Kunnanhallitus, kokous 8.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 212 Sosiaaliasiamiehen vuosiraportti 2023

RauDno-2024-494

Valmistelija

  • Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen toiminnan alkaessa 1.1.2023, voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti sosiaaliasiamiehen toiminnasta valmistellaan raportti, joka toimitetaan tiedoksi aluehallitukselle, aluehallintoviranomaiselle ja hyvinvointialueella toimivien kuntien kunnanhallituksille. Raportti kattaa hyvinvointialueen oman toiminnan, yksityisen palvelutuotannon sekä kuntien tuottaman varhaiskasvatuksen yhteydenotot sosiaaliasiamieheen.

Sosiaaliasiamiehen selvitys toimitetaan kuntalain mukaan kunnanhallitusten käsiteltäväksi, hyvinvointialueen aluehallitukselle ja aluehallintovirastolle. Myös tulevina vuosina selvitys toimitetaan kunnanhallitukselle tiedoksi, koska sosiaaliasiamiestoimintaan kuuluva varhaiskasvatus on kuntien järjestämää palvelua.

Sosiaaliasiamiestoiminnan järjestäminen on lakisääteistä. Toimintaa säätelee laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000. Ohjaus ja neuvonta muodostavat suurimman osan sosiaaliasiamiehen työskentelystä. Hyvinvointialueen ensimmäisenä toimintavuotena yhteydenottoja on tullut eniten palveluiden sisältöön, organisointiin, myöntämiskäytäntöihin ja yhteystietoihin liittyen, kun entiset kuntapohjaiset tiedot lakkasivat olemasta.

Pohjois-Savon toimialueen yhteydenotoissa kolmen kärki; lastensuojelu, vammaispalvelu ja toimeentuloturva muodostivat yli puolet kaikista yhteydenotoista. Alkuvaiheessa oli varsin paljon tiedusteluita, kenelle asian hoito kuuluu. Saavutettavuudesta annettiin palautetta. Asiakkaat kertoivat, että soittoihin ei vastata soittoaikana tai viesteihin ja sähköposteihin ei vastata. Asiakkaat kertoivat osaoptimoinnista, pompottelusta, asiakkaan kokonaistilannetta kukaan ei ottanut haltuun.

Sosiaaliasiamiehen raportin mukaaan palveluun pääsyn hankaluudet voidaan osin johtuvan siitä, että asiakkaille oli vielä kokemus kuntapohjaisesta palvelusta niin sisällön kuin sen saatavuuden ja tavoittettavuuden osalta!  Sisältömuutokset ovat ymmärrettäviä hyvinvointialueen palveluiden yhtenäistämisen ja talouden sopeuttamisen johdosta, mutta ne eivät saisi johtaa tavoitettavuuden heikennyksiin.

Raportin mukaan:

1. Verrattuna aiempaan kuntamuotoiseen sosiaalipalveluiden tuotantoon hyvinvointialueella yhtenäistetään samassa palvelutarpeessa olevan asiakkaan saama palvelu. Yhtenäisyyden nimissä asikaslähtöisyys ja asiakkaan kokonaistilanteen huomioiminen on heikentynyt.

2. Huonoksi koetun kohtelun taustalla on usein huono kohtaaminen ja ohitetuksi tulemisen tunne. Tähän liittyy myös työntekijöiden tavoitettavuus ja asian saaminen selvitykseen.

3. Itsemääräämisoikeus liittyy vahvasti asiakkaan mahdollisuuteen olla vaikuttamassa ja osallisena omassa asiassa. Sosiaalihuollossa tämä liittyy selvitys- ja arviointityöskentelyyn ja sen onnistumiseen.

4. Tiedon antamisen lisäksi on tärkeää, että asiakas pysyy mukana omassa asiassaan ja aidosti ymmärtää mitä ollaan tekemässä ja miksi. Asiakkaan omien asiakirjapyyntöjen osalta ei ole kyetty aina noudattamaan lakisääteisiä määräaikoja.

Sosiaaliasiamiehen raportin mukaan alkukangertelun jälkeen sosiaalihuollon palvelut ovat sujuneet kohtuullisesti. Suuren ja keskitetyn organisaation haaste on se, kuinka pystytään säilyttämään ja rakentamaan lähipalveluille tyypillistä joustavuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä asiakkaiden tilanteen tuntemusta.

 

 

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää todeta, että sosiaaliasiamiehen raportti kertoo tilanteesta, joka valitettavasti jatkuu edelleen ainakin Rautalammilla. Sosiaalihuollon palveluiden organisointi ja palveluiden kehittäminen on jäänyt terveydenhuollon varjoon. Vaikka on selvää, että uuden organisaation käynnistämiseen liittyy paljon haasteita ja resursseja tarkoituksenmukainen kohdentaminen vie aikaa, kasvaa riski siihen, että vajavaisesti toimivista palveluista tulee "uusi normaali". Erityisen huolestuttavaa on, että haavoittuvassa asemassa olevat lasten ja vammaisten osalta palvelut eivät toimi kunnolla. Kunnanhallituksen mielestä on tärkeää, että Pohjois-Savon hyvinvointialue tekee konkreettisia toimia niin, että palveluiden saatavuus ja tavoitettavuus olennaisesti paranee myös pienissä kunnissa.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen (Kuntalaki § 134). Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Rautalammin kunnanvirastoon määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Rautalammin kunnan kunnanhallitus
Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi
Sähköpostiosoite: rautalammin.kunta@rautalampi.fi
Puhelinnumero: 040 164 2000
Kunnanvirasto avoinna: ma – pe 09.00 – 15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti ja se on tekijän allekirjoitettava. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan
  • oikaisuvaatimuksen tekijän nimi ja yhteystiedot

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätöss voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Rautalammin kunnan neuvonnasta, Kuopiontie 11, 77700 Rautalampi, sposti: rautalammin.kunta@rautalampi.fi ja puhelin 040 164 2000. Kunnanvirasto on avoinna ma-pe klo 9-15.