Kunnanhallitus, kokous 2.12.2024

§ 265 Talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2027

RauDno-2024-534

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja - suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja - suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittu tilanteessa, jossa sote-kustannukset ovat poistuneet, tulot on laskeneet roimasti, mutta raskas velkasalkku on jäänyt. Yhteistyö Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa on rakentumassa, mutta vieläkään palvelut eivät toimi kuntalaisten kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvinvointialue  suunnittelee paráikaa  palveluverkkoa ja selvittää sote-kiinteistöjen kuntoa. Vuoden 2024 joulukuussa tai viimeistään alkuvuodesta 2025  selviää, minkä kiinteistön vuokrasopimusta jatketaan, mitkä kiinteistöt jäävät muuhun käyttöön.

Valtionosuusuudistus on käynnistynyt, mutta miten se tulee vaikuttamaan kunnan tuloihin, on vielä auki. Tämän hetkisen tiedon mukaan valtionosuusuudistus toteutuu aikaisintaan vuoden 2027 alusta. Teoriassa uudistuksen tarkoituksena on taata kaikille kunnille mahdollisuudet hoitaa lakisääteiset tehtävät. Tosiasia kuitenkin on, että verotulojen kertymä ratkaisee sen, miten kunnan pystyvät palveluita ja elinvoimaa ylläpitämään.

Kuluvan vuoden verotulokertymä on toistaiseksi ollut kohtuullinen. Tällä hetkellä ennuste on, että tilinpäätös 2024 tulee toteutumaan alijäämäisenä johtuen mm. valtion virastotalon osakkeiden alaskirjauksesta.

Koska investoinnit tehdään lainarahalla, on toteutettavat hankkeet valittava huolella, tehden vain välttämättömät ja elinvoiman kannalta tarpeelliset investoinnit. Lainojen uudelleen järjestely tulee kasvattamaan korkokuluja.

Talousarvion toimintakulujen loppusumma on -11.919.420 euroa ja toimintatuottojen 2.879.561, jolloin toimintakate on -9.039.859

Menolajeittain tarkasteltuna henkilöstökulut ovat -6.410.305 €. Palvelujen ostot ovat -3.305.881 €. Investointimenot ovat teknisen lautakunnan ehdotuksessa noin  974.000 euroa. Karsittu esitys on 649.000 €. Merkittävimpinä kohteina ovat Toholahden teollisuusalueen infra, keskustaajaman vesistöön sijoitun viemärin siirtäminen maalle ja vanhan viherkaatopaikan siistiminen,. Kunnallisveron, kiinteistöveron ja yhteisöveron tuottojen arvioidaan olevan 6.990.000 €. Valtionosuuksia kertynee noin 2.700.000 €.

Tuloslaskelman mukainen vuosikate on 950.229 €. Poistojen -867.171 € jälkeen, talousarvion ylijäämä on 83.058 €. Talousarvioesityksessä ei ole huomioitu kaikkia taksakorotuksia mm. vesi- ja viemärilaitos. Huomionarvoista on, että vesilaitoksella on suunnitteilla lähivuosina merkittäviä investointeja . Vesihuoltolain mukaan käyttömaksuilla pitää pystyä kattamaan vesi- ja viemärilaitoksen käyttökulut ja investointimenot.

Kunnan lainamäärä on 31.12.2024 noin 9 milj  euroa. Uutta lainaa arvioidaan otettavan noin1 milj.€,​ vanhaa maksetaan pois noin 0,6-0.7  milj.€. Tähän arvioon ei sisälly vanhojen lainojen järjestely.

Taloussuunnitelma vuosiin 2026 ja 2027 sisältyy vielä useita epävarmuustekijöitä tulojen ja menojen osalta. Vuoden 2026 taloussuunnitelma toimintuotot tarkentuvat mm. sote-vuokrien osalta lähikuukausina. Lisäksi joudutaan porautumaan vuoden 2027 lukuihin, joihin sisältyy runsaasti epävarmuutta mm. henkilöstökulujen ja palvelujen ostojen osalta.

 

 

 

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää aloittaa talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 käsittelyn.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. Kunnanhallitus kävi talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 osalta lähetekeskustelun.

Asiantuntijoita kuultiin sivistys- ja hyvinvointijohtaja Matti Vänttistä, tekninen johtaja Ari Lindgreniä, elinkeinoasiantuntija Tuomo Vähäsyrjää, kunnanjohtaja Anu Sepposta ja hallintojohtaja Merja Koivula-Laukkaa.

Sivistys- ja hyvinvointijohtajaa kuultiin 9.07 -10.20 ja 12.30 -13.20.

Valmistelija

Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Kunnanhallitus aloitti taloussuunnitelman 2026-2027 ja talousarvion 2025 käsittelyn 5.11.2024 lähetekeskustelulla. Keskustelun pohjalta molempiin asiakirjoihin on tehty tarkennuksia ja täydennyksiä.

Talousarvion toimintakulujen loppusumma (ulkoiset) on -11.865.693 euroa ja toimintatuottojen  2.675.694€,​​ jolloin toimintakate on -9.189.999 €.

Menolajeittain tarkasteltuna henkilöstökulut ovat - 6.341.578 €. Palvelujen ostot -3.375.881 €. Investointimenot ovat kunnanjohtajan ehdotuksessa noin  0.7 milj.€.  Investoinneissa tärkeimpiä ovat Toholahden teollisuusalueen infra, johon saadaan merkittävä (70%) ELY-keskuksen avustus. Lisäksi siistitään vanhaa viherkaatopaikkaa, tehdään korjausrakentamista ja siirretään viemäri Äijävedestä kuivalle maalle.

Kunnallisveron ja yhteisöveron tuottojen arvioidaan olevan n.  7.milj. €.  Valtionosuuksia kertynee noin 2.7 milj. €.

Tuloslaskelman mukainen vuosikate on 920.089 €.  Poistojen  - 867.171 jälkeen,​ talousarvion ylijäämä on 52.918 €. Kunnalla on puskurina ylijäämää edellisiltä vuosilta n.3 milj. Siitä huolimatta lähivuosina on löydettävä keinoja talouden tasapainottamiseksi, mieluiten selkeästi ylijäämäiseksi. Tulevien vuosien valtionosuuksiin liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuustekijöitä. Valtionosuusuudistus on käynnistynyt ja uusin perustein lasketetut valtionosuudet otetaan todennäköisesti käyttöön vuoden 2027 alusta. Suurin huolta aiheuttava asia on TE-uudistus, joka tulee haastamaan kaikki kunnat. Rautalampi kuuluu Kuopion työllisyysalueeseen. Kuopion kaupungin kanssa on sovittu, että ns. yhteisesti kustannettavosta palveluista Rautalammin osuus on   165.247 € ja aiheuttamisperusteisten kustannusten osuus ( työllistämistuki, starttiraha, kototouttamiskoulutus) 88.620 €.  Eniten huolta aiheuttaa ns. sakkomaksut eli kunnan osuus työttömyyskorvauksista. Nämä kustannukset valtio laskuttaa erikseen.

Kunnan lainamäärä on 31.12.2024 noin  8.4milj. euroa. Uutta lainaa arvioidaan otettavan noin 1 milj.euroa,​​ vanhaa maksetaan pois noin 0.7 milj.€. 

Kunnan taloutta tulee haastamaan erityisesti tytäryhtiö Rautalammin kunnan Asunnonhankinta Oy:n vuokra-asumisen kehittäminen, mikä tarkoittaa myös kunnan rahoittamisjärjestelyitä.  Kuluvana vuonna 2024 Rautalammin kunnan Asunnonhankinnan tilanteeseen ja tulevaisuuden vuokra-asumisen kehittämiseen ja näkymiin on paneuduttu huolella. Kunta oli mukana Sitran osittain rahoittamassa hankkeessa. Siinä kuntalaispanelistien avulla pyrittämään löytämään kuntalaisia mahdollisimman hyvin palvelevia ja samalla kustannustehokkaita ratkaisuja vuokra-asumisen tason kehittämiseen pitäjässä. On todennäköistä, että kunta joutuu antamaan taloudellista tukea jo vuoden 2025 aikana. Tuen suuruus riippuu siitä, miten Asunnonhankinta Oy etenee suunnitelmissaan. Todennäköisesti kunta joutuu varautumaan vähintäänkin yhtiön asuntokannan kehittämisen suunnittelukustannuksiin. Mikäli yhtiö etenee hankesuunnitelmista rakentamiseen/korjaamiseen voi tarvittavan lainamäärän arvioida olevan noin 1,5 miljoonaa, jota ei ole huomioitu talousarvion lainanotossa toistaiseksi.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vaikutusten arviointi:(alleviivattuna)

- Henkilöstövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Lapsivaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Ympäristövaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

- Yritysvaikutusten arviointi: myönteinen/ kielteinen/ ei vaikutusta

Ehdotus

Esittelijä

Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunitelman vuosille 2026-2027 ja esittää niitä edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 muilta osin, paitsi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen talousarvioon palataan vielä 2.12.2025 kokouksessa.

Asiantuntijana kuultiin kunnanjohtaja Anu Sepposta.

Valmistelija

  • Merja Koivula-Laukka, hallintojohtaja, merja.koivula-laukka@rautalampi.fi

Perustelut

Kunnanhallitus hyväksyi talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027 muilta osin, paitsi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen osalta talousarviota päätettiin tarkastatella 2.12.2024.

Talousarviota näiltä osin on tarkennettu seuraavasti:

kp 4364 Silmu, menot ( palkkakulut)

tili 4001 vanha summa 84.350, vähennys 10.243,24, uusi summa 74.106,76 €

tili 4002 vanha summa 429.297, vähennys 13.157,93, uusi summa 416.139,07 €

 

tulopuolelle (maksutuotot)

kp 4364 Silmu

tili 3400 vanha summa 16.000, lisäys 7.443, uusi summa 23.443 €

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anu Sepponen, kunnanjohtaja, anu.sepponen@rautalampi.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen talousarvioesityksen ja esittää sitä edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi.