuntapohjaisesta palvelusta niin sisällön kuin sen saatavuuden ja tavoittettavuuden osalta! Sisältömuutokset ovat ymmärrettäviä hyvinvointialueen palveluiden yhtenäistämisen ja talouden sopeuttamisen johdosta, mutta ne eivät saisi johtaa tavoitettavuuden heikennyksiin.
Raportin mukaan:
1. Verrattuna aiempaan kuntamuotoiseen sosiaalipalveluiden tuotantoon hyvinvointialueella yhtenäistetään samassa palvelutarpeessa olevan asiakkaan saama palvelu. Yhtenäisyyden nimissä asikaslähtöisyys ja asiakkaan kokonaistilanteen huomioiminen on heikentynyt.
2. Huonoksi koetun kohtelun taustalla on usein huono kohtaaminen ja ohitetuksi tulemisen tunne. Tähän liittyy myös työntekijöiden tavoitettavuus ja asian saaminen selvitykseen.
3. Itsemääräämisoikeus liittyy vahvasti asiakkaan mahdollisuuteen olla vaikuttamassa ja osallisena omassa asiassa. Sosiaalihuollossa tämä liittyy selvitys- ja arviointityöskentelyyn ja sen onnistumiseen.
4. Tiedon antamisen lisäksi on tärkeää, että asiakas pysyy mukana omassa asiassaan ja aidosti ymmärtää mitä ollaan tekemässä ja miksi. Asiakkaan omien asiakirjapyyntöjen osalta ei ole kyetty aina noudattamaan lakisääteisiä määräaikoja.
Sosiaaliasiamiehen raportin mukaan alkukangertelun jälkeen sosiaalihuollon palvelut ovat sujuneet kohtuullisesti. Suuren ja keskitetyn organisaation haaste on se, kuinka pystytään säilyttämään ja rakentamaan lähipalveluille tyypillistä joustavuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä asiakkaiden tilanteen tuntemusta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi
Kunnanhallitus päättää todeta, että sosiaaliasiamiehen raportti kertoo tilanteesta, joka valitettavasti jatkuu edelleen ainakin Rautalammilla. Sosiaalihuollon palveluiden organisointi ja palveluiden kehittäminen on jäänyt terveydenhuollon varjoon. Vaikka on selvää, että uuden organisaation käynnistämiseen liittyy paljon haasteita ja resursseja tarkoituksenmukainen kohdentaminen vie aikaa, kasvaa riski siihen, että vajavaisesti toimivista palveluista tulee "uusi normaali". Erityisen huolestuttavaa on, että haavoittuvassa asemassa olevat lasten ja vammaisten osalta palvelut eivät toimi kunnolla. Kunnanhallituksen mielestä on tärkeää, että Pohjois-Savon hyvinvointialue tekee konkreettisia toimia niin, että palveluiden saatavuus ja tavoitettavuus olennaisesti paranee myös pienissä kunnissa.